تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,100 |
تعداد مقالات | 9,434 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,004,378 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,928,711 |
نگاهی به کیفیت تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور طی سالهای 2010 تا 2020 | ||
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند | ||
دوره 7، شماره 1 (پیاپی 25)، خرداد 1399، صفحه 69-82 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/mrs.2021.59038.1468 | ||
نویسندگان | ||
امیررضا اصنافی* 1؛ علی بیرانوند2؛ انوشه اندیشه تدبیر3 | ||
1استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
2استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: تحلیل تولیدات علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی براساس شاخصهای جهانی همواره از مهمترین ابزارهای سیاست گزاری پژوهشی بوده است. با توجه به گستردگی و اهمیت دانشگاه پیام نور در آموزش عالی کشور و اهمیت حوزه علوم اجتماعی در تولید علم ایران، هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل کیفیت تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور براساس شاخصهای علمسنجی و دگرسنجی در پایگاه اسکوپوس طی سالهای 2010 تا 2020 است. روششناسی: این مطالعه توصیفی پیمایشی بوده که از نوع مطالعات علمسنجی و دگرسنجی است. جامعه مورد بررسی تمامی تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور شامل 602 مدرک، در سالهای 2010 تا 2020 است. محیط اجرای پژوهش پایگاه استنادی اسکوپوس است. جهت گردآوری دادهها پایگاه اطلاعاتی سایول مورد استفاده قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی محققساخته بود. دادهها پس از گردآوری از طریق آمار توصیفی و از طریق جداول و نمودارهای متناسب ارائه شدهاند. جهت تجزیه و تحلیل داده از آزمونهای تی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها: سهم دانشگاه پیام نور از کل مقالات حوزه علوم اجتماعی ایران معادل 89/2 درصد بوده است. میزان مقالات حاصل همکاریهای علمی فقط نویسندگان این دانشگاه با نویسندگان بینالمللی 10 درصد بوده است. شاخص اچ این مدارک 17 بوده و شاخص اچ 5 ساله آن، 9 بوده است. استناد به ازای مدرک این تولیدات علمی و شاخص تأثیرگذاری استنادی وزندهی شده در سطح رشته آن به ترتیب 1/3 و 63/0 بوده است. در خصوص شاخصهای دگرسنجی در پایگاه اسکوپوس بیشترین فراوانی را شاخص مشاهده چکیده با 63944 و میانگین 57/106 به ازای هر مقاله داشته است. بحث و نتیجهگیری: میزان تولید علم محققان دانشگاه پیام نور نسبت به مقدار کشوری در حوزه علوم اجتماعی بسیار پایین بوده و نیازمند تغییر سیاستها و ایجاد مشوقهای تولید علم در این بخش است. توجه به نمایهسازی حداکثری مقالات در شبکههای اجتماعی محرز است. در خصوص شاخصهای دگرسنجی، بهعنوان راه جایگزین برای ارزیابی تولیدات علمی بایستی کاملاً محتاط بود و شاخصهای دگرسنجی را صرفاً بهعنوان یک مکمل برای شاخصهای علمسنجی در نظر گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
دگرسنجی؛ علمسنجی؛ دانشگاه پیام نور؛ تولیدات علمی؛ علوم اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A glance on quality of Scientific Production of Payamnoor University Social Sciences during 2010-2020 | ||
نویسندگان [English] | ||
Amirreza Asnafi1؛ Ali Biranvand2؛ Anusheh Andisheh Tadbir3 | ||
1Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Sciences, payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
3Msc. Department of Knowledge and Information Sciences, payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: Considering the extent and importance of Payame Noor University in higher education and the importance of social sciences in the production of Iranian science, the purpose of this study is to investigate and analyze the quality of scientific products in the field of social sciences of Payame Noor University based on scientometric and altmetrics indices in Scopus from 2010 to 2020. Methodology: This descriptive survey study will be performed by scientometric and altmetrics methods and will be a type of applied research. The study population of all scientific productions in the field of social sciences of Payame Noor University, including 557 documents, in 2010 and 2020. Pearson t-test and correlation coefficient were used to analyze the data on the relationship between citation indices and Altmetrics indices. Findings: A comparison of the scientific productions of Iran Social Sciences and Payame Noor University shows that the share of Payame Noor University in the total number of Iranian articles was equal to 2.89%. The rate of articles resulting from scientific collaborations of only the authors of this university with international authors has been 10%. In addition, the citation per paper of these scientific products and its FWCI were 3.1 and 0.63, respectively. In addition, regarding the altmetrics indices of the scientific documents studied in the Scopus database, the Abstract frequency index had the highest frequency with 63944 and an average of 106.57 per article. Conclusion: The results of this study showed that the amount of science production of Payame Noor University researchers is very low compared to the national level in the field of social sciences and it is necessary to change policies and create incentives for science production in this sector. Research Methods: This is a descriptive survey study that will be performed by scientometric and altmetrics methods and will be a type of applied research. The study population of all scientific productions in the field of social sciences of Payame Noor University, including 557 documents, in 2010 and 2020. Pearson t-test and correlation coefficient were used to analyze the data on the relationship between citation indices and Altmetrics indices. Results: