
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,172 |
تعداد مقالات | 10,099 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,930,736 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,132,628 |
بررسی وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانهدار شرق کشور | ||
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 1 (پیاپی 25)، خرداد 1399، صفحه 11-20 اصل مقاله (992.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/mrs.2021.42159.1357 | ||
نویسنده | ||
ثریا ضیایی* | ||
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانهدار شرق کشور انجام شد. روششناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی انجام شد جامعه آ،ماری شامل زنان 65-25 ساله بودند که تعداد 812 نفر بهعنوان نمونه بررسی شدند. روش نمونهگیری این پژوهش، نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم برگزیده شد. برای تعیین نمونه نیز از جدول برآورد حجم نمونه مورگان استفاده شد. یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش مشخص شد که بین میزان مطالعه و موضوعات موردعلاقه (به غیر از بهداشتی و پزشکی)، زنان شاغل و خانهدار تفاوت معنیداری وجود ندارد. همچنین یافتهها نشان داد که زنان بیشتر به موضوعات داستان (شاغل با 81/3 و خانهدار با 69/3) بهداشتی و پزشکی (شاغل با 73/3 و خانهدار با 49/3) و روانشناسی (شاغل با 64/3 و خانهدار با 56/3) علاقه دارند و موضوعهای تاریخی و ادبی و فلسفی و سیاسی کمتر از موضوعهای دیگر مورد توجه آنها قرار دارد. بیشترین زمان مطالعه زنان در اوقات فراغت به مطالب مفید در اینترنت، مطالعه مطالب مفید در شبکههای مجازی و کمترین آن به مطالعه از طریق لوحهای فشرده و شبکه پیام نمای تلویزیون است. زنان مهمترین عوامل بازدارنده مطالعه را وجود مشغلههای فراوان و نداشتن وقت و وجود سایر رسانههای گروهی مثل ماهواره، تلویزیون و اینترنت و بیتوجهی به برنامهریزی در زندگی میدانند. اهم دلایل انجام مطالعه در بین زنان افزایش اطلاعات عمومی (شاغل با 71/6 و خانهدار با 94/6)، در اولویت اول برای هر دو گروه و کماهمیتترین دلایل را گذراندن اوقات فراغت و افزایش وجهه اجتماعی و ارتقای وضعیت حقوق میدانند. بحث و نتیجهگیری: پژوهش حاضر از محدود پژوهشهایی است که به بررسی وضعیت مطالعه بین زنان شاغل و خانهدار شرق کشور پرداخته است. بنابراین نتایج آن میتوانند به شناسایی و اولویتبندی مهمترین راهکارهای اجرایی و اتخاذ راهکار مناسب منجر شود و به مسئولان و دستاندرکاران کمک کند که موجبات رشد، پیشرفت و سلامت جسمی و روحی زنان را فراهم کند. | ||
کلیدواژهها | ||
مطالعه؛ زنان شاغل؛ زنان خانهدار؛ شرق کشور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Evaluation of the Status of Study among Working Women and Housewives in the East of the Country | ||
نویسندگان [English] | ||
Soraya. Ziaei | ||
Associate Professor, Department of Knowledeg and Information Science, Payam Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The main purpose of this study is to evaluate the status of study among working women and housewives in East of the country. Methodology: This practical research was conducted through survey method. The statistical population of the research is 812 individuals selected from working women and housewives aged 25-65 years old . Findings: Based on the findings of this study, there is no difference in rate of reading and topics of interest (except health) among housewives and working women. It is also revealed that women are more interested in novels (working women 3/81 and housewives 3/69), healthcare (working women 3/73 and housewives 3/49), psychology (working women 3/64 and housewives 3/56), and are less interested in politics, literature history and philosophy. Women spend the most of their leisure reading time on useful information on the internet and virtual networks, and the least on compact discs and television Teledex. Women were mainly discouraged from studying by busy lifestyles, lack of time, existence of other Medias such as satellite television, television and internet, and not having plans for work or daily life. The most significant element to boost the study rate among women was the increase of general knowledge (working women 6/71 and housewives 6/94) while the least important factors were filling their free time, improve social status and raise the income (for both groups( Conclusion: This study is one of the few studies, which investigates the status of study rate among working women and housewives in east of the country. Its results, therefore, can help authorities and officials to identify and prioritize the most important executive solutions and to adopt appropriate strategies and eventually led to the development, growth, and physical and mental health of women. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Study, Working Women, Housewives, East of the Country | ||
