تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,101 |
تعداد مقالات | 9,447 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,031,867 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,942,929 |
تأثیر سبک های حل مسأله بر خودکارآمدی حسابرسان دیوان محاسبات ایران (آزمون نظریه شناختی و رفتاری کسیدی) | ||
حسابداری دولتی | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 17، دی 1401، صفحه 77-104 اصل مقاله (385.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/gaa.2022.59541.1492 | ||
نویسندگان | ||
رضا نعمتی کشتلی* 1؛ محمدباقر محمدزاده مقدم2؛ هستی جعفری3 | ||
1استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران | ||
2دکتری گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
موضوع و هدف مقاله: خودکارآمدی، به اعتقاد حسابرس به توانمندی های فردی اشاره دارد که موجب میشود حسابرس بر وضعیتهای موجود کنترل بیشتری داشته باشد و از این طریق عملکرد و قضاوت حرفهای را بهبود بخشد. لذا، خودکارآمدی حسابرس میتواند تحت تأثیر سبکهای حل مسأله قرار -گیرد. بدین منظور در این تحقیق، تأثیر سبکهای حل مسأله بر خودکارآمدی حسابرسان دیوان محاسبات ایران بررسی شده است. روش پژوهش: روش توصیفی- پیمایشی و از منظر هدف، از نوع کاربردی میباشد که از ابزار پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. نمونه پژوهش 406 نفر حسابرسان دیوان محاسبات میباشد که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. یافتههای پژوهش: نتایج نشان میدهد که سبکهای حل مسأله بر خودکارآمدی حسابرسان دیوان محاسبات تأثیر معنیدار دارند. بنابراین سبکهای خلاقانه، اعتماد، گرایش، درماندگی، مهارگری و اجتناب به ترتیب بیشترین تأثیر را بر خودکارآمدی حسابرس دارند. نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: نتایج این پژوهش میتواند به دیوان محاسبات کشور کمک کند در استخدام حسابرسان جدید، نوع سبکهای حل مسأله آنان را در نظر گرفته، تا از این طریق با بهبود خودکارآمدی فردی، کیفیت حسابرسی را افزایش دهند. بنابراین، نتایج این پژوهش میتواند مفاهیم نظریه شناختی و رفتاری کسیدی را وارد متون تحقیقات رفتاری در حسابرسی دولتی نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل سازی معادلات ساختاری؛ نظریه شناختی و رفتاری کسیدی؛ خودکارآمدی؛ سبک های حل مسأله؛ دیوان محاسبات ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Problem-Solving Styles on the Self-Efficacy of Auditors of the Iran Court of Audit (Cassidy's Cognitive and Behavioral Theory Test) | ||
نویسندگان [English] | ||
reza nematikoshteli1؛ mohammad bagher Mohammadzadeh Moghaddam2؛ Hsti Jafari3 | ||
1Assistant Professor, Department of Accounting, IslamShahr Branch, Islamic Azad University, IslamShahr, Iran | ||
2PhD. in Accounting, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
3Ph.D Student, Department of Management , Tehran University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Subject and Purpose of the Article: Self-efficacy refers to the auditor's belief in individual competencies that enable the auditor to have more control over existing situations, thereby improving professional performance and judgment. Therefore, the auditor's self-efficacy can be affected by problem-solving styles. For this purpose, in this research, the effect of problem-solving styles on the self-efficacy of auditors of the Court of Audit of Iran has been investigated. Research Method: The descriptive survey method and from the perspective of the purpose is of the applied research, which has used the standard questionnaire instrument. The research sample is 406 auditors of the Court of Audit who were selected by simple random sampling. Research Findings: The results show that problem-solving styles have a significant effect on the self-efficacy of auditors of the Court of Audit. Thus, creative styles, confidence, trends, failure, avoidance, and avoiding have the greatest impact on the auditor's self-efficacy, respectively. Conclusion, Originality and its Contribution to the Knowledge: The results of this study can help the Court of Audit in recruiting new auditors to consider the type of their problem-solving styles, thus improving the quality of auditing by improving the individual self-efficacy. Therefore, the results of this study can incorporate the Concepts of Cassidy's Cognitive and Behavioral Theory into behavioral research texts in governmental auditing. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Structural Equation Modeling, Cassidy's Cognitive and Behavioral Theory, Self-Efficacy, Problem-Solving Styles, Iran Court of Audit | ||
مراجع | ||
آقایوسفی، علیرضا؛ شریف، نسیم. (1390). رابطه سبکهای حل مسأله و بهزیستی شخصی. فصلنامه اندیشه و رفتار، 6(22)، 88-79.
