تعداد نشریات | 40 |
تعداد شمارهها | 1,019 |
تعداد مقالات | 8,731 |
تعداد مشاهده مقاله | 15,576,915 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,886,829 |
جلوههای انواع ایهام در مثنوی مهر و مشتری عصار تبریزی | ||
دوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی | ||
مقاله 11، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 12، اسفند 1400 اصل مقاله (226.66 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/prl.2022.62614.1938 | ||
نویسندگان | ||
ناصر بهرامی* 1؛ علیرضا مظفری2؛ عبدالناصر نظریانی* 3 | ||
1دانشجوی دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه | ||
2استاد تمام زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه | ||
3استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
ایهام یکی از زیباترین شگردهایی است که در کلام ابهام ایجاد میکند و خواننده را به درنگ وامیدارد و میتوان آن را از انواع هنجار گریزی معنایی برشمرد و به خاطر پیچیدگی خاصی که در کلام ایجاد میکند مورد توجه سخندان قرار گرفتهاست. عالمان علم بدیع از دیر باز در پی تعریفی برای روشن کردن انواع آن بودهاند. برخی تعریفی که برای ایهام توریه آوردهاند مربوط به ایهام تناسب است. در حالیکه در ایهام تناسب فقط یک معنی در کلام وجود دارد و معنی دوم غایب است. ایهام در شعر تعدادی از شاعران از جمله عصار تبریزی نمود و تشخص خاصی دارد و میتوان او را شاعر ایهام پرداز نامید. در مثنوی «مهر و مشتری» انواع ایهام: ایهام تناسب، ایهام در ایهام، ایهام تضاد، ایهام ترجمه، ایهام استخدام، ایهام تبادر و ایهام عکس بسامد بسیار زیادی دارد و از این منظر میتوان ایهام را از ویژگیهای سبکی عصار تبریزی محسوب کرد. تا کنون پژوهشی در بارهی ایهام در اشعار این شاعر انجام نگرفته و اشعار شاعران بزرگی چون حافظ و خاقانی مورد بررسی قرار گرفتهاست. تحقیقات انجام گرفته در مورد عصار تبریزی بیشتر مربوط به عرفان و ریخت شناسی مثنوی مهر و مشتری است و جنبههای زیبایی شناسی او از نظرها دور ماندهاست. بدین خاطر این پژوهش در نوع خود میتواند کاری تازه باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ایهام؛ مثنوی؛ مهر و مشتری؛ عصار تبریزی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Manifestation of various ambiguities in Masnavi Mehr and Mostari Assar-e-Tabriz | ||
نویسندگان [English] | ||
Naser Bahrami1؛ Alireza Mozafari2؛ Abdonaser Nazariyani3 | ||
1member of the academic staff/ univversity | ||
2Proffesor | ||
3assistant | ||
چکیده [English] | ||
Ambiguity is one of the most beautiful tricks that creates ambiguity in words And it forces the reader to delay, and it can be considered as a kind of semantic aberration. Ambiguity has attracted the attention of speakers because of the special complexity it creates in speech. The scholars of modern science have long sought a definition to clarify its types. Some of the definitions given for Tory ambiguity are related to proportional ambiguity. While in the ambiguity of proportionality there is only one meaning in the word and the second meaning is absent. The ambiguity in the poetry of a number of poets, including Assar Tabrizi, has a special character and he can be called an ambiguous poet. In Masnavi "Mehr and Jupiter" types of ambiguity: proportional ambiguity, ambiguity in ambiguity, ambiguity of contradiction, ambiguity of translation, ambiguity of employment, ambiguity of exchange and ambiguity of photo have a very high frequency and from this perspective ambiguity can be considered as stylistic features of Tabrizi extract. So far, no research has been done on the ambiguity in the poems of this poet and the poems of great poets such as Hafez and Khaghani have been studied. The research done on Tabrizi extract is mostly related to the mysticism and morphology of Masnavi Mehr and Jupiter, and its aesthetic aspects have been overlooked. Therefore, this research can be a new work in its kind. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ambiguity, Masnavi, Mehr and Mostari, Assar-e-Tabriz | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 164 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 186 |