تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,112 |
تعداد مقالات | 9,508 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,143,725 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,008,754 |
تمایز و تلفیق مراتب «تحقیق پذیری» و «فرایند تعالی» در احراز عینیت «امرمتعالی» تحلیل و ترکیب اندیشه نورمن ال. گیسلر و علامه طباطبایی | ||
دوفصلنامه علمی حکمت صدرایی | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 23، 1402، صفحه 1-16 اصل مقاله (688.89 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/pms.2021.58118.1847 | ||
نویسندگان | ||
حسین خدادادی* 1؛ غلامحسین خدری2؛ افلاطون صادقی3؛ مهین رضائی4 | ||
1دانشآموخته دکتری فلسفه دین، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2دانشیار فلسفه، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران | ||
3دانشیار فلسفه تطبیقی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
4استادیار فلسفه دین، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
یکی از مباحث مهمی که اندیشمندانِ حوزه فلسفه دین را به اندیشه و تأمل واداشته است، بحث واقعی بودن و به عبارت علمیتر، عینیت «متعالی» است. واقعی بودن بدین معنا که متعالی، حقیقتی مستقل از ذهن دارد. این مسئله در تجربه دینی، با عنوان ذاتگرایی طرح شده است که در برابر آن، اندیشه ساختگرایی مطرح میشود. نورمن گیسلر و علامه طباطبایی دو اندیشمند با رویکرد ذاتگرایانه هستند که تلاش کردهاند تا با براهین خود، عینیت امر متعالی را به اثبات برسانند. مقایسه تطبیقی این دو اندیشه که امری بدیع است، موضوع این نوشتار است که وجوه تمایز و تشابه آن مورد تبیین قرار گرفته است. علامه از واژه «وجود متعالی» و گیسلر از واژه «امر متعالی» استفاده کردهاند. در مبنای گیسلر، جمع عقل فلسفی و تجربه دینی و در اندیشه علامه عقلگرایی اعتدالی مشاهده میشود. روش گیسلر تجربی و فلسفی و روش علامه گسترده و مشتمل بر روش فلسفی، جهانشناختی، شهودی- عرفانی و وحیانی است. نتیجه چنین تطبیقی، این است که مبانی و روش و مفاهیم در دو اندیشه متمایز هستند، اما در نتیجه، بیان مشابهی (عینیت خداوند) ارائه شده است. بنابراین، به فرضیه نهایی رسیدیم که حاصل جمع دو اندیشه است و بر اساس آن با تمایز مراتب «تحقیقپذیری» و «فرایند تعالی»، رویکرد علامه در امر «تحقیقپذیری» و رویکرد نورمن در «فرایند تعالی» ترجیح داده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
علامه طباطبایی؛ نورمن ال گیسلر؛ عینیت؛ امر متعالی؛ وجود متعالی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Distinguish and the Combination in "Research" and "Transcendence Process" In Prove Objectivity of Transcendent-Analysis and Composition of Norman L. Geisler and Allameh Tabatabai Thought | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Khodadadi1؛ Gholamhossein Khedri2؛ Aflatoon Sadeghi3؛ Mahin Razaei4 | ||
1PhD Holder of Philosophy of Religion, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor of Philosophy, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
3Associate Professor of Comparative Philosophy, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
4Assistant Professor of Philosophy of Religion, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
One of the important issues that has made thinkers in the field of philosophy of religion think and reflect, is the discussion of reality and, in a more scientific sense, the objectivity of the "transcendent". being real; In other words, the transcendent has an truth independent of the mind, which this issue is presented in religious experience as essentialism, against which the idea of constructivism is raised. Norman Geisler and Allameh Tabatabai are two thinkers who have taken an essentialist approach to this issue and have tried to prove the objectivity of the transcendent with their arguments. Comparative comparison of the ideas of these two thinkers -that is novel subject- is the subject of this article, the differences and similarities of which have been explained. Allameh used the word "transcendent being" and Geisler used the word "transcendent object". According to Geisler, (the sum of philosophical reason and religious experience) and in the thought of Allama, moderate rationalism is observed. Geisler's method is empirical and philosophical, and Allameh's method is broad and includes philosophical, cosmological, intuitive-mystical, and revelatory methods. The result of such an adaptation is that the principles, methods, and concepts are distinct in the two ideas, but as a result, a similar expression is presented. Therefore, we reached the final hypothesis, which is the result of a combination of two ideas, and based on the distinction between "investigability" and "excellence process", Allameh's approach to investigability and Norman's approach to the excellence process are preferred. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Allameh Tabatabai, Norman Geisler, Objectivity, The Transcendent, Transcendent Existence | ||
مراجع | ||
ابراهیمی دینانی، غلامحسین (۱۳۶۵ـ۱۳۶۶). قواعد کلی در فلسفه اسلامی. تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگى.
باقی، عبدالرضا (پاییز و زمستان 1393). «خداشناسی عرفانی و قرآنی علامه طباطبایی». پژوهشنامه عرفان، شماره 11.
طباطبایی، سید محمدحسین (1417). نهایه الحکمه. قم: چاپ عباس علی زارعی سبزواری.
ـــــــــــــ (1428). نهایه الحکمه. تحقیق عباسعلی زارعی سبزواری. چ 4. قم: مؤسسه النشر الاسلامی.
ـــــــــــــ (1367). نهایه الحکمه. ج2. تعلیق محمد تقی مصباح یزدی. تهران: انتشارات الزهرا.
ـــــــــــــ (1388). وحی یا شعور مرموز، مجموعه رسائل. ج1. قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
ـــــــــــــ (بیتا). المیزان فی تفسیرالقرآن. ج 10. قم: جماعه المدرسین فی الحوزه العلمیه.
ـــــــــــــ (1417). تفسیرالمیزان. ج 18. قم: انتشارات جامعه مدرسین.
ـــــــــــــ (1387). بدایه الحکمه. تعلیق و تحقیق علی شیروانی. قم: دارالفکر.
ـــــــــــــ (1419هـ. ق.). الرسائل التوحیدیه. بیروت: مؤسسه النعمان.
ـــــــــــــ (1382). شیعه: مذاکرات و مکاتبات پروفسور هانری کربن با علامه سیدمحمدحسین طباطبایی. تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
گیسلر، نورمن ال. (1391). فلسفه دین. ترجمه حمیدرضا آیتاللهی. تهران: حکمت.
مطهری، مرتضی (1370). اصول فلسفه و روش رئالیسم. تهران: صدرا.
ملایوسفی، مجید (1383). «مسئله عینیت، پیشینه تاریخی و وجوه فلسفی». نامه حکمت، شماره 4.
Geisler, Norman.l. (1973). The missing premise in the ontological Argument, in Religious studies.
ـــــــــــــ (2015). A philosophical Argument From Being. Bastion book.
ـــــــــــــ (2013). knowing the truth about creation. Bastion book.
Leiter, B. (1998). Objectivity without space. EJAP. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 487 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 143 |