تعداد نشریات | 40 |
تعداد شمارهها | 1,019 |
تعداد مقالات | 8,736 |
تعداد مشاهده مقاله | 15,580,346 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,888,281 |
واکاوی چالشها و فرصتهای آموزش شهروند الکترونیک در دوره ابتدایی (یک مطالعه پدیدارشناسانه) | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 1، دی 1400، صفحه 45-53 اصل مقاله (340.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2021.8346 | ||
نویسنده | ||
علی رادمهر* | ||
هیات علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر فهم تجارب زیسته معلمان از چالشها و فرصتهای آموزش شهروند الکترونیک در دوره ابتدایی بود، این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبههای نیمهساختارمند بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه معلمانی بودند که با موضوع پژوهش آشنایی داشتند، بدین منظور دادهها با مصاحبه از 15 نفر از معلمانی که تجربه زیسته ای در زمینه مورد نظر را داشتند جمعآوری و به روش استرابرت و کارپنتر (2003) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل حاصل از مصاحبهها حاکی از چهار مضمون اصلی از جمله چالشهای فرهنگی، چالشهای اجتماعی، چالشهای اقتصادی و ساختاری بود و 19 زیر مضمون در قالب فرصت و چالشها شامل مشارکت همه جانبه، آشنایی با تنوع، بلوغ فرهنگی، تمرکز بر علایق کودک، ماهیت غیر تجویزی، دوری از تعصب، کاربردی بودن، مقرون به صرفه بودن، پرهیز از هدر رفت منابع، از بین رفتن ارتباط خشک بین معلم و یادگیرنده، ارتباط مستقیم بین معلم و یادگیرنده، خطر گسست فرهنگی، کلیشههای قومی و فرهنگی، خودشیفتگی فرهنگی، خطر چند پاره شدن فکری، خطر خود برتری برتر بینی، هزینه زیاد زیرساختی، ساختار پیچیده و چند لایه و آشفتگی بود. بنابراین میتوان گفت آموزش شهروند الکترونیک با چالشها و فرصتهای متعددی همراه است، فلذا برای پرداختن به این نوع از آموزش در دوره ابتدایی توجه به این چالشها در عناصر مختلف برنامه درسی بسیار حائز اهمیت است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ شهروند الکترونیک؛ دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the Challenges and Opportunities of E-Citizen Education in Primary School (A Phenomenological Study) | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Radmehr | ||
Faculty of Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to understand the lived experiences of teachers of the challenges and opportunities of e-citizenship education in elementary school. This qualitative research was conducted using the phenomenological method. The method of data collection was the use of semi-structured interviews. The statistical population of the present study was all teachers who were familiar with the subject. For this purpose, the data were collected by interviewing 15 teachers who had lived experience in the field. And analyzed by Strabert and Carpenter (2003). The analysis of the interviews identified four main themes including cultural challenges, social challenges, economic and structural challenges, and 19 sub-themes. Opportunities and challenges include full participation, familiarity with diversity, cultural maturity, focus on the interests of the child, non-prescriptive nature, avoidance of prejudice, practicality, cost-effectiveness, avoidance of wasted resources, loss of dry communication between teachers and learners, the direct relationship between teacher and learner, risk of cultural rupture, ethnic and cultural stereotypes, cultural narcissism. The risk of intellectual fragmentation was the risk of superior self-exaltation, high cost of infrastructure, complex and multi-layered structure, and confusion. Therefore, it can be said that e-citizen education is associated with many challenges and opportunities. These challenges are very important in the various elements of the curriculum. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, E-Citizen, Elementary School | ||
مراجع | ||
سرافرازی، مهرزاد، معمارزاده، غلامرضا. (1388). شهروند مداری الکترونیکی شاخصی نو در اسقرار شهر الکترونیک. مجله عصر فناوری اطلاعات، تابستان 1388، شماره 44، ص 71-64.
فتحی واجارگاه، کورش؛ ذبیهون، شهلا. (1388). شهروند الکترونیک. مجله مدارس کارآمد (9): 24-30.
عباسی، حسن. (1386). آموزش دانش شهروندی، سیاست نظری و تاسیسی، چاپ هشتم، تهران: نگاه معاصر.
تافلر، الوین و هایدی. (1995). بهسوی تمدن جدید، ترجمه محمدرضا جعفری، نشر سیمرغ، 1375.
حسینی، غلامعباس. (1385). واقعیت اجتماعی شهروندی در ایران؛ مجله انجمن جامعه شناسی ایران. دوره پنجم، شماره 2.
فتحی واجارگاه، کورش. واحد چوکده، سکینه. (1385). شناسایی آسیبهای تربیت شهروندی در برنامه درسی پنهان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 17 ، سال پنجم.
فتحی واجارگاه، کورش. (1388). اصول و مفاهیم برنامه ریزی درسی، تهران، انتشارات بال.
فتحی واجارگاه، کورش، اعلائی، حسین. (89-1388). تربیت شهروند جهانی، فصلنامه مدارس، شماره 27.
هاشمی، سهیلا. (1388). تحلیل محتوای کتابهای درسی متوسطه و پیش دانشگاهی رشته علوم انسانی بر اساس مولفههای آموزش صلح، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، سال چهارم، شماره 15، 104-83.
هاشمی، سید احمد. (1389). بررسی میزان استفاده از مفاهیم تربیت شهروندی در محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی از دیدگاه دبیران، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، شماره 1.
هویدا، نادری. رضا، ناهید. (1388). بررسی سطح رفتاری شهروندی سازمانی کارکنان. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال نهم، شماره 1.
