تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,123 |
تعداد مقالات | 9,591 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,409,435 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,162,773 |
شناسایی و تحلیل عناصر مؤثر بر توسعه شهر خلاق در کلانشهرهای ایران(مطالعه موردی: کلانشهر تبریز) | ||
برنامه ریزی توسعه کالبدی | ||
دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 21، خرداد 1400، صفحه 99-110 اصل مقاله (1.6 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/psp.2021.47775.2158 | ||
نویسنده | ||
علیرضا سلیمانی* | ||
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
امروزه زیرساختهای موجود در شهرها و مخصوصاً کلانشهرها باید بتواند بسترهای جذابی برای جذب و پرورش استعدادها، نوآوریها و ایدههای شهروندان باشد. اهمیت شکلگیری شهرهای خلاق بدین جهت است که در دنیای رقابتی امروز، شهرهای بزرگ به عنوان محیطهای تولید کنندۀ ثروت و نوآوری محسوب میشوند. کلان شهر تبریز هم به عنوان یکی از شهرهای تاریخی ایران همواره منشأ تولید ثروت و فناوری بوده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش مؤلفههای مؤثر بر تحقق شهرهای خلاق در کلانشهر تبریز است. نوع تحقیق، کاربردی و روش آن توصیفی- تحلیلی است. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری پیرسون و رگرسیون چندمتغیره و همچنین برای اولویتبندی مناطق شهری از نظر شاخصهای شهر خلاق از مدلهای ANP و تاپسیس استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، مناطق دهگانه تبریز و جمعیت ساکن در آنها است. شاخصهای تحقیق شامل 10 معیار با 16 زیرمعیار است. نتایج آزمونهای آماری نشان داد که تمامی مؤلفههای شهر خلاق با میزان خلاقیت مناطق شهری تبریز همبستگی مثبت و معنادار در سطح 000/0 وجود دارد. نتایج آزمون پیرسون نشان داد که دو متغیر زیرساختهای خلاقیت و طبقه خلاق با 583/0 و 557/0 دارای بیشترین سطح معناداری با تحقق شهر خلاق بودند. نتایج حاصل از مدل ANP نشان داد که دو معیار، شامل زیرساختهای خلاقیت و طبقه خلاق به ترتیب با امتیاز 398/0 و 269/0 از اهمیت بالاتری برخوردار هستند. بررسی وضعیت مناطق مختلف شهر از نظر شاخصهای شهر خلاق نیز نشان داد که مناطق 1 و 2 به دلیل تمرکز زیرساختهای خلاق و طبقه خلاق مانند استادان، دانشجویان، نخبگان و پزشکان، از نظر شاخصهای شهر خلاق شرایط مناسبتری دارند. در نتیجه، راهکارهایی مانند توسعه مراکز جذب نخبگان، حفظ طبقه خلاق و سرمایهگذاری متعادل در تمامی مناطق در راستای توسعه شهر تبریز بر پایۀ شاخص های شهر خلاق قابل توجه هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
شناسایی و تحلیل؛ عناصر خلاق؛ شهر خلاق؛ کلانشهر؛ تبریز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identification and Analysis of Elements Affecting the Development of Creative Cities in Iranian Metropolises (Case Study: Tabriz Metropolis) | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Soleimani | ||
Payam Nour Uni | ||
چکیده [English] | ||
Today, the existing infrastructure in cities, especially metropolises, should be attractive platforms for attracting and cultivating the talents, innovations and ideas of citizens. The importance of creative cities in today's competitive world is linked to big cities that are centers of wealth and innovation. The metropolis of Tabriz, as one of the historical cities of Iran, has always been a source of wealth and technology. The purpose of the present study is to investigate the role of effective components on the realization of creative cities in Tabriz. The type of research is applied and its method is descriptive-analytical. Pearson and multivariate regression tests were used to analyze the data and ANP and TOPSIS models were used to prioritize urban areas based on creative city indicators. The statistical population of the study is the ten regions of Tabriz and their population. The research indicators include 10 criteria with 16 sub-criteria. The results of statistical tests showed that there is a positive and significant correlation between all components of the creative city and the level of creativity in the urban areas of Tabriz at the level of 0.000. The results of Pearson test showed that the two variables of creativity infrastructure and creative class with 0.587 and 0.557 had the highest level of significance with the realization of the creative city. The results of ANP model showed that the two criteria of creativity infrastructure and creative class are of higher importance with a score of 0.398 and 0.269, respectively. Districts 1 and 2 have better conditions due to the concentration of creative infrastructure and creative class such as professors, students, elites and doctors. As a result, some solutions such as the development of elite recruitment centers, maintaining the creative class, balanced investment in all areas in order to develop the city of Tabriz based on the indicators of the creative city are significant. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Identification and Analysis, Creative Elements, Creative City, Metropolis, Tabriz | ||
مراجع | ||
احدنژاد، محسن، حاضریجیقه، صفیه، مشکینی، ابوالفضل و پیری، عیسی(1397). شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر شکوفایی شهری با رویکرد آینده نگاری (مطالعه موردی: کلانشهر تبریز). نشریه پژوهش و برنامهریزی شهری، 9(32)، 30-15. روستایی، شهریور، پورمحمدی، محمدرضا و قنبری، حکیمه (1396). بررسی نقش ساختاری حکمروایی خوب شهری در ایجاد شهرهای هوشمند(مطالعه موردی: شهرداری تبریز). نشریه پژوهش و برنامهریزی شهری، 8(31)، 146-123. فردوسی، سجاد و شکریفیروزجاه، پری (1394). تحلیل فضایی- کالبدی نواحی شهری بر اساس شاخصهای رشد هوشمند. نشریه پژوهش و برنامهریزی شهری، 6(22)، 32-15 . نظمفر، حسین، آفتاب، احمد، نظامپور، ناهید و مجنونی، علی (1395). ارزیابی و اولویتبندی مناطق شهری بر اساس شاخصهای شهر خلاق (مطالعه موردی: شهر سنندج). فصلنامه برنامهریزی و آمایش فضا، 5(4)، 286_ 259. رسولی، قربان، حسینآبادی، سعید و طولابی، حسن (1392). شهرهای خلاق: رویکردی فرهنگی در توسعه شهری. فصلنامه جغرافیایی مناطق خشک ،3(11): 1-18. Al-Mulali, U., Ozturk, I., & Lean, H. H. (2015). The influence of economic growth, urbanization, trade openness, financial development, and renewable energy on pollution in Europe. Natural Hazards, 79(1), 621-644.
