تعداد نشریات | 37 |
تعداد شمارهها | 1,002 |
تعداد مقالات | 8,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 15,328,221 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,726,818 |
تحلیل مقایسهای گفتمان دانشآموزان دختر و پسر بر اساس رویکرد تسلط رابین لیکاف: مطالعة موردی دانشآموزان متوسطة اول شهرستان بیرجند | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، اسفند 1400، صفحه 85-97 اصل مقاله (990.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2022.60653.1481 | ||
نویسندگان | ||
راضیه اسماعیلی؛ جلیل اله فاروقی هندوالان* ؛ حسین نویدی نیا | ||
گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی ویژگیهای گفتمانی دانشآموزان دختر و پسر مقطع اول متوسطة شهر بیرجند بر اساس رویکرد تسلط لیکاف (۱۹۷۵) میپردازد. بر اساس این نظریه، زنان به دلایل فرهنگی، اجتماعی و... در فرودست مردان قرار میگیرند و این موضوع در گفتمان آنها بازتاب مییابد. جامعة آماری این تحقیق شامل ۲۷۸ دانشآموز دختر و ۲۷۸ دانشآموز پسر است که گفتمان کلاسی آنها در طول یک سال تحصیلی ضبط و پیادهسازی شده و با بهره-گیری از روش کدگذاری گلیزر و اشتروس و آزمون خیدو تحلیل شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که اگرچه انتظار میرفت با ارتقاء سطح آگاهی جامعه به دلیل تحصیلات، فراگیر شدن فضای مجازی و تحولات اجتماعی، گفتمان جامعة هدف تحقیق حاضر از این تحولات تأثیرپذیری مثبت داشته باشد و به تعدیل رابطة فرادستی و فرودستی زبانی پسران و دختران منجر شده باشد، تمایزات زبانی مورد نظر لیکاف همچنان معتبر است و دختران نوجوان در تمامی معیارهایی که نشاندهندة بی-اعتمادبهنفسی، زبان عاری از قدرت و قرار گرفتن در جایگاه ضعیف است، بسامد بیشتر را با تفاوتی معنادار از آن خود کردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
رابین لیکاف؛ نظریة تسلط؛ گفتمان کلاسی؛ جنسیت؛ دانشآموزان دختر و پسر بیرجند؛ زبانشناسی اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative Analysis of Male and Female Students' Discourse Based on Robin Lakoff's Dominance Approach: A Case of Junior High School Students in Birjand | ||
نویسندگان [English] | ||
Razieh Esmaeeli؛ Jalilollah Faroughi Hendevalan؛ Hossein Navidinia | ||
English Language and Linguistics Department, University of Birjand | ||
چکیده [English] | ||
The present study investigates the discourse characteristics of male and female junior high school students in Birjand based on Lakoff’s (1975) Dominance Approach.This approach maintains that women are inferior to men for cultural, social, etc. reasons, and this is reflected in their discourse. The participants of the study include 278 female students and 278 male students, whose class discourse was recorded for one academic year, and then the corpus was transcribed and analyzed using Glaser and Strauss coding method and chi-square test. The findings indicated that although it was expected that the promotion of public awareness through education, social media, and social developments could have a positive impact on the discourse of target population resulting in some changes in the superiority and inferiority qualities of adolescent boy and girl’s discourse, Lakoff's linguistic distinctions between genders are still true, Adolescent girls have a higher frequency with a significant difference in all criteria which entails a lack of self-confidence, authority and powerless language. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Robin Lakoff, dominance approach, classroom discourse, gender, male and female students in Birjand, sociolinguistics | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 186 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 185 |