Andrews, R. and Mycock. (2007). Citizenship teaching and learning within a multinational state, citizenship teaching and learning, Vol.3.No 1, 73-88.
Bardhan, P. (2006). Globalization and rural poverty. Geraadpleegd van htp://emlab.berkeley.edu/users/webfac/bardhan/papers/BardhanGlobalization.pdf
Benhabib, s. (2004). The rights of others: Aliens, residents, and citizens. Cambridge: Cambridge University Press.
Cook, A.L. (2018). Job Satisfaction and Job Performance: Is The Relationship Spurious? Master’s Thesis.
Wang, Heng, Hou, Jinchang. (2010). Main contribiotions of e-govenenace. International conference on computer design and applications.ICCDA.
Reddick, Christopher. (2008). citizen interaction whit e-government: From the streets to servers. Government information quarterly.22.pp.38-75.
Velson, Lex van & et al. (2009). Requirements engineering for e-government services: A citizen-centric approach and case study. government information quarterly.26.pp.477-486.
Singh, A. K., Sahu, R., (2007). “Integrating internet, telephones, and call centers for delivering better quality e-governance to all citizens, “Government Information Quarterly.
Jensen, M, Danziger, J, Venkatesh, A.(2007). Civil society and cyber society.
Dekker, P. & de Hart, J. (2005). Goede Burgers? In: Dekker, P.& de Hart, J (eds.). De Goede Burger. Tien beschouwingen over een morele categorie. Den Haag, Nederland: Sociaal en Cultureel Planbureau, 11-19.
Dobson, A. (2000). Green political thought. London, Engeland: Routledge.
Dower, N. (2010). The idea of global citizenship: A sympathetic assessment. Global Society, 14(4), 553-567.
Dunn, J. (2005). Setting the people free; the story of democracy. Londen, Engeland: Atlantic Books.
Eagly, A.H. & Chaiken, S. (1993). The Psychology of Attitudes. Fort Worth (TX): Hartcourt Janovich College Publishers.
Edserd, R, Usher. ( 2000). Globalization and Pedagogy(London and New York: Routledge
Fukuyama, (1992). The clash of civilizations the Remaining of the world order. London: Touchstone.
Gaventa, J., & Tandon, R. (2010). Citizen engagements in a globalizing world. In J. Gaventa & R. Tandon (Eds.), Globalizing Citizens: New dynamics of inclusion and exclusion (pp. 3-30). London, Engeland: Zed Books.
Golas, Alejandro. (2002). International Civil Society, (Cambridge: Polity Press), PP 27-48.
Halak, Jacaues. (1998). Education and Globalization. EP. Newsletter, Appril-June. vol, Xvi. No, 2.5.
Harriet M. (2009). Educating The European Citizen in the Global Age. Curriculum Studies.41, No, 2, 247-267.
Hart, M. (2011). e citizenship: A key to a world without poverty and inequality? In P. Hoebink (Ed.), The Netherlands yearbook on international cooperation 2009. (pp. 141-160). Assen, Nederland: Van Gorcum.
Hento, I. (2011). Barometer internationale samenwerking 2011. Amsterdam, Nederland: NCDO.
Het, E. (1993). The development of an instrument to measure global-mindedness (Doctoral dissertation, University of San Diego, CA).
Hindess, B. (2002). Neo-liberal citizenship. Citizenship Studies, 6 (2), 127-143.
Ichilov, O. (1998). Citizenship and citizenship education in a changing world, London Woburn press.
Parekh, V & Biekart, K. (2009). Linking, learning, and leaving: Dutch experiments promoting global citizen action. In P. Hoebink
(Ed), The Netherlands Yearbook on International Cooperation (2008). (pp. 129-144). Assen, Nederland: Van Gorcum.
Pietersma, H. (2009). Historisch jaar met een bescheiden feestje. Geraadpleegd van htp://www.clingendael.nl/publications/2009/20090604_cdsp_feestje_pietersma.pdf.
Rasinksi, K & Scot, L. (1990). Culture, values, and beliefs about economic justice. Social Justice Research, 4(4), 307-323.
Scaperlanda, A. (1999). Maters of economic justice. Review of social economy, 57(4), 419-426.
Scheffer, P. (2007). Het Land van Aankomst. Amsterdam: De Bezige Bij.
Schinkel, W. (2008). ‘The Moralisation of Citizenship in Dutch Integration.
Schuck, P.H. (2002). Liberal Citizenship. In Isin, E.F. & Turner, B.S. Citizenship Studies: An Introduction (pp. 131-144). London: Sage.
World Commission on Environment and Development (1987). Our common future. Oxford, UK: Oxford University Press.
Chen Hsieh, J. S., Wu, W. C. V., & Marek, M. W. (2016). Using the virtual classroom to enhance EFL learning. Computer Assisted Language Learning, 1-25. Loo, J. L, Eifler, D, Smith, E, Pendse, L, He, J, Sholinbeck, M, & Dupuis, E.A. (2016). E-citizen Instruction. for Information Literacy: Five Instructional Cases of Academic Librarians. The Journal of Academic Librarianship, 42 (3), 273-280. White, C. McCollum, M. Bradley, E. Roy, P. Yoon, M., Martindale, J. & Worden, M. K. (2015). Challenges to engaging medical students in a online classroom model. Medical Science Educator, 25 (3), 219-222. Lento, C. (2016). Promoting active learning in introductory financial accounting through the virtual classroom design. Journal of Applied Research in Higher education 8 (1), 72-87 Li, X & Huang, Z. J. (2017). An E-citizen classroom approach to educate MATLAB in chemical process control. Education for Chemical Engineers, 19, 1-12. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 222 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 239 |