
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,143 |
تعداد مقالات | 9,818 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,063,465 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,628,970 |
تأثیر شاخصهای توانایی کارآفرینانه بر صادرات صنعت تجهیزات پزشکی در کشورهای منتخب | ||
فصلنامه علمی پژوهش های اقتصاد صنعتی | ||
دوره 4، شماره 14، دی 1399، صفحه 27-40 اصل مقاله (355.11 K) | ||
نوع مقاله: کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/indeco.2021.7615 | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل شاه آبادی* 1؛ بهناز خوش طینت2؛ علی رستمی چگنی3 | ||
1استاد گروه اقتصاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، ایران | ||
2استادیار بازاریابی، گروه مدیریت، واحد بوئین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بوئین زهرا، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت کارآفرینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، ایران | ||
چکیده | ||
ورود به بازار جهانی تجهیزات پزشکی مستلزم آن است که محصول صادراتی از کیفیت مناسب برخوردار و مطابق با استاندارد های جهانی باشد تا امکان رقابت در بازار جهانی برای تولید کننده فراهم آید. هدف محوری این مقاله ارزیابی تاثیر توانایی های کار آفرینانه بر صادرات تجهیزات پزشکی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. برای این منظور ضمن استفاده ازداده های دروه زمانی 2019-2014 ، از رویکر داده های تابلویی برای ارزیابی تاثیر عوامل مختلف از جمله توانایی های کار آفرینانه بر صادرات تجهیزات پزشکی استفاده شد. در این تحقیق عناصری همچون کسب وکارهای نوپا و فرصت گرا؛ جذب فناوری؛ سرمایه انسانی و رقابت به عنوان شاخص های توانایی کارآفرینانه در نظر گرفته شد. نتایج، موید آن بود که شاخص های فوق بر صادرات تجهیزات پزشکی در هر دو گروه از کشورهای منتخب درحال توسعه و توسعه یافته اثر مثبت دارند. برا ین اساس به مسئولین اقتصادی و مدیران بنگاه ها پیشنهاد می شود برای حضور در بازار جهانی تجهیزات پزشکی در جهت تقویت توانایی های کار آفرینانهِ شرکت ها به شیوه های مختلف همچون تشویق و انواع معافیت ها اهتمام داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
صنعت تجهیزات پزشکی؛ صادرات؛ کسب و کار نوپا فرصت گرا؛ جذب فناوری؛ سرمایه انسانی؛ رقابت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Entrepreneurial Ability Indicators on Export of Medical Equipment Industry in Selected Countries | ||
نویسندگان [English] | ||
Abolfazl Shahabadi1؛ Behnaz Khoshtinat2؛ Ali Rostami Chegeni3 | ||
1Professor of Economics, Faculty of Social Sciences and Economics, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor of Marketing, Department of Management, Buinzahra Branch, Islamic Azad University, Iran | ||
3MA in Entrepreneurship Management, Department of Entrepreneurship Management Science and Research Branch, Islamic Azad University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Entering the global market for medical equipment requires that the export product be of appropriate quality and comply with international standards to be able to compete in the global market. The main purpose of this article is to evaluate the impact of entrepreneurial capabilities on the export of medical equipment from developed and developing countries. For this purpose, while using the data of the period 2014-2019, a panel data Model was used to evaluate the impact of various factors, including entrepreneurial abilities on the export of medical equipment. In this research, elements such as opportunistic start-ups; Technology absorption; Human capital and competition were considered as indicators of entrepreneurial ability. The results showed that the above indicators have a positive effect on the export of medical equipment in both groups of selected developing and developed countries. Accordingly, exporting equipment products requires increasing the entrepreneurial capabilities of companies through various incentives. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Medical Equipment Industry, Opportunity Startup, Technology Absorption, Human Capital, Competition | ||
