تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,120 |
تعداد مقالات | 9,563 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,350,757 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,109,793 |
بهبود مهارتهای شغلی معلمان ابتدایی مدارس دخترانه شهرستان خمینیشهر در بستر یادگیری الکترونیکی | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 1، آذر 1400، صفحه 55-63 اصل مقاله (367.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2021.8424 | ||
نویسنده | ||
الهه دیباج* | ||
دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق بررسی بهبود مهارتهای شغلی معلمان در بستر یادگیری الکترونیکی بود. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی و برحسب روش گردآوری دادهها و یا ماهیت پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل تمام معلمان ابتدایی مدارس دخترانه شهرستان خمینیشهر استان اصفهان به تعداد 350 نفر بوده و از میان ایشان، با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 185 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری در این پژوهش، طبقهای نسبتی بود. ابزار مورد استفاده شامل دو پرسشنامه یادگیری الکترونیکی واتکین و همکاران (2004) و بهبود مهارتهای شغلی (محقق ساخته) بود. روایی و پایایی ابزارها مورد سنجش قرار گرفت و مورد تایید واقع شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گروهی با استفاده از نرمافزار Spss-21 و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار LISREL-v8.80 استفاده گردید. نتایج حاصل از یافتههای پژوهش نشان دادند که یادگیری الکترونیکی، همبستگی مثبت با مهارت شغلی دارد. میتوان چنین نتیجه گرفت که فرضیه تأثیرگذاری یادگیری الکترونیکی بر مهارت شغلی پذیرفته میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
بهبود؛ مهارت های شغلی معلمان؛ یادگیری الکترونیکی؛ مهارت شناختی؛ مهارت نگرشی-رفتاری؛ مهارت مدیریتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Improving the Job Skills of Primary School Teachers in Khomeini Shahr Girls in the Context of E-Learning | ||
نویسندگان [English] | ||
Elahe Dibaj | ||
Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the improvement of teachers' job skills in the context of e-learning. The research method was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of data collection method or nature of research. The statistical population of the present study included all primary school teachers in Khomeini Shahr, Isfahan province, 350 people, and among them, using Cochran's formula, 185 people were selected as the sample size. The sampling method in this study was Stratified Random Sampling. The instruments used included two e-learning questionnaires by Watkin et al. (2004) and Improving Job Skills (researcher-made). The validity and reliability of the instruments were evaluated and confirmed. Data were analyzed using Pearson correlation test and group regression using Spss-21 software and structural equation modeling was used using LISREL-v8.80 software. The results of research findings showed that e-learning has a positive correlation with job skills. It can be concluded that the hypothesis of the effect of e-learning on job skills is accepted. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Improvement, Teachers' Job Skills, E-Learning, Cognitive Skills, Attitude-Behavioral Skills, Management Skills | ||
مراجع | ||
ساعدی، نرگس و سعدی پور، اسماعیل. (1396). تأثیر یادگیری الکترونیکی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 7 (4) 129-111.
صفا، لیلا و آذر نژاد، کریم. (1396). تأثیر مؤلفههای صلاحیت حرفهای بر عملکرد شغلی آموزش گران هنرستانهای کشاورزی استانهای شمال غرب کشور. مدیریت آموزش کشاورزی، 9 (41) 146-130.
عباسی، مریم، بصیری، ایرج و آزادی، فاطمه. (1397). نقش کاربرد محتوای الکترونیکی در تسهیل، تسریع و تثبیت یادگیری دانشآموزان مدارس ابتدایی. پویش در آموزش علوم انسانی، 4 (13) 11-1.
کریمیان، زهرا. (1399). تأثیر مدرسه تابستانی یادگیری الکترونیکی با رویکرد ترکیبی بر دانش، مهارت و نگرش دانشجویان شرکت کننده. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 12 (2) 49-39.
محمدی مهر، مژگان، ملکی، حسن، عباس پور، عباس و خوشدل، علیرضا، (1390). جستاری بر شایستگیهای موردنیاز یادگیری مادامالعمر در دانشجویان پزشکی عمومی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11 (8) 916-903.
ملایی نژاد، اعظم (1391). صلاحیتهای حرفهای مطلوب دانشجو معلمان دوره آموزش ابتدایی. نوآوریهای آموزشی، 11 (44) 62-33.
Affouneh, S. Salha, S. Burgos, D. Khlaif, Z. N. Saifi, A.G., Mater, N., & Odeh, A. (2020). Factors that foster and deter STEM professional development among teachers. Science Education, 104 (5) 857-872.
Bay, D.N. (2020). Investigation of the relationship between self-efficacy beliefs and classroom management skills of pre-school teachers. International Electronic Journal of Elementary Education, 12 (4) 335-348.
Blaskova, M., Blasko, R., Matuska, E., & Rosak-Szyrocka, J. (2015). Development of Key Competencies of University Teachers and Managers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 182, 187-196.
Calderon-Mafud, J.L., & Pando-Moreno, M. (2018). Role of Authentic Leadership in Organizational Socialization and Work Engagement among Workers. Psychology, 9 (01) 46.
Da’as, R.A. (2021). School principals’ skills and teacher absenteeism during Israeli educational reform: exploring the mediating role of participation in decision-making, trust and job satisfaction. Journal of Educational Change, 22, 53-84.
GABELAIA, I., & BUCOVETCHI, O. (2020). THE RELEVANCE OF CORPORATE E-LEARNING/E-TRAINING FOR JOB DEVELOPMENT: CRAFTING CULTURE AND EVOLVING YOURSELF. eLearning & Software for Education, 1.
Martínez-Cerdá, J.F., Torrent-Sellens, J., & González-González, I. (2020). Socio-technical e-learning innovation and ways of learning in the ICT-space-time continuum to improve the employability skills of adults. Computers in Human Behavior, 107, 105753.
Mayer, R.E. (2020). Searching for the role of emotions in e-learning. Learning and Instruction, 70, 101213.
Naim, A., Hussain, M.R., Naveed, Q.N., Ahmad, N., Qamar, S., Khan, N., & Hweij, T.A. (2019, April). Ensuring interoperability of e-learning and quality development in education. In 2019 IEEE Jordan International Joint Conference on Electrical Engineering and Information Technology (JEEIT) (pp. 736-741). IEEE.
Papay, J.P., Taylor, E.S., Tyler, J.H., & Laski, M.E. (2020). Learning job skills from colleagues at work: Evidence from a field experiment using teacher performance data. American Economic Journal: Economic Policy, 12(1), 359-88.
Turdieva, N.S. (2021). Didactic conditions for the formation of attitudes toward education as a value among primary school pupils. Middle European Scientific Bulletin, 10. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 366 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 242 |