A comparison of the scientific productions of Iran Social Sciences and Payame Noor University shows that the share of Payame Noor University in the total number of Iranian articles was equal to 2.89%. The rate of articles resulting from scientific collaborations of only the authors of this university with international authors has been 10%. Also, the citation per paper of these scientific products and its FWCI were 3.1 and 0.63, respectively. Also, regarding the altmetrics indices of the scientific documents studied in the Scopus database, the Abstract frequency index had the highest frequency with 63944 and an average of 106.57 per article. Based on the findings, the highest frequency of Altmetrics indices of scientific documents studied in Scopus database was Abstract view index with 63944 and an average of 106.57 per article. Coclusion: The results of this study showed that the amount of science production of Payame Noor University researchers is very low compared to the national level in the field of social sciences and it is necessary to change policies and create incentives for science production in this sector. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Altmetrics, Scientometrics, Payame Noor University, Scientific Production, Social Sciences | ||
مراجع | ||
Adib-Hajbaghery, M., & Azizi-Fini, E. (2013). Longitudinal study of cardiopulmonary resuscitation knowledge and skills among nurse interns of Kashan university of medical sciences. Iranian Journal of Medical Education, 13(2), 134-145. Bvumbwe, T. (2016). Enhancing nursing education via academic–clinical partnership: an integrative review. International journal of nursing sciences. 3(3), 314-322. Chang, Y. K., Zhang, X., Mukhtar, I. A., Foo, S., Majid, S., Levitt, B., & Theng, Y. L. (2012). Assessing students’ information literacy skills in two secondary schools in Singapore. Journal of information literacy, 6(2), 19-34. Farrokhzadian, J., Ahmadian, K., & Manglian Shahrbabaki, P. (2016). Information literacy and training needs of nursing managers for evidence-based practice. Iranian Nursing, 29 (101), 43-56. (in persian) Habibi, Sh., Rezaei Hacheh So, P., & Tabaghi, R. (2010). Enhancing information literacy as a base of developing evidence-based nursing, 7(3), 371-378. (In Persian) Klein-Fedyshin, M. (2015). Translating Evidence into Practice at the End-of-Life: Information needs, access and usage by hospice and palliative nurses. Journal of hospice and palliative nursing: JHPN: the official journal of the Hospice and Palliative Nurses Association, 17(1), 24. Kurniawan, T., & Petpichetchian, W. (2011). Case study: Evidence-based interventions enhancing diabetic foot care behaviors among hospitalized DM patients. Nurse Media Journal of Nursing, 1(1), 43-59. Kahouei, M., Babamohamadi, H., Ghazavi Shariat Panahi, S., Mehdizadeh, J. (2019). A survey on barriers to access health information resources of nursing care from the perspectives of nurses and nursing students. Health Management, 15 (49), 38-27. (In Persian) Kahouei, M., Baba Mohammadi, H., & Ghazavi Shariat Panahi, S. (2013) Use of Information Resources for Clinical Decisions by Nurses and Nursing Students, and Its Barriers after Introducing Information Technology.Iranian Journal of Medical Eduction, 13(3), 244-253. (In Persian) Majid, S., Chaudhry, A. S., & Xue, Z. (2008). Role of information literacy in effective evidence-based practice. Library and Information Science Unit. Manglian Shahrbabaki, P., Farrokhzadian, J., & Nouhi, E. (2016). Evaluation of the Knowledge and Performance of Nursing Students Regarding Evidence-Based Care, Strides in Development of Medical Education, 13(3), 235-245. (In Persian) Mousavi, Z., Kalhor, M., Rashidi, K., & Amini, M. (2018). Evaluation of information literacy of nurses working in public hospitals in Boroujerd city in 2018. The first conference on information technology and health promotion. (In Persian) Nahrir, B., rejeh, N., & Ebadi, A. (2013). The evidence-based nursing education. Journal of Nursing Education, 2(1), 54-49. (In Persian) Noah, I., Shakuri, A. (2016). Facilities and Barriers to Evidence-Based Practice (EBP) in the viewpoint of Nurses of Kerman University of Medical Sciences in 2013. Nursing Education, 5(2), 30-24. (In Persian) Ross, J. (2010). Information literacy for evidence-based practice in perianesthesia nurses: readiness for evidence-based practice. Journal of Perianesthesia Nursing. 25(2), 64-70. Robertson, D. S., & Felicilda-Reynaldo, R. F. D. (2015). Evaluation of graduate nursing students’ information literacy self-efficacy and applied skills. Journal of nursing Education, 54(3), S26-S30. Salmanimod, M., Memarian, R., & Vanaki, Z. (2012). effect of implementation staff development program based on evidence for supervisors on nurses practice. Nursing Management Quarterly, 1(3), 18-9. (In Persian) Sharif Moghadam, H., Salami, Narimani, and Razmkhah. (2016). the rate of information literacy of faculty members and PhD students of Faculty of nursing and midwifery based on successful evidence. Journal of Nursing Education, 5(4), 66-60. (In Persian) Thorsteinsson, H. S. (2013). Icelandic nurses' beliefs, skills, and resources associated with evidence‐based practice and related factors: a national survey. Worldviews on Evidence‐Based Nursing, 10(2), 116-126. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 294 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 162 |