تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,101 |
تعداد مقالات | 9,444 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,019,057 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,936,358 |
تحلیل ترجیح قرائت مشهور در «الفرقان فی تفسیر القرآن» با تاکید بر رویکرد مفسر | ||
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن | ||
مقاله 10، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 19، اسفند 1400، صفحه 171-186 اصل مقاله (533.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): QURAN-2103-2920(R1) | ||
نویسندگان | ||
مینا شمخی* 1؛ قاسم بستانی1؛ زهرا قاسم نژاد2؛ آمنه امیدی3 | ||
1دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2دانشیار و عضوهیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شیراز | ||
3دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
دانش قرائت از علوم مورد نیاز مفسر در تبیین و فهم مراد الهی است. سیر تاریخی دانش قراءات و نگاه مفسران به این دانش حکایت از تفاوت نگاه مفسران و اندیشمندان به قرائتهای قرآن کریم است. در برخی از برهههای تاریخ، شاهد نگاهی ادبی به قراءات و در برخی از دورانها، با رویکرد حدیثی به قرائت قرآن کریم روبرو هستیم. از سویی، علاوه بر نوع نگاهها به دانش قرائت، قرائت در تفاسیر مختلف دارای کارکردهایی است که به نظر میرسد در تفاسیر معاصر به ویژه تفاسیر شیعه، این موضوع قابل تأمل است. مفسران شیعی با تأسی از کلام اهل بیت(ع)، قرائت قرآن را واحد دانسته و اختلاف را از جانب راویان دانسته-اند. بنابراین برخی مفسران شیعه با روشها و متدهای مختلف سعی در ترجیح قرائت مشهور دارند. با توجه به این موضوع در نوشتار حاضر تفسیر الفرقان که یکی از تفاسیر معاصر است با روش توصیفی تحلیلی به منظور تبیین رویکرد مفسر به اختلاف قراءات و تحلیل ترجیح قرائت در این تفسیر مورد واکاوی قرار می گیرد. نتایج نشان میدهد، مفسر رویکرد حدیثی به قرائت دارد و تنها قرائت مشهور و رایج حفص از عاصم را ارجح میداند و در تمام موارد سعی دارد این قرائت را توجیه و ترجیح دهد و روایات در این زمینه، مستند اصلی وی در بحث قراءات است. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلاف قرائات؛ تفسیر؛ قرائت؛ الفرقان فی تفسیر القرآن؛ صادقی تهرانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the preference of the famous recitation in "Al-Furqan Fi Tafsir Al-Quran" with emphasis on the approach of the interpreter | ||
نویسندگان [English] | ||
mina shamkhi1؛ Ghasem Bostani1؛ zahra ghasemnezhad2؛ ameneh omidi3 | ||
1Associate Professor, Ulum Quran and Hadith Sciences, Ahvaz Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran | ||
2Associate Professor and Faculty Member of the Faculty of Theology and Islamic Studies, Shiraz University | ||
3PhD student in Quranic and Hadith Sciences, shahid chamran university,ahvaz,, ahvaz,,iran | ||
چکیده [English] | ||
The knowledge of reading is one of the sciences required by the interpreter in explaining and understanding the divine meaning. The historical course of the knowledge of readings and the view of commentators on this knowledge indicates the difference between the views of commentators and thinkers on the readings of the Holy Quran. In some periods of history, we see a literary view of readings and in some periods, we encounter a hadith approach to the recitation of the Holy Quran. On the other hand, in addition to the type of views on the knowledge of reading, reading in different interpretations has functions that seem to be considered in contemporary interpretations, especially Shiite interpretations. Shiite commentators, based on the words of the Ahl al-Bayt (AS), have considered the recitation of the Qur'an as one and the difference between the narrators. Therefore, some Shiite commentators try to prefer the famous recitation with different methods and methods. According to this issue, in the present article, Tafsir al-Furqan, which is one of the contemporary interpretations, is analyzed by descriptive-analytical method in order to explain the interpreter's approach to the difference of readings and to analyze the reading preference in this interpretation. The results show that the commentator has a hadithic approach to recitation and prefers only the famous and common recitation of Hafs from Asim and in all cases tries to justify and prefer this recitation and the narrations in this regard are his main document in the discussion. Is readings. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
difference in readings, interpretation, recitation, Al-Furqan in the interpretation of the Qur'an, Sadeghi Tehrani | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 552 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 258 |