تعداد نشریات | 37 |
تعداد شمارهها | 865 |
تعداد مقالات | 7,461 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,672,423 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,890,037 |
مقایسه شاخص توده بدنی، اعتیاد به فضای مجازی و اضطراب قلبی در معلمان فعال و غیر فعال شهرستان مروست | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 1، شماره 2، دی 1400، صفحه 60-53 اصل مقاله (746.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد حسن دشتی خویدکی ![]() ![]() | ||
1استادیار، گروه فیزیولوژی ورزش ، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت ورزشی ، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه شاخص توده بدنی و اعتیاد به فضای مجازی و اضطراب قلبی در معلمان فعال و غیر فعال شهرستان مروست بود. روش آن توصیفی و از نوع علی مقایسه ای بوده است جامعه ی مورد مطالعه در این پژوهش کلیه معلمان شهرستان مروست بوده است که تعداد کل آن ها شامل 300 نفر بوده است. جم نمونه شامل 184 نفر از معلمان شهرستان مروست می باشد، که این حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان در نظر گرفته شده و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر عبارت از: پرسشنامه اعتیاد به فضای مجازی یانگ(1996)، پرسشنامه اضطراب قلبی ایفرت و همکاران(2000)، پرسشنامه فعالیت بدنی بک و برای سنجش شاخص بدنی از متغیرهای قد و وزن بود. تجزیه و تحلیل داده ها در پژوهش حاضر با استفاده از نرم افزار 23SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که شاخص توده بدنی ، اعتیاد به فضای مجازی و اضطراب قلبی در معلمان فعال و غیر فعال معنی دار بوده و فعالیت های بدنی و ورزشی تاثیر مستقیم و مثبتی را بر معلمان داشته باشد.بنابراین، می توان نتیجه گرفت که سطح فعالیت بدنی عامل اثرگذار اصلی بر روی متغییر های پژوهش می باشد و این دیدگاه را تقویت میکند که ورزش جسمانی نشاندهنده یک درمان مؤثر است و باید بیشتر در دسترس معلمان قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
شاخص توده بدنی؛ اعتیاد به فضای مجازی؛ اضطراب قلبی فعال؛ غیر فعال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of body mass index, cyberspace addiction and heart anxiety in active and inactive teachers in Marvast city | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad hassan Dashty Khavidaki1؛ Javad Ramezani1؛ Heidar Hosseni2؛ Azam Atai3 | ||
1Assistant Professor, Department of Exercise Physiology, Payame Noor University, PO Box 3697-19395, Tehran. Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Sports Management, Payame Noor University, PO Box 3697-19395, Tehran. Iran | ||
3Master Student of Educational Psychology, Department of Educational Sciences and Psychology, Payame Noor University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to compare body mass index and cyberspace addiction and cardiac anxiety in active and inactive teachers in Marvast city. The method was descriptive and causal-comparative. The population studied in this study was all teachers in Marvast city, the total number of which was 300 people. The sample size includes 184 teachers of Marvast city, which this sample size was considered using Morgan table and selected by available sampling method. The instruments used in the present study were: Yang Cyberspace Addiction Questionnaire (1996), Efert et al.'s (2000) Cardiac Anxiety Questionnaire, Beck Physical Activity Questionnaire, and height and weight variables for measuring body mass index. Data analysis in the present study was performed using SPSS 23 software at both descriptive and inferential levels. Findings showed that body mass index, cyberspace addiction and heart anxiety in active and inactive teachers are significant and physical and sports activities have a direct and positive effect on teachers. Therefore, it can be concluded that the level Physical activity is the main factor influencing the research variables and reinforces the view that physical exercise represents an effective treatment and should be made more available to teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Body mass index, cyberspace addiction, cardiac anxiety, active, inactive | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 22 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12 |