مراجع | ||
احمدوند، نرگس و فطرس، محمدحسن. (1397). "تأثیر واردات و صادرات صنایع با فناوری پایین بر روی رشد اقتصادی ایران". فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران، دوره 7، شماره 27، صص 215-195. اخوان، پیمان و دهقانی، مریم. (1393). "نقش مدیریت دانش در بهبود فعالیتهای بازاریابی (مطالعه موردی شرکتهای فعال در حوزه تأمین تجهیزات پزشکی)". فصلنامه رشد فناوری، دوره 11، شماره 41، صص 33-27. اسدی، مریم. (1390). "شناسایی و بررسی موانع اصلی توسعه صادرات تجهیزات پزشکی در ایران". پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی- گرایش استراتژیک، دانشگاه غیردولتی غیرانتفاعی علم و فرهنگ. بارونی، محسن.، جلائی، سیدعبدالمجید و جعفری، شهلا . (1395). "تأثیر نااطمینانی نرخ ارز بر واردات محصولات پزشکی و دارویی ایران". مجله بهداشت و توسعه، دوره 5، شماره 1، صص 23-13. ثاقب، حسن. (1399). "شناسایی زمینههای متنوعسازی صادرات محصولات صنعتی: کاربردرویکرد پیچیدگی اقتصادی و فضای محصول". فصلنامه پژوهشهای اقتصاد صنعتی، دوره 4، شماره 12، صص 56-35. خوش طینت، بهناز.، شاهآبادی، ابوالفضل.، نعیمی، فاطمه و مرادی، علی. (1398). "تأثیر شاخصهای فردی و نهادی کارآفرینی بر سهم بازار کشورهای منتخب از صادرات جهانی تجهیزات پزشکی". فصلنامه مدیریت کسبوکار بینالمللی، دوره 2، شماره 4، صص 140-121. زارعی، عظیم.، مؤتمنی، علیرضا.، فیض، داود.، کردنائیچ، اسداله و فارسی زاده، حسین. (1395). "نقش رفتار کارآفرینیگرایی صادراتی در ارتقای عملکرد صادراتی بنگاهها با تبیین نقش میانجی کسب مزیت رقابتی". فصلنامه پژوهشهای مدیریت عمومی، دوره 9، شماره 34، صص 193-169. شاهآبادی، ابوالفضل و ثمری، هانیه. (1396). "عوامل مؤثر بر صادرات مبتنی بر فناوری برتر با استفاده از روش سیستم معادلات همزمان". فصلنامه پژوهشهای اقتصاد صنعتی، دوره 7، شماره 27، صص 122-85. شاهآبادی، ابوالفضل.، خوش طینت، بهناز و پیری، محمدامین. (1399). "تأثیر شاخصهای فردی و نهادی کارآفرینی بر سهم بازار کشورهای منتخب از صادرات جهانی تجهیزات پزشکی". فصلنامه مدیریت کسبوکار بینالمللی، دوره 4، شماره 11، صص 24-11. شجاعی، محمدرضا و سیاهپوش، مصطفی. (1390). "تدوین راهبرد برای شرکت تولید تجهیزات پزشکی گوهرشفا با استفاده از ماتریس برنامهریزی راهبردی کمی (QSPM)". فصلنامه مدیریت و توسعه، دوره 24، شماره 75، صص 141-127. عزیزی، جعفر.، خبازیگانه، محمدرضا و الهیاری، محمدصادق. (1396). "تأثیر کارآفرینی و بازارگرایی در عملکرد صادراتی تعاونی تولیدکنندگان محصولات گلخانهای". فصلنامه تعاون و کشاورزی، دوره 6، شماره 24، صص 46-27. کرمپور، عبدالحسین.، نصابی، وحیدرضا و احمدی، حیدر (1399). "ارائه مدل خوشههای صادراتی با رویکرد کارآفرینی بینالمللی (مورد مطالعه: صادرات محصول کشمش)". دومین کنفرانس بینالمللی و ملی مطالعات مدیریت، حسابداری و حقوق، تهران: موسسه پژوهشی مدیریت مدبر، 4 مردادماه. ناصحیفر، وحید.، دهدشتی شاهرخ، زهره.، تقوی فر، محمدتقی و حسن زاده، ژاله فرزانه. (1397). "شناسایی عوامل مؤثر بر صادرات کارآفرینانه از دیدگاه قابلیتهای پویا". فصلنامه مدیریت کسبوکار بینالمللی، دوره 1، شماره 3، صص 42-23. Acs, Z. J., Szerb, L., Lafuente, E. & Márkus, G. (2019). "The global entrepreneurship index 2019. The Global Entrepreneurship and Development Institute", Washington, D.C. DOI: 10.13140/RG.2.2.17692.64641.
