تعداد نشریات | 40 |
تعداد شمارهها | 1,019 |
تعداد مقالات | 8,736 |
تعداد مشاهده مقاله | 15,580,102 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,888,179 |
مدل نقش تعدیلگر ورزشهای الکترونیکی بر تأثیر ناگویی هیجانی و پرخاشگری در دانشآموزان مقطع متوسطه | ||
مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش | ||
دوره 9، شماره 3 - شماره پیاپی 35، آبان 1401، صفحه 11-27 اصل مقاله (522.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/fmss.2022.61092.2354 | ||
نویسندگان | ||
پرنیان فلاحتگر اوشیبی1؛ محمد حامی* 2؛ وحید شجاعی3 | ||
1گروه مدیریت ورزشی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد شهرستان ساری، ایران | ||
2گروه مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | ||
3استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری | ||
چکیده | ||
هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تأثیر ناگویی هیجانی بر پرخاشگری در دانشآموزان مقطع متوسطه با نقش تعدیلگر ورزشهای الکترونیکی و ارائه مدل میباشد. این تحقیق از لحاظ استراتژی توصیفی-پیمایشی بوده و از لحاظ شکل فرضیات بهصورت علی میباشد. جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد ارائه شده در تحقیقات معتبر خارجی و داخلی شامل مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو: مقیاس پرخاشگری باس و همکاران و مقیاس ورزشهای الکترونیکی استفاده شد. همچنین بهمنظور بررسی روایی سازه پرسشنامهها از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم استفاده شد. پایایی درونی سؤالات پرسشنامههای مورد استفاده از روش آلفای کرونباخ استفاده شد و در این تحقیق همانطور که مشاهده میشود این ضریب بالای 7/0 بوده که نشان از پایایی قابلقبول پرسشنامهها دارد. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی دانشآموزان پسر ناحیه 2 آموزشوپرورش شهر مشهد میباشد. بهمنظور بررسی تجربی و کاربردی تحقیق نمونه 400 نفری از نوجوانان دانشآموز در حال تحصیل انتخاب شدند. در این تحقیق در بخش آمار توصیفی و بررسی ارتباط بین متغیرهای تحقیق از نرمافزار SPSS ویرایش 25 و در بخش معادلات ساختاری از نرمافزار Smart pls ویرایش 3 بهمنظور طراحی مدل تحقیق استفاده گردید. طبق نتایج مشخص شد مقدار برازش SRMR برابر با ( 078/0) که در سطح معناداری 05/0 پایینتر از مقدار 08/0 است. بنابراین مدل ساختاری تحقیق از برازش مطلوبی برخوردار است. از یافتههای تحقیق میتوان بیان داشت که دانشآموزان بهواسطه سن و سال و حساسیتهای خاص سنین نوجوانی، غالباً با مشکلات روانشناختی متعددی از جمله بروز خشم کنترل نشده، بروز هیجانات ناشی از درس و مدرسه مواجه هستند و احتمال تجربه موارد ناخوشایندی همچون پرخاشگری اجتماعی در آنان زیاد است؛ لذا پیشنهاد میشود با استفاده صحیح و برنامهریزیشده از پتانسیل ورزشهای الکترونیک نیز، بسترهای کاهش رفتارهای پرخاشگرانه تسهیل یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
ورزش الکترونیکی؛ ناگویی هیجانی؛ خشونت؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining the role model of e-sports moderator on the effect of Alexithymia and aggression in high school students | ||
نویسندگان [English] | ||
parnian falahatgar ushibi1؛ Mohammad Hami2؛ Vahid Shojaei3 | ||
1Sports Management Group.Faculty of Humanities .Azad University of Sari, Iran | ||
2Sport Management Department, Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran | ||
3Assistant Professor of Sport Management, Islamic Azad University, Sari Branch | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study is to investigate the effect of Alexithymia on aggression in high school students with the moderating role of e-sports and providing a model of this relationship. This research is a descriptive survey in terms of strategy and hypothesis of this study are casual. standard questionnaires have been used during data gathering phase of study, including the Toronto Alexithymia Scale, the Bass Et al. Aggression Scale, and the e-Sports Scale. The construct validity of the questionnaires was analyzed by, first and second order confirmatory factor analysis method, Cronbach’s alpha coefficient for assessing reliability was above 0.7, which indicates the significant and acceptable reliability of the questionnaires. The statistical population of the study includes all male students in District 2 of Mashhad. A sample of 400 students was selected in order to data analyze. Data analyze was done by SPSS software version 25, for descriptive statistics in first section of study, and in the structural equations section, Smart PLS software version 3 was used to design the research model. According to the results, the SRMR fit is lower than 0.08 and therefore the structural model of the research has a good fit. From the research findings, it can be stated that students often face various psychological problems due to their age and special sensitivities of adolescence, including uncontrolled anger, and emotions caused by school and school. And they are more likely to experience unpleasant issues such as social aggression. Therefore, the correct and planned use of the potential of e-sports to facilitate the reduction of aggressive behaviors is suggested. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
E-Sports, Alexithymia, Violence, Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 353 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 137 |