تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,122 |
تعداد مقالات | 9,583 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,386,678 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,133,464 |
رابطه سواد دیجیتال و واسطهگری والدین با ریسکهای آموزش آنلاین با توجه به نقش میانجی خودکنترلی | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 1، شماره 2، اسفند 1400، صفحه 35-44 اصل مقاله (458.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2021.8718 | ||
نویسنده | ||
سحر مهرپارسا* | ||
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی،واحد تهران شمال،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه میان سواد دیجیتال و واسطهگری والدین با ریسکهای آموزش آنلاین با توجه به نقش میانجی خودکنترلی دانش آموزان صورت گرفت. در این راستا پژوهش حاضر از جنبه هدف یک پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان مقطع متوسطه اول منطقه 1 شهر تهران تشکیل دادند که 220 نفر بهعنوان نمونه و با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد بهره گرفته شد که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت. همچنین جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار PLS استفاده شد. نتایج نشان داد سواد دیجیتال و واسطهگری والدین رابطه منفی و معناداری با ریسکهای آموزش آنلاین دارند. همچنین نقش میانجی خودکنترلی در رابطه واسطهگری والدین و سواد دیجتال با ریسکهای آموزشی تائید شد. بر این اساس می توان نتیجه گرفت، افزایش سواد دیجیتالی و همچنین حضور والدین در آموزش آنلاین، می تواند ریسک هایی که دانش آموزان می توانند با آنها مواجه شوند را کاهش دهد. همچنین اگر دانش آموزان خودکنترلی خوبی در این زمینه داشته باشند این تاثیر بیشتر خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش آنلاین؛ ریسک؛ خودکنترلی؛ سواد دیجیتال؛ واسطهگری والدین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Digital Literacy and Parental Mediation on the Risks of Online Education about the Mediating Role of Students' Self-Control. | ||
نویسندگان [English] | ||
Sahar Mehrparsa | ||
ph.D. Student of Education Management, Department of Educational Science, Tehran North Branch,Islamic Azad University,Tehran Branch, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study aimed to determine the relationship between digital literacy and parental mediation with online education risks concerning the mediating role of students' self-control. In this regard, the present study is applied research and descriptive survey, and correlational research. The study's statistical population consisted of first-grade high school students in District 1 of Tehran 220 people were selected as a sample by simple random sampling. A standard questionnaire was used to collect information and its validity and reliability were confirmed. Also, the partial least squares method and PLS software were used for data analysis. The results showed that digital literacy and parental mediation have a significant negative relationship with online education risks. The mediating role of self-control in the relationship between parental mediation and digital literacy with educational risks was also confirmed. Therefore, it can be concluded that increasing digital literacy and the presence of parents in online education can reduce the risks that students may face. Also, if students have good self-control in this area, this effect will be greater. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Online Education, Risk, Self-Control, Digital Literacy, Parental Mediation | ||
مراجع | ||
ایمانی، مهدی، شیرالی نیا، خدیجه. (1394). نقش کارکرد و فرآیند خانواده در اعتیاد به اینترنت نوجوانان، مشاوره و روان درمانی خانواده، 5(2)، 142-163.
آبستر، عزیزه؛ خانجانی، زینب؛ هاشمی نصرتآباد، تورج و بیرامی، منصور. (1391). اختلالات روانی نوجوانان و ویژگی های شخصیتی نابهنجار والدین: تحلیلی بر نقش شخصیت والدین در سلامت روانی فرزندان، پژوهش های نوین روانشناختی، 7(27)، 1-22.
آتش افروز، عسکر. (1396). بررسی رابطه مدل کارکرد خانواده و استفاده مشکلزا از اینترنت با میانجیگریهای خودکنترلی و هوش هیجانی، مشاوره کاربردی، 7(1)، 65-80.
جعفری ندرآبادی، معصومه (1397). بررسی رابطه بین میزان وابستگی به فضای مجازی با کارکرد خانواده و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان، جامعه شناسی آموزش و پرورش، 8(8)، 30-45.
شیرزاد، مجید؛ ترقی خواه دیلمقانی، نیر و محمدی، جواد. (1398). سواد اطلاعاتی، یادگیری خودتنظیم و اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر تحصیلات تکمیلی، فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانش شناسی، 6(3)، 25-32.
موسوی مقدم، سیدرحمت اله، نوری، طیبه، خدادادی، طاهره، احمدی، اسد، قیاسی، غلامرضا. (1396). رابطه اعتیاد به اینترنت و خودکنترلی با سلامت روان در دانشجویان دانشگاه علمی-کاربردی شهرستان ایلام، مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 5(1)، 1-8.
