تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,121 |
تعداد مقالات | 9,571 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,355,057 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,111,656 |
تدوین ملاکها و نشانگرهای تربیت زیستمحیطی در نظام آموزشی دوره ابتدایی ایران در افق 1404 | ||
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار | ||
دوره 10، شماره 2، اسفند 1400، صفحه 99-115 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/ee.2022.50804.2159 | ||
نویسندگان | ||
علی محمدی بلبان آباد1؛ محمد سیفی* 2؛ فایزه ناطقی3 | ||
1دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران | ||
2استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران | ||
3استادیار گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تدوین ملاکها و نشانگرهای ضروری تربیت زیستمحیطی در نظام آموزشی دوره ابتدایی ایران در افق1404 و اولویتبندی آن، با استفاده از پژوهش کیفی جهت تدوین، ملاکها و نشانگرها و پژوهش کمی جهت اولویتبندی ملاک و نشانگرها با جامعه آماری در بخش تحلیل اسنادی شامل محتواهای حوزه زیستمحیطی، تربیت زیستی، ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص سیاستهای کلی محیطزیست کشور، اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سند چشمانداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران 1404، سند ملی تحول بنیادین آموزشوپرورش (اهداف و راهبردهای کلان)، سند ملی برنامه درسی که بر اساس قاعده اشباع نظری انتخاب گردیدند و کلیه اساتید و متخصصین حوزه تعلیم و تربیت و متخصصین حوزه محیطزیست که با استفاده از قاعده اشباع نمونه تعداد 30 نفر به شیوه نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند و روش تحلیل در مطالعه اسناد، روش تحلیل محتوا و در مصاحبه با اساتید و متخصصان، بهوسیله روش تحلیل تم انجام پذیرفت. بر اساس نتایج بهدستآمده؛ فلسفه زیر بنایی تربیت زیستی در آموزشوپرورش ایران در قالب 9 محور، اهداف کلان تربیت زیستی در قالب 14 هدف کلان، ملاکها و نشانگرهای ضروری تربیت زیستی در حوزههای دانشی (21 ملاک)، درک و فهم (5 ملاک)، مسئولیتهای فردی و مدنی (5 ملاک) و پرسشگری، تجزیه - تحلیل و تفسیر (7 ملاک) در دوره ابتدایی تدوین گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
دوره ابتدایی؛ تربیت زیستی؛ ملاکها و نشانگرها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Developing Environmental Education Criteria and Indicators in Iranian Elementary Education System in 1404 | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Mohammadi Bolbanabad1؛ Mohammad Seifi2؛ Faezeh Nateghi3 | ||
1PhD in Philosophy of Education, Islamic Azad University, Arak Branch, Arak, Iran | ||
2Assistant Professor of Philosophy of Education, Islamic Azad University, Arak Branch, Arak, Iran | ||
3Assistant Professor of Curriculum Planning, Islamic Azad University, Arak Branch, Arak, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to formulate essential criteria and indicators of environmental education in Iranian elementary education system in 2025 horizon and to prioritize it, using qualitative research for formulation, criteria and indicators and quantitative research for Abstract Prioritization of criteria and indicators. Statistical population in the field of document analysis includes environmental content, bio-education, Supreme Leader's announcement on general environmental policies of the country, Article 50 of the Constitution of the Islamic Republic of Iran, 20-year Perspective Document of the Islamic Republic of Iran 1404, National Document of Fundamental Education Transformation. As well as education (macro goals and strategies), the national curriculum document besides all the teachers and experts in the field of education and the environmental experts were selected by snowball sampling method. The selected people were 60 experts via snowball sampling method. Later, the theme analysis method was performed. According to the results, the philosophy of bio-education in Iranian education in the form of 9 axes, the macro goals of bio-education in the form of 14 macro goals, the essential criteria and indicators of bio-education in the fields of knowledge (21 criteria), understanding and understanding (5 criteria), individual and civil responsibilities (5 criteria), and questioning, analysis and interpretation (7 criteria) were both formulated and prioritized. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Elementary, Biological Education, Criteria, and Indicators | ||
مراجع | ||
Abbaspoor, M. (2007).“Tehran Energy, Environment and Sustainable Development” Tehran: Sharif University of Technology. [In Persian]
Ayodeji, I. (2010). “Exploring secondary school students’ understanding and practices of waste management in Ogun State Nigeria”. International Journal of Environmental& Science Education, 2, 201-215.
Babran, S. & Honar bakhsh, N. (2008). “Water crisis in the world and Iran”. Strategic Quarterly, Sixteenth Year, 48, 193-212. [In Persian]
Department of Environment. (2015). “Comprehensive Environmental Schools Charter”. Office of Public Education and Participation, p. 11. [In Persian]
Fazeli, M. & Ja'far al-Sahi, S. (2013). “The Gap of Attitude, Knowledge and Environmental Behavior of Tourists”, Journal of Tourism Studies, 1, 1-7. [In Persian]
Ferdowsi, S., Mortazavi, S and Razvani, N. (2007).“Investigating the Relationship between Environmental Knowledge and Attitudes with Environmental Protection Behaviors”, Journal of Cognition, 53. 253-266. [In Persian]
Information Office of the Supreme Leader's Office. (2015).“General Environmental Policies,http://frw.ir/02/Fa/News/News.aspx?nwscid=11&nwsId=38720.
Kargozar, M., Mehrmohamadi, M., Talaee, E. and Shobeiri, S. (2021). “Environmental Education and its Place in the Curriculum of the Second Elementary Course of the Iranian Educational System”. Journal of Environmental Education and Sustainable Development, 9(2), 115-132. [In Persian]
Karimian, M. (2010).“Development of Biotechnology from the Perspective Document 1404 and General System Policies” (Legal Approach). Medical Law Quarterly, 12 (4), pp. 14-24. [In Persian]
Lesani, B.& Adalat Joe, A. (2017). “Analysis of the Institutional Model of the Fifty Constitutions in the light of the support of environmental and governmental organizations supporting the environment”. Journal of Environmental Science and Technology, 19 (3), pp. 219-227. [In Persian]
Maxwell, J. (1992). “Understanding and validity in qualitative research”,Harvard Education Review, 62(3),69-70.
Mousavi Sarajari, Z. (2009). “Analytical-Comparative Study of Educational Theories of Advanced Theorists of Education”, Allameh Tabataba'i University, MA Thesis, unpublished. [In Persian]
Mozaffari, A. (2009). “Futures Studies, The Border Crossing the Knowledge Boundaries”, Law and Order Security, 2 (4), 25-47. [In Persian]
Salehi Omran, I & Aghamohammadi, A. (2008). “Investigating Environmental Knowledge, Attitude, and Skills of Teachers”, Psychology and Educational Sciences, 95, 91-118. [In Persian]
Samadi, S-A, (2008). “Maria Monte Surrey (Modern Pedagogical and Educational System of Children”, Tehran: Dangier. [In Persian]
Sateen, P. (2013) “An Introduction to Environmental Sociology”, translated by Sadegh Salehi, Tehran: Posht Publications. [In Persian]
shobeiri, S-M, Ghaemi, A & Ghaemi, P (2013).“Investigating the process of environmental education in the five year development plans of the country and providing appropriate solutions for implementing environmental education”. Journal of Environmental Education and Sustainable Development, 1, (4), 29-40. [In Persian]
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 458 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 558 |