تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,114 |
تعداد مقالات | 9,532 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,206,264 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,040,666 |
تعارض میان «روایات منع از تفسیر به رأی» و «لزوم تدبّر در قرآن» از نگاه فیض کاشانی و علامه طباطبایی | ||
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 1، مهر 1391، صفحه 87-98 اصل مقاله (237.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
رحمتالله عبداللهزاده آرانی* | ||
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
درک مفاهیم و بیان مقاصد آیات قرآن همواره مورد توجه مفسّران و قرآنپژوهان بوده است. در این زمینه قرآن نیز خود به تأمّل و تدبّر در آیات دعوت نموده و اینگونه بر فهمپذیر بودن کلام وحی پای فشرده است. از سوی دیگر، برخی روایات، از تفسیر به رأی و از آنچه از آن به «ضرب آیات به یکدیگر» نام برده شده، نهی نموده و گروهی بر این اساس، بهرهگیری معنای یک آیه از آیات دیگر را در دایره شمول نهی یاد شده قرار داده و آن را از مصادیق تفسیر به رأی شمردهاند. فیض کاشانی و علامه طباطبایی با تبیینی درخور از روایات «منع از تفسیر به رأی» و «ضرب آیات به آیات» به خوبی از عهده بیان عدم تعارض بین اینگونه روایات از یکسو و «ادله تدبّر در قرآن» از سوی دیگر برآمدهاند؛ اما آنچه پس از آن در نگرش هر یک رخ مینماید بهگونهای متفاوت از دیگری است. فیض کاشانی تدبّر در قرآن را زمینهای برای درک حقایق آیات و باطن الفاظ و عبارات میداند و به استناد دستهای از روایات و اخبار برای اهل تدبّر در این عرصه مجالی فراخ پیشروی قرار میدهد؛ ولی علامه طباطبایی آن را زمینهای برای تبیین مبنای خود در تفسیر آیات به آیات قرار میدهد، و با بهرهگیری از دستهای دیگر از روایات، زوایای دیگری از تدبّر در قرآن را پیشروی مینهد و بر امکان فهم مستقل آیات قرآن با توجه به مبین بودن آیات تأکید مینماید و نقش روایات در این زمینه را رهنمون کردن بهسوی بهرهگیری از آیات برای فهم آیات با تدبّر در آنها میداند. | ||
کلیدواژهها | ||
فیض کاشانی؛ علامه طباطبایی؛ تفسیر به رأی؛ ضرب قرآن به قرآن؛ تدبّر در قرآن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Conflict Between “Prohibition of Interpretation by using one's own ideas (bi al-ra'y)” Traditions and “the Necessity of Cogitation on Quran” | ||
نویسندگان [English] | ||
Ramat Allah Abdollah Zadeh | ||
چکیده [English] | ||
The comprehension of concepts and the expression of meaning of the Quranic verses, have always been an issue of consideration among the commentators and scholars. The Quran itself suggests that people should think and cogitate on the Quran and, by doing so, emphasizes on the comprehensibility of the revelation words. On the other hand, a number of hadiths have prohibited from al-Tafsir bi al-ra'y (interpretation by using one's own ideas) and the so called zarb al-Ayat, some commentators forbid taking advantage of the meaning of some verses to interpret one definite verse and regard it as the practice of al-Tafsir bi al-ra'y. Fayz kashani and Allameh Tabatabaii, having taken these two traditions into account, expressed in a remarkably clear way that there is no conflict between Al-Tafsir Bi al-ra’y and zarb al-Ayat. They referred to some strong evidences about reflection and meditation on the Quran. However, these two scholars themselves approach this issue in different ways. Fayz kashani believed that Cogitation on the Quran is necessary for understanding the true meaning of Quranic words and expressions. It was recited that Cogitation could offer an excellent opportunity to the commentators. Allameh Tabatabaii, on the contrary, held the view that Cogitation is advantageous to interpretation and explanation of verses by reference to some other verses. By applying this method, he opened new fields of Cogitation in Quran and insisted on the autonomy of comprehension of verses as a result of the Quranic explicitness. Tabatabaii believed that hadith may act as a leading point to using verse reference in the interpretation, explanation and commenting on Quran verses | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Fayz kashani, Allameh Tabatabaii, al-Tafsir bi al-ra'y, zarb al-Ayat, Cogitation of Quran | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,042 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,224 |