تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,121 |
تعداد مقالات | 9,573 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,366,957 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,117,866 |
مقایسه و تحلیل «تشبیه» و ساختار آن در اشعار فروغ و ابتهاج | ||
دوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی | ||
دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 10، اسفند 1399، صفحه 186-177 اصل مقاله (924.17 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/prl.2021.55987.1800 | ||
نویسندگان | ||
مهرناز لامعی1؛ سید محمود انواری2؛ سعید فرزانه فرد* 3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد سراب، دانشگاه آزاد اسلامی، سراب، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سراب، دانشگاه آزاد اسلامی، سراب، ایران. | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سراب، دانشگاه آزاد اسلامی، سراب، ایران(نویسنده مسئول). | ||
چکیده | ||
یکی از شیوههای تشخیص سبک و تمایز مکتبها، بررسی صورخیال است. خیال عنصراصلی شعر، در همه تعریفهای قدیم و جدید است. شاعر با کمک خیال و برقرارکردن ارتباط میان انسان و طبیعت، یا کشف ارتباط بین آن دو، از صورت بیان عادی و منطقی خارج و آن را به گونهی بیان شعری وکلام مخیل در میآورد که نظم او شعر میشود. در میان انواع صورخیال که مهمترین وجه تمایز سخن ادبی ازغیر آن است، تشبیه جایگاه خاصی دارد. این عنصر ادبی درسیر تطور ادبیات فارسی، کارکرد خود را پیوسته حفظ کرده است. تشبیه در اصطلاح عبارت است از برقراری شباهت بین دو یا چند چیز به قصد اشتراکشان در یک یا چند صفت.پس اگر بخواهیم معنی و صفت مشترک بین دو چیز را بیان کنیم از فن تشبیه استفاده مینماییم.. شاعران و نویسندگان ازجمله ابتهاج و فروغ در به کار بردن تشبیه اهدافی را دنبال میکنند؛ از جمله بیان حال مشبه، مدح و نکوهش، تصویرسازی، توصیف، مفاخره، ایجاز، اطناب، خیال انگیزکردن سخن و مضمون آفرینی. این پژوهش، با تکیه بر روش توصیفی تحلیلی و منابع کتابخانهای، اشعار فروغ و ابتهاج را از لحاظ ساختاری تشبیه مورد بررسی قرار داده است. | ||
کلیدواژهها | ||
صورخیال؛ تشبیه؛ ساختار؛ فروغ؛ ابتهاج | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Simile and structure in Forogh and Ebtehaj poems | ||
نویسندگان [English] | ||
mehrnaz lamei1؛ seyedmahmoud anvari2؛ saeed farzaneh fard3 | ||
1Ph.D. Student, Sarab Branch, Islamic Azad University, Sarab, Iran. | ||
2Assistant Professor, Sarab Branch, Islamic Azad University, Sarab | ||
3Assistant Professor, Sarab Branch, Islamic Azad University, Sarab(Corresponding Author) | ||
چکیده [English] | ||
identification of style and difference of schools is the study of forms of imagination. Imagination is the main element in all classic and modern definitions. Poet takes advantage of imagination in order to establish a relationship between man and nature or discover a relation between these two. In doing so, he transcends the ordinary logical form of expression and turns it into a type of poetic expression and imaginary word called poetry.Among different types of imageries, simile is of particular place in distinguishing literary words from the non-literary. This literary element has retained its own function in a continuous way in the course of evolution of Persian literature. Simile as a term consists of establishing the similarity between two or several objects in order to specify their commonality in one or a number of attributes. Then, if we want to express the meaning and common feature between two things, we make use of the technique of simile. Poets and writers including Ebtehaj and Furugh have pursued their specific goals in application of simile; including expression of the state of the thing that is likened, praise ad critique, illustration, description, bragging, summarizing, expanding, making the word imaginary and creation of theme. The present study relies on descriptive-analytic method and library resources to study the poems of Furugh and Ebtehaj from the structural perspective. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: Imaginaries, Simile, Structure, Furugh, Ebtehaj | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 734 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 561 |