Alayo, M., & Maseda, A., & Iturralde, T. & Arzubiaga, U. (2019). "Internationalization and entrepreneurial orientation of family SMEs: The influence of the family character". International Business Review, Elsevier, 28(1), 48-59.
Baltagi, B. H. (2005). "Econometric analysis of panel data". John Wiley & Sons Inc, 3rd Edition, New York, USA.
Becker, J. & Lesay, I. (2019). "Slovakia’s development model: Contours, vulnerabilities and strategic alternatives". Journal of Contemporary Central and Eastern Europe, 27(2-3); 139-154.
Dana, L. P., Grandinetti, R. & Mason, M. C. (2016). "International entrepreneurship, export planning and export performance: evidence from a sample of winemaking SMEs". International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 29(4): 602-626.
Debrulle, J. & Maes, J. (2015). "Start-ups' internationalization: The impact of business owners' management experience, start-up experience and professional network on export intensity". European Management Review, 12(3), 171-187.
Eliakis, S., Kotsopoulos, D., Karagiannaki, A. & Pramatari, K. (2020). "Survival and growth in innovative technology entrepreneurship: A mixed-methods investigation". Administrative Sciences, 10(39); 1-35.
Gnangnon, S. K. (2020). "Effect of the internet on services export diversification". Journal of Economic Integration, 35(3); 519-558.
Kharlamova, G. & Vertelieva, O. (2013). "The international competitiveness of countries: Economic-mathematical approach". Economics & Sociology, 6(2); 39-52.
Lynch, M., Kamovich, B., Longva, K. K. & Steinert, M. (2021). "Combining technology and entrepreneurial education through design thinking: Students' reflections on the learning process". Technological Forecasting and Social Change, 164, 1-11.
Mac, L. & Evangelista, F. (2016). "The relative impact of market orientation and entrepreneurship on export performance: Do we really know enough?". Journal of Global Marketing, 29(5), 266-281.
Mehregan, N., & Dehghanpur, M. R. & Dehmoobed, B.(2011). "Factors that effect on hi-tech industries export". Journal of Science & Technology Policy, 3(4); 69-83.
Navarro-García, A., Barrera-Barreraand, R. & Villarejo-Ramos, A. F. (2013). "The importance of market intelligencein spanish firms’ exporting activity". Market Economics and Business Journal, 44(3); 9-31.
Osakwe, P. N. Santos-Paulino, A. U. & Dogan, B. (2018). "Trade dependence, liberalization, and exports diversification in developing countries". Journal of African Trade, 5(1-2); 19-34.
Ou-Yang, H. Y., Chaisingharn, N. & Nguyen, T. H. (2016). "The impacts of entrepreneurship on export orientation and internationalisation: the moderating effects of family ownership and involvement". International Journal of Innovation and Learning, 19(1); 1–24.
Saiyed, S. A. & Pathania, R. (2016). "Investment in human capital and export expansion in Indian economy. Bangladesh e-Journal of Sociology, 13 (1); 68-77.
Sandua, S. & Ciocanel, B. (2014). Impact of R&D and innovation on high-tech export". Procedia Economics and Finance, 15, 80-90.
Santhosh, C. & Subrahmanya, M. H. B. (2020). "The speed and the degree of SME internationalisation in Bangalore: An analysis of its determining factors". Journal of Entrepreneurship and Innovation in Emerging Economies, 6(2); 74-102.
Siddique, S., Mahmood, Z. & Noureen, S. (2016). "The impact of investment in human capital on the exports of goods and services". Nust Journal of Social Scienses and Humanities, 2(2); 161-192.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 537 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 712 |