تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,105 |
تعداد مقالات | 9,457 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,061,725 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,958,693 |
تاثیر تدریس مبتنی بر الگوی هفت مرحله ای آیزنکرافت بر درگیری و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهرستان شهربابک | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 1، دی 1400، صفحه 1-9 اصل مقاله (398.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2021.8435 | ||
نویسندگان | ||
طاهره اسلامی نژاد* 1؛ علی اصغر سالاری2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران | ||
2دانشآموخته کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تدریس مبتنی بر الگوی هفت مرحله ای آیزنکرافت بر درگیری و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه اول مدارس شهر بابک انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و گواه وطرح پیش آزمون – پس آزمون بود. جامعه مورد مطالعه دانش آموزان پایه هشتم دوره متوسطه بودند. نمونه مورد مطالعه، 40 دانش آموز یکی ازمدارس متوسطه شهرستان شهربابک که به روش در دسترس انتخاب و دو کلاس پایه هشتم به صورت تصادفی به دو گروه 20 نفره تقسیم شدند مداخله آموزشی از طریق اجرای بسته آموزشی، آموزش بر اساس دیدگاه آیزنکرافت (2003) برای گروه آزمایش شد. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه های درگیری تحصیلی ریو (2013) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (مورگان - جینکز، 1999) استفاده گردید. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره تحلیل گردید. نتایج بیانگر آن است که میزان خود کارآمدی و درگیری تحصیلی در دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با دانش آموزان گروه کنترل بالاتر بود بر این اساس با توجه به تاثیر این شیوه تدریس بر بهبود خود کار آمدی و درگیری و مشارکت فراگیران در فرایند آموزش به مدرسان و طراحان آموزشی استفاده از الگو ها و راهبردهای جدید آموزش و یادگیری توصیه می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی یادگیری آیزنکرافت؛ درگیری تحصیلی؛ خودکارآمدی تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Teaching Based on the Seven-Step Learning Model of Eisenkraft on Academic Involvement and Self-Efficacy of High School Students in The Shahre Babak District | ||
نویسندگان [English] | ||
Tahereh Eslaminejad1؛ Ali Asghar Salari2 | ||
1Assistant Professor, Department of Education, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2Master Student in Curriculum Planning Department of Education, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of teaching based on the seven-step learning model of Eisenkraft on academic involvement and self-efficacy of high school students in Share Babak district, the research method was the quasi-experimental method, with the pre-test and post-test and control group. The statistical population in this study included all male students in the eighth grade of high school. The study sample consisted of 40 students from two eighth grade classes who were selected by convenience sampling and randomly designed into two groups. The experimental group received training based on the Eisenkraft seven-step learning model, (2003), Morgan-Jinquez academic self-efficacy questionnaire (1999) and the Rio academic Involvement Questionnaire (2013) were used for collecting data. Data analysis was performed by the statistical method of univariate analysis of covariance, with SPSS 20 software. The results showed that the teaching based on the seven-step learning model of Eisenckraft significantly increased academic involvement and self-efficacy in the post-test stage in the target community. Therefore, due to the positive effect of this method, teachers and educational designers are recommended to use the strategies of teaching and learning to these skills is provided. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Eisenkraft Based Teaching Model, Academic Involvement, Academic Self-Efficacy | ||
مراجع | ||
اسلاوین، رابرت آیی. (1393). روانشناسی تربیتی: نظریه و کاربست. ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: روان.
آقا یوسفی، ع؛ خدایی، ع و شکری، ا. (1392). تنیدگی تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان. مجله روانشناسی تربیتی، 10(18)، 41-66
برزگر، س. (1393). طراحی آموزشی درس علوم بر اساس الگوهای ساختن گرا و سیستمی و تأثیر آن در میزان خودکارآمدی دانش آموزان پایه ششم شهرستان پلدختر در سال تحصیلی 94-1393. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه، دانشکده علوم انسانی.
بنی اردلان، ش. (1396). تاثیر طراحی آموزش بر اساس الگوی چرخه یادگیری هفت مرحلهای در میزان پیشرفت تحصیلی و بهبود خلاقیت دانش آموزان پایه ششم ابتدایی، اولین همایش ملی علوم رفتاری و اسلامی، اردکان.
حبیبی کلیبر، ر. فرید، ا. بهادری خسروشاهی، ج. (1398). تأثیر الگوی تدریس بدیعه پردازی و الگوی چرخه یادگیری هفت مرحلهای بر بهبود تفکر خلاق دانش آموزان، تدریس پژوهی، دوره 7، شماره 1، 168 تا صفحه 183.
حسین پور, س. شریفی رهنمو, س. محمدی, ش. فتحی, آ. (1400). اثربخشی تدریس مدل هفت مرحلهای چرخه یادگیری بر بهبود مهارتهای تفکر خلاق و حل مسأله در درس مطالعات اجتماعی دانشآموزان ابتدایی. تفکر و کودک, 12(2), 133-155.
doi: 10.30465/fabak.2022.7000.
رمضانی، م. و خامسان، ا. (1396). شاخصهای روان سنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو 2013: با معرفی درگیری عاملی.
