تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,121 |
تعداد مقالات | 9,573 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,366,829 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,117,736 |
نامشناسی اشخاص در درسنامههای آزفا: واکاوی و ارزیابی | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، مهر 1400، صفحه 59-70 اصل مقاله (845.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2022.57374.1431 | ||
نویسنده | ||
محمد باقر میرزایی حصاریان* | ||
استادیار، آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران. | ||
چکیده | ||
بررسی نامهای موجود در درسنامههای آزفا بر دانش مؤلفان و آموزشکاوان فارسی میافزاید. در این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، تعداد نامهای ایرانی و غیرایرانی، نسبت کاربرد نامهای خانم و آقا، طبقة هویتی و میزان کاربرد نامهای پربسامد بهکاررفته در سه درسنامة زبان فارسی، فارسی بیاموزیم و مینا مورد بررسی قرار گرفته است. یافتهها بیانگر آن است که درسنامهی مینا در مقایسه با دو درسنامة دیگر، بیشترین فراوانی و تناسب جنسیتی نامهای ایرانی و کمترین فراوانی نامهای غیرایرانی را دارد. درسنامة فارسی بیاموزیم و پس از آن درسنامة مینا بیشترین فراوانی هویت ملی ـ مفهومی و مذهبی را در خود دارند. درسنامة فارسی بیاموزیم بیشترین فراوانی نامهای پربسامد صد سال اخیر را نیز به خود اختصاص داده است؛ پس از آن، درسنامة مینا قرار دارد. درسنامة زبان فارسی با فراوانی بسیار کمتر نامها در مقایسه با دو درسنامة دیگر، در رتبة سوم قابل ارزیابی است. | ||
کلیدواژهها | ||
نامشناسی؛ آزفا؛ درسنامه؛ زبان فارسی؛ فارسی بیاموزیم؛ مینا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Onomastic Study of Persian Language Teaching Textbooks: Analysis and Evaluation | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad bagher mirzaei hesarian | ||
Assistant Professor of Teaching Persian to Foreigners, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The study of person's names in Persian Language Teaching Textbooks (PLTT) adds to the knowledge of Persian authors and educators. In this descriptive-analytical study, the number of Iranian and non-Iranian names, the ratio of male and female names, identity category and the frequency of names in three textbooks namely, Persian language, Let's Learn Persian and Mina were investigated. Findings indicate that Mina has the highest frequency and gender ratio of Iranian names and the lowest frequency of non-Iranian names compared to the other two textbooks. Let's learn Persian and Mina have the most frequency of national-thematic and religious identity. Let's learn Persian has the highest frequency of the most frequent names of the last century. Then, it is Mina. Persian language can be evaluated in the third place with a much lower frequency of letters compared to the other two textbooks. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Onomastic Studies, Teaching Persian Language, Textbook, Persian Language, Let's Learn Persian, Mina, Sociolinguistics | ||
مراجع | ||
احمدی، بهزاد، زندی، بهمن، نجفیان، آرزو و بلقیس روشن (۱۳۹۷). بررسی نامگذاری اشخاص در بانه از دیدگاه نامشناسی اجتماعی. مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران. کرمانشاه: دانشگاه رازی، ۶(۲۲)، صص۱-۱۹.
ایمانی، منیژه (۱۳۶۳). نامشناسی و نامگذاری در ایران. مجله زبانشناسی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، ۱(۱).
ایمانی، منیژه (۱۳۶۴). نامشناسی جایها. مجله زبانشناسی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، ۲(۲).
بحرانی، محمود (۱۳۷۷). زمینة فرهنگ نامگذاری نوزادان در شهر شیراز. طرح پژوهشی چاپنشده. شیراز: دانشگاه شیراز.
پوریانی، محسن (۱۳۸۷). تأثیر وقایع بر نامگذاری ایرانیان. سایت تحلیلی ـ خبری عصر ایران.
ذوالفقارزاده، حسن، غفاری، مهبد و بهروز بختیاری (۱۳۸۱). فارسی بیاموزیم. تهران: انتشارات مدرسه.
رجبزاده، احمد (۱۳۷۸). تحلیل اجتماعی نامگذاری: بررسی موردی اراک، همدان و بوشهر. تهران: روش.
زندی، بهمن و منیژه میرمکری (۱۳۹۶). روند نامگذاری فرزندان در شهر مهاباد از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی. مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران. کرمانشاه: دانشگاه رازی، ۵(۱۹) ، صص۱-۱۸.
شاهناصری، ش. (۱۳۹۶). بررسی تناوبهای جدید در نامگذاری کودکان ایرانی براساس رویکرد نشانهای. پژوهشهای زبانشناسی تطبیقی، ۷(۱۳)، ۲۰۱-۲۱۲.
صحرایی، رضامراد، غریبی، افسانه، ملکلو، داود و سمانه
صادقی (۱۳۹۶). مینا. تهران: انتشارات کانون زبان ایران.
صفارمقدم، احمد (۱۳۸۶). زبان فارسی. تهران: شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی.
طیب، محمدتقی و بتول علینژاد (۱۳۸۲). بررسی گرایشهای نوین نامگذاری در اصفهان از دیدگاه زبانشناسی. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان. اصفهان: دانشگاه اصفهان، ۲ (۳۲ و ۳۳)، ۲۳-۵۸.
عبدی، عباس (۱۳۷۶). تحول نامگذاری کودکان تهران از ۱۳۷۴-۱۳۴۵. تهران: حنانه.
عسکری کرمانی، حمید (۱۳۸۱). گرایشهای نامگذاری دختران و پسران ایرانی در فاصلة سالهای ۱۳۶۲-۱۳۶۶ و علل تغییر اسامی در بزرگسالان. مجله زبانشناسی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، ۱۷(۱)، ۴۲-۷۶.
منصوری، مهرزاد (۱۳۸۹). تحلیل بسامدی هجا در اسامی زنان و مردان در ایران. مجله پژوهشهای زبانشناسی، اصفهان: دانشگاه اصفهان، ۲(۱).
میرخلیلزاده ارشادی، بابک (۱۳۷۲). مقایسة تنوع نامهای زنان و مردان ایرانی. مجله زبانشناسی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، ۲(۲۰)،۱۰۷-۸۴.
میرزایی حصاریان، محمدباقر و عالیه کردزعفرانلو (۱۳۹۷). پرکاربردترین اسامی دختران و پسران متولد ۱۳۹۱ ایران: تحلیلی واجشناختی. مجموعه مقالات نخستین همایش ملی مطالعات نامشناسی، تهران: نویسه پارسی، ۱۷۳-۲۰۰.
Crystal, D. (1989). The cambridge encyclopedia of language. Cambridge, Cambridge University press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 238 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 233 |