تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,668 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,604,054 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,291,081 |
Metaphorical Imagery in Verses Related to the Day of Judgment | ||
Quran and Religious Enlightenment | ||
مقاله 10، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، اردیبهشت 2022، صفحه 149-160 اصل مقاله (580.46 K) | ||
نوع مقاله: The scientific research paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/quran.2022.8426 | ||
نویسندگان | ||
Zahra Nadali1؛ Ali Parimi2 | ||
1Instructor of Arabic Language and Literature, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Philosophy of Religion, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده | ||
According to rhetoricians, metaphor is more eloquent than other expressive tricks and techniques such as simile, metaphor and irony. For in metaphor, simile is forgotten and Mushabbah is claimed to be the same Mushabbahun Bih. Exaggeration in simile, illustration and brevity are three important purposes of any metaphor. Thus, metaphor is at the highest level of rhetoric. In the present article, which is provided by a descriptive-analytical method, a corner of the functions of this art of expression in explaining and depicting the circumstances of the Day of Judgment is shown. And basically, this article seeks to answer the question of whether metaphor had a function in explaining the verses containing the resurrection or not? Based on the findings of this study, God Almighty has used metaphor for purposes such as visualization, recognition, facilitation, influence and illustration in order to guide human beings and to better explain and influence the word in hearts. Among these, the metaphorical allegorical metaphor has the highest frequency. | ||
کلیدواژهها | ||
Holy Qur’an؛ Resurrection؛ Knowledge of Expression؛ Metaphor؛ Literary Analysis | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تصویرسازی استعاره در آیات مربوط به قیامت | ||
نویسندگان [English] | ||
زهرا نادعلی1؛ علی پریمی2 | ||
1مربی گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه فلسفه دین دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده [English] | ||
استعاره به اذعان اهل بلاغت از شگردها و ترفندهای بیانی دیگر یعنی تشبیه، مجاز و کنایه بلیغتر است. زیرا در استعاره، تشبیه به فراموشی سپرده میشود و ادّعا میگردد که مشبّه، عین «مشبّه به» است و سخنوران اروپایی هم آن را «ملکة تشبیهات مجازی» و اصلیترین شکل زبان مجازی دانستهاند. مبالغه در تشبیه، تصویرپردازی و ایجاز سه هدف مهمّ هر استعارهای است. بنابراین، استعاره در بالاترین مرتبة بلاغت قرار دارد. در مقالة حاضر که با روش توصیفی - تحلیلی فراهم آمده است گوشهای از کارکردهای این فنّ بیانی در تبیین و تصویر پردازی قیامت و احوال و اهوال (ترسهای) آن نشان داده شده است؛ و اساساً این مقاله در صدد پاسخگویی به این پرسش است که آیا استعاره در تبیین آیات مشتمل بر قیامت، کارکردی داشته است یا نه؟ بر اساس یافتههای این پژوهش، خداوند متعال در راستای هدایت انسان و برای تبیین بهتر و تأثیر کلام در دلها از استعاره برای اهدافی مانند تجسیم و تشخیص، تسهیل(آسانسازی ادراک)، تأثیرگذاری و تصویرسازی استفاده کرده است. در این میان، استعارة مکنیّة تمثیلیّه بیشترین بسامد را دارا است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
قرآن کریم, قیامت, دانش بیان, استعاره, تحلیل ادبی | ||
مراجع | ||
The Holy Qur’an (2008) (English translation: Baha'u'llah Khorramshahi), Tehran: Doostan Publications: First Edition. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 310 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 237 |