تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,112 |
تعداد مقالات | 9,508 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,143,400 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,008,589 |
بازنمایی گفتمانهای اجتماعی در فیلم گاو براساس رویکرد لاکلا و موف | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، مهر 1400، صفحه 71-82 اصل مقاله (1.29 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2022.53195.1366 | ||
نویسندگان | ||
عباسعلی آهنگر* 1؛ امیرعلی خوشخونژاد2؛ سهیلا خادمی3 | ||
1استاد زبانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
2دانشآموختة دکتری زبانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
3دانشآموختة کارشناسی ارشد زبانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
سینما به بازنمایی واقعیتهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی میپردازد. تحلیل گفتمان انتقادی نیز با تکیه بر مؤلفههایی چون ایدئولوژی، اجتماع، فرهنگ و سیاست، واقعیتهای متن زبانی را بازنمایی میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی گفتمانهای اجتماعی فیلم گاو بر اساس ابزارهای گفتمانی لاکلا و موف (2001) است. بدین منظور، ابتدا متن کامل مکالمههای فیلم گاو بررسی شد. سپس همة دادههای فیلم با استفاده از مؤلفههای گفتمانی مطرحشده در نظریة گفتمان لاکلا و موف (2001) توصیف و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد گفتمان فیلم گاو با تکیه بر دال مرکزی «مرگ گاو» و دالهای شناوری از قبیل «فقر»، «مذهبی بودن»، «بیکاری»، «جامعة بسته»، «دروغگویی»، «وابستگی به گاو»، «اتحاد»، «ناآگاهی» و «مسخشدگی» مفصلبندی شدهاند. به علاوه، گفتمانهای غالب در این فیلم گفتمانهای مذهبی، سنتی و جمعگرا است. در ادامه، با بررسی مؤلفههای برجستهسازی و حاشیهرانی در شخصیتهای بازیگران فیلم گاو، مشخص شد دالهای «دروغگویی»، «مسخشدگی» و «فقر» در این فیلم برجسته شده و دال شناور «مذهبی بودن» به حاشیه کشیده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل گفتمان انتقادی؛ گفتمان اجتماعی؛ فیلم گاو؛ دال مرکزی؛ دال شناور؛ مفصلبندی؛ زبانشناسی اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Representation of Social Discourses in the Movie Cow Based on Laclau and Mouffe’s Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Abbas Ali Ahangar1؛ Amir Ali Khoshkhoonejad2؛ Soheila Khademi3 | ||
1Professor of Linguistics, University of Sistan and Baluchestan, Iran | ||
2Ph.D. in Linguistics, University of Sistan and Baluchestan, Iran | ||
3M.A. in Linguistics, University of Sistan and Baluchestan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Cinema represents political, social and cultural realities. Critical discourse analysis also signifies linguistic text realities based on features such as ideology, society, culture and policy. The purpose of the present research is to provide a study of sociol discourses of the movie Cow based on Laclau and Mouffe’s (2001) theory. To this end, the full text of the conversations of the movie Cow was examined. Then, th data were described and analyzed for the discourse features proposed in Laclau and Mouffe’s (2001) theory. The results of the study indicate that the discourse of the movie is articulated around the central signifier Cow’s death" and the floating signifiers such as "poverty", "being religious", "unemployment", "closed society", "lying", "dependency on Cow", "unity", "unawareness" and "metamorphosis". In addition, the dominant discourses of the movie are "religion, tradition and collectivism". Through the examination of the highlights and background features of role of the actors and actresses in the movie Cow, it was found that the signifiers "lying", "metamorphosis" and "poverty" are highlighted in this movie whereas the floating signifier "being religious" is backgrounded. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Critical Discourse Analysis, Social Discourse, The Movie Cow, Central Signifier, Floating Signifier, Articulation, Sociolinguistics | ||
مراجع | ||
بهرامپور، شعبانعلی (۱۳۷۹). مقدمه تحلیل گفتمان انتقادی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها، چاپ اول.