Amcoff, J., & Westholm, E. (2007). Understanding rural change -demography as a key to the future. Journal of Futures, 39(4), 363-379.
Andersson, Å. E., & Andersson, D. E. (2015). Creative cities and the new global hierarchy. Applied Spatial Analysis and Policy, 8(3), 181-198.
Bunnell, T. (2002). Cities for nations? Examining the city–nation–state relation in Information Age Malaysia. International Journal of Urban and Regional Research, 26(2), 284-298.
Evers, D. (2010). Scenarios on the spatial and economic development of Europe. Futures, 42(8), 804-816.
Florida, R. (2002), The Economic Geography of Talent. Annals of the Associations of AmericanGeographers, 92) 4(,743–755.
Florida, R. (2005). Cities and the Creative class. City & Community, 2(1), 3–19.
Grodach, C. (2017). Urban cultural policy and creative city making. Cities, 68, 82-91.
Healey, P. (2015). Civil society enterprise and local development. Planning Theory & Practice, 16(1), 11-27.
Higgins, M. and Morgan, J. (2000), The Role of Creativity in Planning: The ‘Creative Practitioner. Planning Practice and Research, 15, 117-127.
Kim, C. (2010). Place promotion and symbolic characterization of new Songdo City, South Korea. Cities, 27(1), 13-19.
Kong, L. (2014). Transnational mobilities and the making of creative cities. Theory. Culture & Society, 31(7-8), 273-289.
Landry, C. (2012). The creative city: A toolkit for urban innovators. Earthscan.
Letaifa, S. B. (2015). How to strategize smart cities: Revealing the SMART model. Journal of Business Research, 68(7), 1414-1419.
McCann, E. J. (2007). Inequality and politics in the creative city‐region: Questions of livability and state strategy. International Journal of Urban and Regional Research, 31(1), 188-196.
Moriarty, P., & Honnery, D. (2015). Future cities in a warming world. Futures, 66, 45-53.
Musterd, S. (2010). The Creative Cultural Knowledge City, Some Conditions. Paper presented at the University of Kaiserlautern,
Ovidio, M. (2019). Creative City. The Wiley Blackwell Encyclopedia of Urban and Regional Studies: 1-5.
Ponzini, D., & Rossi, U. (2010). Becoming a creative city: The entrepreneurial mayor, network politics and the promise of an urban renaissance. Urban studies, 47(5), 1037-1057
Sasaki, M. (2010). Urban regeneration through cultural creativity and social inclusion: Rethinking creative city theory through a Japanese case study. Cities, 27, 3-9.
Scott, A. J. (2014). Beyond the creative city: cognitive–cultural capitalism and the new urbanism. Regional Studies, 48(4), 565-578.
Shaw, S. (2015). Art crawls: Locating artists and audiences in the creative city. Ethnography, 16(1), 51-73
Toutakhane, A. M. (2018). INFLUENCING FACTORS ON PERFORMANCE OF SOCIAL BEHAVIOR SETTINGS AT PARKS AND GREEN SPACES OF TABRIZ. Journal of Urban and Regional Analysis, 10(2), 199-215.
Toutakhane, A. M., & Mofareh, M. (2016). INVESTIGATION AND EVALUATION OF SPATIAL PATTERNS IN TABRIZ PARKS USING LANDSCAPE METRICS. Journal of Urban and Environmental Engineering, 10(2), 263-269.
Zhao, Y., & Wang, S. (2015). The relationship between urbanization, economic growth and energy consumption in China: an econometric perspective analysis. Sustainability, 7(5), 5609-5627. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 413 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 344 |