
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,155 |
تعداد مقالات | 9,926 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,511,498 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,842,753 |
راهبردهای ارتباطی زنانه و مردانه بر مبنای الگوی لیکاف: شواهدی از مصاحبههای تلویزیونی ایران | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، خرداد 1400، صفحه 71-82 اصل مقاله (877.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2021.55261.1407 | ||
نویسندگان | ||
حسن بشیرنژاد* 1؛ نرجس سعیدنیا2 | ||
1استادیار زبان شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران | ||
2دانشآموختۀ کارشناسی ارشد زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری | ||
چکیده | ||
راهبردهای ارتباطی به راهبردهایی اطلاق میشود که افراد برای برقراری ارتباط کارآمدتر به کار میگیرند. در این پژوهش به بررسی راهبردهای ارتباطی مورداستفاده در مصاحبههای تلویزیونی ایران بین گویندۀ تلویزیونی به عنوان مجری یا میزبان برنامه و یک فرد مدعو به عنوان کارشناس یا مهمان برنامه پرداخته شده است. مهمانان و میزبانان از هر دو گروه جنسی انتخاب شدند تا تأثیر جنسیت در استفاده از این راهبردها مشخص گردد. در مجموع شش راهبرد (سه راهبرد تهاجمی و سه راهبرد حمایتی) تعیین و 26 مصاحبه تلویزیونی از شبکههای تلویزیونی ایران ضبط و پیادهسازی شد و میزان کاربرد این راهبردها در آنها مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان داد که زنان مهمان بیش از مردان مهمان از تعدیلگرها، تصدیقگرها ، تشدیدکنندهها و تأخیر استفاده میکردند. مردان میزبان نسبت به زنان میزبان از تشدیدکنندهها و سکوت بیشتری استفاده میکردند. همچنین، زنان مهمان نسبت به مردان میزبان از تعدیلگرها و تشدیدکنندههای بیشتری استفاده میکردند در حالیکه مردان مهمان بیش از زنان میزبان از استراتژی سکوت استفاده میکردند. با ملاحظۀ این یافتهها می توان مدعی شد که بین استراتژیهای ارتباطی مورداستفادۀ زنان و مردان تفاوت معناداری وجود دارد، اما جنسیت به عنوان تنها متغیر تعیینکننده نیست و جایگاه و نقش افراد نیز در استفاده از راهبردهای ارتباطی توسط مردان و زنان مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای ارتباطی؛ راهبردهای حمایتی؛ راهبردهای تهاجمی؛ جنسیت؛ موقعیت اجتماعی؛ مصاحبههای تلویزیونی ایران؛ زبانشناسی اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Male vs. Female Communication Strategies based on Lakof Model: Evidence from Iranian Television | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Bashirnezhad1؛ Narjes Saeednia2 | ||
1Assistant Professor in Linguistics, Farhangian University, Tehran | ||
2Master of Linguistics, Islamic Azad University, Sari branch | ||
چکیده [English] | ||
Communication strategies refer to the strategies that people use to communicate more effectively and efficiently. In this study, we have examined the communication strategies used in Iranian television interviews between a TV presenter as the host of a program and an expert as the guest on the program. Guests and hosts were selected from both sex groups to determine the effect of gender on the use of these strategies. A total of six strategies (three aggressive strategies and three supportive strategies) were determined and 26 television interviews from Iranian television networks were recorded and transcribed. Then, the extent of usage of these strategies were examined and analyzed. The findings showed that guest women used more hedges, back channels, intensifiers and delays than guest men. Host men used more intensifiers and silences than host women. Moreover, guest women used more hedges and intensifiers than host men, while guest men used the silence strategy more often than host women. Considering these findings, it can be argued that there is a significant difference between communication strategies used by men and women, but gender is not the only determining variable and the position of individuals has played a role in the use of communication strategies by men and women. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Communication strategies, Supportive strategies, Aggressive strategies, Gender, Social status, Iranian TV interviews, Sociolinguistics | ||