امجدی، اکبر؛ گرکز، منصور؛ بخارائیان خراسانی، مریم؛ معطوفی، علیرضا. (1399). تأثیر تخصص حسابرسان دیوان محاسبات با نقش میانجی کیفیت حسابرسی عملکرد. فصلنامه دانش حسابرسی، 20(80)، 315-332.
جاویدی، کاظم؛ رویایی، رمضانعلی؛ طالبنیا، قدرتاله؛ بنیمهد، بهمن. (1398). بررسی تأثیر فاصله روانشناختی بر قضاوت و تصمیمگیری در حسابداری. فصلنامه حسابداری مدیریت، 12(40)، 81-95.
سیف، علی اکبر. (1390). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری. تهران: انتشارات دوران.
سعیدی گراغانی، مسلم؛ ناصری، احمد. (1396). تأثیر تیپ شخصیتی بر قضاوت حرفهای حسابرس در تخصیص بودجه زمانی به حسابهای حاوی برآورد. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، دانشگاه خوارزمی، 2(3)، 169-184.
صفرزاده، محمد حسین؛ هوشمند کاشانی، عباس. (1399). ویژگیهای حسابرس و تأثیر آنها بر کیفیت حسابرسی. فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی، 17(68)، 145-165.
صفرزاده، محمد حسین؛ سجادی، سید حسین؛ شعبانی، محیا. (1399). تأثیر تیپ شخصیتی بر کیفیت حسابرسی. دو فصلنامه حسابداری دولتی، 2(12)، 151-168.
نعمتیکشتلی، رضا. (1400). تأثیر استراتژیهای یادگیری شناختی کرتون بر ارزیابی ریسک تقلب (مطالعه موردی: حسابرسان دیوان محاسبات کشور). دو فصلنامه حسابداری دولتی، 7(2)، 94-79.
نعمتیکشتلی، رضا؛ حمیدیان، محسن؛ جعفری، سیده محبوبه؛ صراف، مریم. (1399). تأثیر سبکهای شناختی حسابرسان بر ارزیابی ریسک تقلب (آزمون نظریه یادگیری تجربی کلب). فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 9(34)، 275-253.
نعمتیکشتلی، رضا؛ حمیدیان، محسن؛ جعفری، سیده محبوبه؛ صراف، مریم. (1399). تأثیر سبکهای شناختی حسابرسان بر ارزیابی ریسک تقلب (آزمون نظریه انرژیک گریگورک). دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، دانشگاه خوارزمی، 5(9)، 33-1.
هومن، حیدر علی. (1395). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. چاپ هفتم، تهران: انتشارات سمت.
Afifah, U., Sari, R.N., Anugerah, R., & Sanusi, Z.M. (2015). The Effect of Role Conflict, Self-efficacy, Professional Ethical Sensitivity on Auditor Performance with Emotional Quotients Moderating Variable. Procedia Economics and Finance, 31(2), 206-212.
Aghauosefi, A.R., & Sharif, N. (2011). The relationship between problem-solving styles and personal well-being. Journal of Thought and Behavior, 6(22), 79-88. (In Persian).
Ajzen, I. (2005). Attitudes, personality, and behavior. Berkshire: Open University Press, 17, 183-211.
Amjadi, A., Gerks, M., Bukharaian Khorasani, M., & Matoofi, A. (2020). the effect of the expertise of auditors of the Court of Audit with the mediating role of quality audit performance. Journal of Auditing Knowledge, 20(80), 315-332. (In Persian).
Bakir, I. (2000). Effect of Analytical Review Results, Optimism and Pattern for Coping on Audit Effort of accounting estimates. Ph.D. thesis, Concordia University.
Brown, J.E., & Mann, L. (1991). Decision-making competence and self-esteem: A comparison of parents and adolescents. J Adolescence, 14(4), 363-371.
Cassidy, T. (2002). Problem-solving style, achievement motivation, psychological distress, and response to a simulated emergency. Counselling Psychology Quarterly, 15(4), 325-332.
Chin, w.w. (1998). Issues and opinions on structural equation modeling. MIS Quarterly, 22(1): vii-xvi.
Djaddang, S., Lyshandra, S.h., Wulamdjani, H., & Sulistiawarni, E. (2018). The Relationship between Self-Efficacy towards Audit Quality with Individualism Culture as Mediates: Evidence from Indonesia. The International Journal of Social Sciences and Humanities Invention, 5(04), 4577-4583.
Duff, A. (2004). The Role of Cognitive Learning Styles in Accounting Education: Developing Learning Competencies. Journal of Accounting Education, 22(1), 29-52.
Dzurilla, T.J., & Sheedy, C.F. (1992). the relation between social problem-solving ability and subsequent level of academic competence in college students. Cognitive Therapy and Research, 16(5), 589-599.
Elliot, T.R., Shewchuk, R.M., & Richards, J.S. (1999). The Care is given social problem-solving abilities and family member adjustment to recent onset physical disability. Rehabilitation Psychology, 44(1), 104-123.