خادمالفقرایی، مهوش و مسعود کیانپور (۱۳۹۵). تحلیل گفتمان فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو با تمرکز بر داغ ننگ ناشی از تقابل سنت و مدرنیته. علوم اجتماعی. زن در فرهنگ و هنر، شمارۀ ۴، ۴۴۳-۴۵۲.
دیندار، مرتضی (۱۳۹۱). تحلیل گفتمانی خانواده مبتنی بر جهانی شدن و دینمداری (مدرنیته و سنت) (با تحلیل فیلمهای پرمخاطب سینمای خانواده دو دهۀ اخیر). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.
راودراد، اعظم و مجید سلیمانی (۱۳۸۹). بازنمایی گفتمان سنت اسلامی از تجربة دینی در سینمای ایران؛ تحلیل گفتمان فیلم زیر نور ماه. مجلة جهانی رسانه، دورة پنجم، شماره ۱۰، ۱-۱۶.
راودراد، اعظم، سیلمانی، جید و رؤیا حکیمی (۱۳۹۰). تحلیل بازنمایی گفتمانهای دینی در سینمای ایران: مطالعة موردی فیلم کتاب قانون. مطالعات و تحقیقات اجتماعی، شمارۀ ۱، ۷۱-۸۸.
ساعی، منصور (۱۳۸۹). بازنمایی ابعاد تاریخی و سیاسی هویت ملی در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران (مطالعة موردی زنجیرههای تلویزیونی تاریخی درجه الف در سه دهه پس از انقلاب اسلامی ایران). دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی سیاست (۷)، ۱۱۳-۱۴۲.
سلطانی، علیاصغر (۱۳۸۴). قدرت، گفتمان و زبان: سازوکارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران. تهران: نشر نی.
سلطانی، علیاصغر (۱۳۹۳). نشانهشناسی گفتمانی یک جدایی. مطالعات جامعهشناختی، شمارۀ ۲، ۴۳-۷۲.
سوسور، فردینان دو (۱۳۸۲). دورۀ زبانشناسی عمومی. ترجمة کوروش صفوی. تهران: هرمس.
غلامعلی، اسدالله و علی شیخ مهدی (۱۳۹۱). تأثیر روایت مدرن بر موج نوی سینمای ایران (موردکاوی: فیلمهای گاو و شازدهاحتجاب). هنرهای زیبا؛ هنرهای نمایشی و موسیقی، شمارۀ ۲، ۲۵-۳۴.
هوراث، دیوید (۱۳۷۷). نظریة گفتمان. ترجمة علیاصغر سلطانی، فصلنامة علوم سیاسی، شماره ۲، ۱۵۶-۱۸۲
یارمحمدی، لطفالله (۱۳۸۳). گفتمانشناسی رایج و انتقادی. تهران: هرمس.
یارمحمدی، لطفالله (۱۳۹۱). درآمدی به گفتمانشناسی. تهران: هرمس.
یورگنسن، ماریان و لوئیز فیلیپس (۱۳۸۹). نظریه و روش در تحلیل گفتمان. ترجمة هادی جلیلی. تهران: نشر نی.
Bakhtin, M. (1929). Problems of dostoevsky’s Poetics. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Fairclough, N. (1992). Discourse and social change (Vol. 10). Cambridge: Polity press.
Fairclough, N. (1995). Critical discourse analysis. London: Longman.
Hall, S.(1997).The work of representation. In S. Hall (Ed.), Representation: Cultural representations and signifying practices (pp.15-64). London: SAGE Publications in association with The Open University.
Laclau, E., & Mouffe, C. (2001). Hegemony and socialist strategy: Towards a radical ddemocratic politics. (2nd. Ed). London: Verso.
Saussure, F. D. (1983). Course in general linguistics, Ed. C. Bally. Sechehaye, with coll of A. Riedlinger, trans., annotated R. Harris. Duckworth.
Wodak, R. Meyer, M. (2001) Methods of critical discourse analysis, London: SAGE Publications. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 529 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 383 |