محمد، مسیح خاتم | ||
| Quran and Religious Enlightenment | ||
| Article 11, Volume 2, Issue 2 - Serial Number 4, December 1400, Pages 161-180 PDF (352.25 K) | ||
| Document Type: مقاله علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.30473/quran.2022.8428 | ||
| Author | ||
| جعفر نکونام* | ||
| استاد گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه قم، قم، ایران. | ||
| Abstract | ||
| مسیح طبق گفتمان کتاب مقدس عبارت بود از منجی ذریه حضرت ابراهیم از بی وطنی و برخوردارسازی آنان از سرزمین شهد و شیر، و این از شرایط تاریخی و فرهنگی زندگی آنان سرچشمه گرفته بود. ذریه حضرت ابراهیم همواره انتظار چنین کسی را می کشیدند و هر دوره ای مسیح را بر کسی منطبق می ساختند که تصور می کردند، منجی ایشان است که حضرت عیسی از آن جمله بود. در همین بستر تاریخی و فرهنگی بود که حضرت محمد اعلان فرمود، من همان موعود تورات و انجیلم که در آخر الزمان ظهور می کند و صالحان را وارث زمین شهد و شیر می سازد. بر اساس همین اندیشه آخر الزمانی بود که خود را پیامبر خاتم به شمار آورد. همه پیامبران ابراهیمی از جمله حضرت عیسی و حضرت محمد تبشیری بودند؛ یعنی بشارت به وراثت چنان سرزمینی می دادند. انجیل هم چیزی جز بشارت به چنان سرزمینی نبوده است. منتها در فرهنگ یهودی چنان سرزمینی دنیوی و زمینی معرفی می شد؛ اما در فرهنگ مسیحی بیش تر جنبه اخروی و آسمانی به خود گرفت و در فرهنگ اسلامی بیش تر شبیه فرهنگ یهودی جنبه دنیوی دارد؛ بر همین اساس، معاد قرآنی جسمانی توصیف شده است. | ||
| Keywords | ||
| محمد; مسیح; حکومت خدا; وراثت صالحان; سرزمین موعود | ||
| References | ||
|
The Holy Qur’an. English Translation by Pickthall. | ||
|
Statistics Article View: 448 PDF Download: 367 |
||