مراجع | ||
آنیزاده، علی و مریم سادات غیاثیان (1395). مهارتهای ارتباطی نوبتگیری و قطع کلام در برنامههای مجریمحور سیمای جمهوری اسلامی ایران. زبان و زبانشناسی، دورۀ 12، شمارۀ 23، 61-78. بشیرنژاد، حسن (1397). بررسی راهبردهای ارتباط کلامی در گفتمان استاد-دانشجو. زبانشناسی و گویشهای خراسان، شمارة پیاپی 19، 119-151. حلاجزاده بناب، حسین، سید فرید خلیفهلو و فردوس آقاگلزاده (1397). توصیف و تحلیل ساختهای ایدئولوژیک در گفتمان دادگاه خانواده، زنان خواستار طلاق بر پایۀ
رویکرد وندایک (2006): رویکرد زبانشناسی حقوقی. زبان پژوهی، دورۀ 10، شمارۀ 28، 31-58. ریچموند، ویرجینیا پی. (1387). رفتار غیرکلامی در روابط میانفردی. مترجم: فاطمه موسوی، تهران: دانژه. محمدی اصل، عباس (1389). جنسیت و زبانشناسی اجتماعی. تهران: گل آذین. مدرسی، یحیی (1386). درآمدی بر جامعه شناسیزبان. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی(چاپ دوم). میلر، جرالد (1385). ارتباط کلامی. مترجم: علی ذکاوتی قراگوزلو. تهران: سروش. Alavi-Nia, M., & Jalilifar, A. (2013). We believe the Iranian nation can: The manifestation of power in Iranian televised presidential debates. Language & Communication, 33(1), 8-25. Aune, M. S., Hunter, J. E., Kim, H. J., & Kim, J. S. (2001). The effect of culture and self-construals on predispositions toward verbal communication. Human Communication Research, 27(3), 382-408 Becker, C. B. (1986). Reasons for the lack of argumentation and debate in the Far East. International Journal of Intercultural Relations, 210(1), 75-92. Coates, L. (1995). Language, gender and career.In: S. Mills (Ed.), Languageand gender: Interdisciplinary perspectives, (pp. 13-30). London: Longman. Eagly, A. H., & Wood, W. (1982). Inferred sex differences in status as a determinant of gender stereotypes about social influence. Journal of Personality and Social Psychology, 43(5), 915–928. Elias, S., & Gurbanova, N. (2018). Relocating gender stereotypes online: Critical analysis of sexist hate speech in selected social media. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), 228, 272-277. Fishman, J. (1972). An Introduction to Language and Society. Rutledge. Lakoff, R. (1975). Language and woman’s place. New York: Harper & Row. Löffler-Stastka, H., Seitz, T., Billeth, S., Pastner, B., Preusche, I., & Seidman, C. (2016). Significance of gender in the attitude towards doctor-patient communication in medical students and physicians. Wiener klinische Wochenschrift, 128(17), 663-668. Moody, J., Stewart, B., & Bolt-Lee, C. (2002). Showcasing the skilled business graduate: Expanding the tool kit. Business Communication Quarterly, 65(1), 21-33. Qin, H-K., Ji, Q-F., & Ji, Q-Y. (2019). Comparison of body language in cross-cultural communication. DEStech Transactions on Social Science, Education and Human Science (icesd), 56-60. Tanaka, L. (2009). Communicative stances in Japanese interviews: Gender differences in formal interactions. Language and Communication, 29(4), 366-382. Tannen, D. (1984). Conversational style: Analyzing talk among friends. Norwood, NJ: Ablex Publishing Corporation. Tannen, D. (1994). Gender and discourse. Oxford: OUP. Tiwari, M., Mathur, G., & Awasthi, S. (2018). Gender-based discrimination faced by females at workplace: A perceptual study of working females. Journal of Entrepreneurship Education, 17(3), 1-7. West, C., & Zimmerman, D. H. (1987). Doing gender. Gender and Society, 1(2), 125-151. Woodak, R. (1997). Gender and discourse. London: Sage.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 473 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 429 |