مراجع | ||
اسفندیاری مقدم، عبدالرضا (1387). تردبان ترقی. مشهد: نشر جلیل. ترکیان تبار، منصور (1384). بررسی میزان گرایش به مطالعه کتابهای غیردرسی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود. پژوهشهای تربیتی، 4، 1-28. حنفی، ویدا (1394) گزارش میدانی از 60 بانوی تایبادی در مورد وضعیت مطالعه کتاب. بازیابی شده از سایت: http://taybadkhabar.ir درباغ عنبران، جعفر (1392)، زنان چه کتابهایی مطالعه میکنند؟ بررسی گرایش موضوعی کتابهای به امانت گرفته شده در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی. سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، 5(19)، 1-.23 سالاری، محمود و عابدینی دوکی، مریم. بررسی تأثیر وضعیت مطالعه بر کیفیت زندگی زنان شهر ساری. در اولین همایش ملی خواندن (کردستان، ایران، 1394). کریمی (1391) جایگاه کتابخانههای عمومی در مطالعه زنان خانهدار، دولتی - وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیتمعلم - تهران - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، کارشناسی ارشد کریمی صدر، نجمه (1396). بررسی وضعیت مطالعه غیردرسی زنان شاغل و خانهدار شهرستان زاهدان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور. کیانی خوزستانی، حسن و رضایی شریفآبادی، سعید و سام، شهلا (1389). بررسی وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانهدار شهر شیراز. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 13(1)، 133-150. محبی تفرشی، محمدمهدی (1395). شیوههای مطالعه براساس نظریههای یادگیری. تهران: دستان. مرادمند، علی (1389). بررسی تطبیقی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه غیردرسی از دیدگاه دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی در دانشگاه تربیتمعلم آذربایجان. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 2(16)، 95-114. نظری، اشرف و عصاره، فریده (1390). دیدگاههای دانش آموزان دبیرستانی شهرستان شهرکرد در مورد عوامل ترغیبکننده و بازدارنده مطالعه آزاد. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 23(3)، 56 تا 73. نهاد کتابخانههای عمومی کشور (1388). تهران: نهاد کتابخانههای عمومی کشور، معاونت توسعه کتابخانهها و کتابخوانی، اداره کل مطالعه مفید. همائی، مهدی و اشرفیریزی، حسین (1392) بررسی راهکارهای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی. ماهنامه علمی تخصصی صدای جمهوری اسلامی ایران، 11(69)، 42-54. Ahmad, S., Dar, B. A., & Lone, J. A. (2019). Reading Habits and Attitudes of Undergraduate Students: A gender based comparative study of Government Degree College (Boys) and Government Degree College for Women, Anantnag (J & K). Library Philosophy and Practice. Aina, A, J., Ogungbeni, J. I., & Adigun, J. A. (2011). Poor reading habits among Nigerians: The role of libraries. Library philosophy and practice. Available 20 sep, 2015, from http://www.webpages.uidaho.edu/~mbolin/aina-ogungbeni-adigun-ogundipe.htlm Chen, M. (2009). Influence of grade level on perceptual learning style preferences and language learning strategies of Taiwanese English as origin language learners. Learning and Inndividual Differences, 19, 304-8. Chiu, M.M., Yin Chow, W., & McBride, C. (2000).Universals and specifics in learning strategies. Explaning Education, 19, 374-7 Fernandez-Blanco, V., Prieto-Rodriguez J., & Suarez-Pandiello, J. (2015). Quantitative Analysis of Readings Habits, ACEI working paper series, from: http://www.culturaleconomics.org/awp/AWP-05-2015.pdf Mumper, M. L., & Gerrig, R. J. (2017). Leisure reading and social cognition: A meta-analysis. Psychology of Aesthetics. Creativity, and the Arts, 11(1), 109. Pathak, R., Singla, S.K. (2017). Micro finance and women empowerment -an impact study of self help groups in Punjab. International Journal of Economic Research, 14(9), pp. 401-411 Sasi, P.K. (2014). Role of Public Libraries on Women Empowerment: A Study with Special Reference to District Library Malappuram. journal of Humanities and Social Science, 19(10), 36-42. Tamir, D. I., Bricker, A. B., Dodell-Feder, D., & Mitchell, J. P. (2015). Reading fiction and reading minds: the role of simulation in the default network. Social cognitive and affective neuroscience, 11(2), 215-224. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 397 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 352 |