تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,114 |
تعداد مقالات | 9,533 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,208,989 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,041,896 |
Hope-Raising; the Qur’anic Strategy in Dealing with the Intellectual and Practical Crises of the Contemporary Man | ||
Quran and Religious Enlightenment | ||
مقاله 10، دوره 1، شماره 2، دی 2021، صفحه 175-189 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نوع مقاله: The scientific research paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/quran.2020.7890 | ||
نویسنده | ||
Naser Neyestani* | ||
Associate Professor of Quranic and Hadith Sciences, Payame Noor Alborz University | ||
چکیده | ||
The light of science and civilization has absorbed the contemporary people as if it has led them to the promised palaces of humanity and all problems have been solved by the hands of these two elements. Nevertheless, the crisis of absurdity and frustration have destroyed man from inside. We believe that the shining teachings of the Holy Qur’an, which indeed originate from the source of revelation, can well guide the intellectual and then the practical dimension of man so that there will be no room for despair and spiritual gaps. The reason behind the success of this healing version is that it was issued by the Creator of man and the universe, Who, in addition to good qualities, demands the growth and development of man. This article aims to analyze the basic strategy of the Holy Qur’an for the intellectual nourishment of man, on the one hand, and to satisfy the practical dimension of man, on the other. Keywords | ||
تازه های تحقیق | ||
CONCLUSION The Holy Qur’an, with its unique method, has been able to refer to the meaning of real and not imaginary mobility inside the believers, through preparing the intellectual powers and arousing genuine human feelings and emotions. | ||
کلیدواژهها | ||
The Holy Qur’an؛ Hope-Raising؛ Intellectual Dimension؛ Practical Dimension | ||
عنوان مقاله [English] | ||
امید افزایی؛ راهبرد قرآن کریم در مواجهه با بحرانهای فکری و عملی انسان معاصر | ||
نویسندگان [English] | ||
ناصر نیستانی | ||
دانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور البرز | ||
چکیده [English] | ||
نور علم و تمدن چنان دیده انسانهای معاصر جهان معاصر را خیره ساخته است که گوئی او را به قصرهای موعود موعود بشریت رهنمون ساخته و همه مشکلات با سرپنجه این دو عنصر حل گشته است، درحالیکه بحران بیهویتی و پوچی و بیهویتی و سرخوردگی از درون انسان را مضمحل نموده است. ما اعتقاد داریم تعالیم نورانی قرآن کریم که از منبع وحی سرچشمه میگیرد بهخوبی میتواند ابتدا بعد فکری و سپس بعد عملی انسان را آنگونه هدایت نماید که جایی برای ناامیدی و خلأهای روحی باقی نماند و دلیل موفقیت این نسخه شفابخش این است که از سوی خالق انسان و جهان صادر شده که علاوه بر صفات حسنه، خواستار رشد و تکامل انسان است. در این مختصر هدف ما واکاوی راهبرد اساسی قرآن کریم در تغذیه فکری انسان از یکطرف و سیراب کردن جنبه عملی انسان از سوی دیگر میباشد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
قرآن کریم, امید افزایی, بعد فکری, بعد عملی | ||
مراجع | ||
The Holy Quran. Imam Ali (AS) (Attributed) (2016), Nahj al-Balaghah, Edited by: Subhī Sāleh, Qom: Hijrat Publications. Mullā Sadrā (1981). Al-Asfār Al-Arba'a, Beirut: Dar Ihyā’ al-Turāth al-Arabī, 3rd ed. Hakim Mohammad Taqī (1979), Usūl al-Fiqh al-Muqāran, Qom: Āl al-Bayt Institute. Spinoza Baruch (1985), Ethics, Translated by: Mohammad Hossein Jahangiri, Tehran: University Publishing Center. Falsafi, Mohammad Taqi (1984), Philosophical Ethics, Tehran: Islamic Education Publishing Board, 5th ed. Muzaffar, Mohammad Reza (1400 AH), Al-Mantiq, Beirut: Dar Al-Ta’āruf. Morris (1972), Education Stages, Translated by: Mohammad Ali Kardan, Tehran: University of Tehran Press Ezzat Rajeh Ahmad (1988), Principles of Psychology, Tehran: Imam Sadeq (AS) University. Forum Eric (nd), Religious Psychoanalysis, Translated by: Arsen Nazarian, np. Direx Hans (nd), Philosophical Anthropology,Translated by: Mohammad Reza Beheshti, np. Sobhani, Jafar (1986), The Relationship between Practical and Theoretical Wisdom, Qom: Keyhan-e Andisheh. Avicenna, Abu Ali and Sobhani, Jafar (1986), Al-Ishārāt, Qom: Keyhan-e Andisheh. Fakhr Rāzī (1985), Sharh Asmā' al-Husnā, Tehran: np. Kulaynī, Mohammad (1986), Al-Kāfī, Tehran: Dar al-Kutub al-Islāmīyah. Amir Ali (1987), Translated by Iraj Razzaghi, Mashhad: Astan-e Quds Razavi. Onamo Miguel D (1981), The Pain of Immortality, Translated by: Bahauddin Khorramshahi, Tehran: Amir Kabir. Javadi Amoli, Abdullah (1981), The Origin of Resurrection, Qom: Surah. Mesbah Yazdi, Mohammad Taghi (1988), Quranic Teachings, Qom: Dar Rah-e Haq. Motahari, Morteza (1981), The Hidden Aids, Tehran: Sadra. Ervin Radeh (1907), Spirit of Worshiping Ghosts, Tübingen: np. Mulla Sadrā (1985), Marghavi Sabzevari's Margins, editd by: Jalaluddin Ashtiani, Mashhad: Mashhad University Press. Amin Ahmad (1406 AH), Al-Takāmul fi al-Islam, Beirut: Dar al-Ma'rifah, 2nd ed. Amidī, Abdul Wahid (nd), Ghurar al-Hikam, np. Qutb, Mohammad (nd), 20th Century Ignorance, Translated by: Sadruddin Balāghī, Tehran: Amirkabir Publications. Al-Shirtūnī al-Lubnānī, Saeed (1403 AH), Aqrab al-Mawārid, Qom: Ayatollah Mar'ashī’s Library. Fakhr Rāzī, Mohammad (1990), Al-Tafsīr Al-Kabīr wa Mafātīh Al-Ghayb, Beirut: Dar al-Fikr. Tabātabā'ī, Mohammad Hussein (1974), Al-Mīzān fī Tafsīr Al-Qur'an, Beirut: Mu’assisat al-A’lamī lil-Matbū’āt. Christin Andrew (1982), Tīyārāt al-Fikrī al-Falsafī, Translated by: Nahad Reza, Beirut: ‘Awīdāt Publications, 2nd ed.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 207 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 166 |