عبدی، ع. صفری، ا (1398). اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی چرخه یادگیری هفت مرحلهای (7E) بر انگیزش به یادگیری در درس علوم تجربی، فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی، 14(58)، 94-71.
عبدی، ع. (1393). بررسی تاثیر مدل چرخه یادگیری مبتنی بر رویکرد اکتشافی در پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس علوم تجربی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی, 2(6 ), 59-70.
فرامرزی، ح.؛ مکتبی، غ؛ قاسمی خواه، س. و فرزادی، ف. (1395). رابطه بین جهت گیریهای انگیزشی و خودکارآمدی تحصیلی با هویت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز. توسعهی آموزش جندی شاپور, 7(4 ), 346-354.
فرهادی ورمرزابادی، ش. محمدی نژاد گنجی، ع. سلیمی، م. (1398) اثربخشی تدریس مبتنی بر الگوی چرخه یادگیری هفت مرحلهای آیزنکرافت بر بهبود مهارتهای خودکارآمدی و تفکر انتقادی دانشآموزان ناحیه 1 کرج، تحقیقات مدیریت آموزشی، شماره 44، 27 تا 46.
کاظمی حقیقی، ن. مقدم، ش. (1393). استعداد و تیز هوشی فرهنگی: مبانی نظری. فصلنامهی استعدادهای درخشان؛ 171-70:151
ماکاراچی، ن. جعفری، ص. (1398) ارائه الگوی روابط علی کارکردهای شناخت اجتماعی و درگیری تحصیلی با نقش واسطهای اهداف پیشرفت در دانش آموزان، رویش روان شناسی، شماره 41، 185 تا 196.
محمدی نژاد گنجی, ع. سلیمی, م. فرهادی ورمرزابادی, ش. (1399). اثربخشی تدریس مبتنی بر الگوی چرخه یادگیری هفت مرحلهای آیزنکرافت بر بهبود مهارتهای خودکارآمدی و تفکر انتقادی دانشآموزان کرج. تحقیقات مدیریت آموزشی, 11(44), 27-46.
مومنی مهمویی، ح. و کرمی، م. و سید شریفی کاخکی، م. (1393). تاثیر الگوی کاوشگری بر تفکر انتقادی و نگرش دانش آموزان نسبت به کتاب درسی علوم تجربی در دوره ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی), 11(13 (پیاپی 40)), 93-103.
نکوئیان، ط. غضنفری، ا. چرامی، م. شریفی، ط. (1399). مقایسه اثر بخشی آموزش متقابل و چرخه ی تفکر بر دانش فراشناختی و خودپنداره آموزشی دانش آموزان دختر پایه پنجم شهر شیراز. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی), 13(52)، 187-203. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=572059
Akar, E. (2005). Effectiveness of 5E learning cycle model on students’ understanding of acid-base concepts.Unpublished master thesis, Middle East Technical University, Turkey
Asyari, M & Ikhsan, M. (2019). The Effectiveness of Inquiry Learning Model in Improving Prospective Teachers' Metacognition Knowledge and Metacognition Awareness. International Journal of Instruction, 12(2): 455-470.
Avcıoglu, O. (2015). Investigation of the effects of the 7e model on success, in the subject of newton laws of second-grade high school students’ physics classes (Master Thesis). Gazi University, Ankara, Turkey.
Bandura, A. (2017) Exercise of human agency through collective efficacy, Journal of Psychological Science, 9, 75-78.
Cardak, O. Dikmenli, M. and Saritas, O. (2008). Effect of 5E instructional model in student success in primary school 6th-year circulatory system topic. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, Volume 9, Issue 2, Article 10, p.2.
Eisenkraft, A. (2003). Expanding the 5E Model. The Science Teacher, 70 (6)
Fatimah, F.M and Anggrisia, N. F. (2018). The effectiveness of the 7E learning model to improve scientific literacy. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 77, 18-22.
Franz, R. Gerda, H. Josef, K & Alexander, S. (2020). On the Impact of Learning Cycle Teaching on Austrian High School Students’ Emotions, Academic Self-Concept, Engagement, and Achievement. Journal of Research in Science Education, 50 (6). doi.org/10.1007/ s11165-02009918.
Kazempour, E. (2013). The effects of inquiry-based teaching on the critical thinking of students. Journal of Social Issues and Humanities, Vol. 1, Issue 3.
Lawson, A. E. (1995). Science Teaching and the Development of Thinking. Wadsworth Publishing, Belmont, CA.
Reeve, J. (2013). Howstudents createa motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of Educational Psychology, 105, 579 ̊ 595. DOI:10.1037/ a0032690
Reeve, J & Halusic, M. (2009). How k-12teachers can put self-determination theory principles into practice. Theory and Research in Education, 7, 145-154.
Wang, M & Eccles, J. S. (2017). School context, achievement motivation, and academic engagement: A longitudinal study of school engagement using a multidimensional perspective. Learning and Instruction, 28, 12–23.
Wang, M & Eccles, J. S. (2013). School context, achievement motivation, and academic engagement: A longitudinal study of school engagement using a multidimensional perspective. Learning and Instruction, 28,12-23 .
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 421 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 307 |