گنتری، دوبل. (1390). مدیریت خشم، راهنمای کاربردی برای همگان. ترجمه ی منصور بیرامی و پروانه علائی. تهران: نیک ملکی.
ژاله، مریم و جعفری، لیلا و جعفری، روزیتا و صفاری محمدآبادی، علی و پوررجب، معصومه. (1400). نقش والدگری رسانه ای بر خود کنترلی و خود مراقبتی کودکان در استفاده از فضای مجازی ایام کرونا، همایش ملی پژوهش های نوین در روانشناسی و علوم رفتاری، خمینی شهر.
Chou, H.L. Chou, C & Chen, C.H. (1159). the moderating effects of parenting styles on the relation between the internet attitudes and internet behaviors of high-school students in Taiwan. Computers & Education, 64, 114-154. Diomidous, M. Chardalias, K. Magita, A., Koutonias, P., Panagiotopoulou, P., & Mantas, J. (2016). Social and psychological effects of internet use. Acta informatica medica, 24(1), 66. Duckworth, A.L. Gendler, T.S. Gross, J.J., (2014). Self-control in school-age children. Educ. Psychol. 49 (3), 199–217. Gabre, H & Kumar, G. (2012). The effects of perceived stress and Facebook on accounting students’ academic performance. Accounting and Finance Research, 1(2), 87-100. Giunchiglia, F Zeni, M., Gobbi, E. Bignotti, E & Bison, I. (2018). Mobile social media usage and academic performance. Computers in Human Behavior, 82, 177–185. Gottfredson, M & Hirschi, T. (1990). A general theory of crime. Stanford, CA: a group of high school students: a cross-sectorial study: 2011; 24(4): 265-272. Guns, S. Dogan, A. (115۹). The relationship between Turkish adolescents’ Internet addiction, their perceived social support, and family activities. Computer in Human Behavior, 16: 1569- 1119. Lemay, D. J. Bazelais, P & Doleck, T. (2020). Patterns of social networking use and academic performance: Examining the link between quality and frequency of social networking use and academic performance among college-level students. Education and Information Technologies. Lin, C.H & Wiley, A. R. (2017). The relationship of relative child care and parenting behaviors in fragile families. Children and Youth Services Review, 81, 591-598. Lockee, B (2021). Online education in the post-COVID era, natural electronics, 4, 5-6. Muenks, K., Wigfield, A. Eccles, J.S. (2018). I can do this! the development and calibration of children’s expectations for success and competence beliefs. Dev. Rev. 48, 24–39. Nikken, P Jansz, J. (2014). Developing Scales to Measure Parental Mediation of Young Children’s Internet Use. Learning, Media and Technology. Oriol, X. Miranda, R., Oyanedel, J.C. Torres, J. (2017). The role of self-control and grit in domains of school success in students of primary and secondary school. Front. Psychol. 8, 1716. Olawade DB, Olorunfemi OJ, Wada OZ, Afolalu TD, Enahoro MA. (2020). Internet Addiction among University Students during Covid-19 Lockdown: Case Study of Institutions in Nigeria. Journal of Education and Human Development. 9(4):165-73. Özgür, H. (1159). The relationship between Internet parenting styles and Internet usage of children and adolescents. Computers in Human Behavior, 91, 455-414. Purnama, S. Ulfah, M., Machali, I. Wibowo, A & Narmaditya, B. S. (2021). Does digital literacy influence students’ online risk? Evidence from Covid-19. Heliyon, 7(6), e07406. Purnama, S. Ulfah, M., Machali, I. Wibowo, A & Narmaditya, B. S. (2021). Does digital literacy influence students’ online risk? Evidence from Covid-19. Heliyon, 7(6), e07406. Soldatova, G.U. Rasskazova, E.I. (2017). Adolescent Safety on the Internet Adolescent Safety on the Internet Risks, Coping with Problems and Parental Mediation, 93-93. Talib, N & Zia-ur-Rehman, M. (2012). Academic performance and perceived stress among university students. Educational Research and Reviews, 7(5), 127-132. Yu, Szde. (2014). Does low self-control explain voluntary disclosure of personal information on the Internet?. Computers in Human Behavior, 37(1), 210–215. Yun, I. Kim, S. G & Kwon, S. (2016). Low self-control among South Korean adolescents: A test of Gottfredson and Hirschi’s generality hypothesis. International journal of offender therapy and comparative criminology, 60(10), 1185-1208. Yustika, G.P. Iswati, S. (2020). Digital Literacy in Formal Online Education: A Short Review. Dinamika Pendidikan. Yustika, G.P. Iswati, S. (2020). Digital Literacy in Formal Online Education: A Short Review. Dinamika Pendidikan.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 513 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 416 |