Fuller, L.R., & Kaplan, S.E. (2004). A note about the effect of auditor cognitive style on task performance. Behavioral Research in Accounting, 16, 131-143.
Gheyassi, A. (2015). Relationship between self-esteem, problem-solving styles, and self-efficacy among agricultural and natural resource students at Zabul University. Journal of Agricultural Education Administration Research, 34, 53-64.
Gloudmens, H.A., Schalk, R.M., & Reynaert, W. (2012). The relationship between Critical Thinking Skills and Self-efficacy of Beliefs in Mental Health nurses. Journal of Applied Science, 33(3), 275-290.
Glover, S.M., & Prawitt, D.F. (2014). Enhancing Auditor Professional Skepticism: The Professional Skepticism Continuum. Current Issues in Auditing, 2(8), 1-16.
Gregory, P. (2010). The Psychology of Chronic Fatigue Syndrome: Hallmark Press.
Henry, J.D., & Crawford, J.R. (2005). The short-form version of the Depression Anxiety Stress Scales (Dass-21): Construct validity and normative data in a large non-clinical sample. British Journal of Clinical Psychology, 44, 227-239.
Hooman, H.A. (2015). Modeling structural equations using LISREL software (with modifications). Seventh Edition, Tehran: Samat Publications (in Persian).
Javidi, K., Royaei, R.A., Talebnia, G., & BaniMahd, B. (2019). Investigating the Effect of Psychological Distance on Judgment and Decision Making in Accounting. Management Accounting Quarterly, 12(40), 81-95 (in Persian).
Largo-Wight, E. (2004). Gender differences in problem-solving abilities: Implications for health promotion. Department of Health Education & Behavior, University of Florida, FLG room 5, Stadium Road, Gainesville, FL 32611, (352) 392-0583.
Lunenburg, F.C. (2011). Self-efficacy in the workplace: Implications for motivation and performance. International Journal of Management, Business, and Administration, 14(1), 1-6.
Margunayasa, I.G., Dantes, N., Marhaeni, A., & Sumatra, I.W. (2019). The Effect of Guided Inquiry Learning and Cognitive Style on Science Learning Achievement. International Journal of Instruction, 12(1), 737-750.
Nemati Koshteli, R. (2020). The Impact of Kirton Cognitive Learning Strategies on Fraud Risk Assessment (Case Study: Auditors of the Court of Audit). Journal of Public Accounting, 7(2): 79-94 (in Persian).
Nemati Koshteli, R., Hamidian, M., Jafari, S., & Srraf, M. (2020). The Impact of Auditors' Cognitive Styles on Fraud Risk Assessment (Test of Gregorc's Energy Theory). Journal of Value and Behavioral Accounting, Kharazmi University, 5(9), 1-33 (in Persian).
Nemati Koshteli, R., Hamidian, M., Jafari, S., & Srraf, M. (2020). The effect of auditors' cognitive styles on fraud risk assessment (Test of Kolb Experimental Learning Theory). Journal of Management Accounting and Auditing Knowledge, 9(34), 253-275 (in Persian).
Nezu, A., & Dzurilla, N. (2001). Problem-solving training. In S. Kdobsor (Ed.), Handbook of cognitive-behavioral therapies, New York: Guilford Press.
Ogunyemi, A.O., & Mabekoje, S.O. (2007). Self-efficacy, risk-taking behavior, and mental health as predictors of personal growth initiative among university undergraduates. Journal of Research in Educational Psychology, 12, 349-362.
Oldfild, R.C. (1971). The assessment and analysis of handedness: The Edinburgh Inventory. Journal of Neuropsychologia, 9(1), 97-113.
Ott, R.L., Mann, M.H., & Moores, C.T. (1990). An empirical investigation into the interactive effects of student personality traits and method of instruction (Lecture or CAI) on student performance in elementary accounting. Journal of Accounting Education, 8(1), 17-35.
Pajares, F. & Urdan, T. (2006). Self-Efficacy Belief of Adolescents. Retrieved at www.infoagepub.Com/Self-Efficacy-Beliefs-of-Adolescents.
Parker, S.K. (1998). Enhancing role breadth self‐efficacy: The roles of job enrichment and other organizational interventions. Journal of Applied Psychology, 83(6), 835-852.
Pincus, K.V. (1990). Auditor individual differences and fairness of presentation judgments auditing. A Journal of Practice & Theory, 9(3), 150-166.
Raslan, I., Hegazy, M., & Eldawla, M.K. (2017). Quality Control Elements and Auditor Fraud Risk Assessment: An Experimental Study. Journal of Accounting and Finance, 16(2), 157-178.
Reinhold, R. (2008). Zig-Zag Problem Solving Model. http:// www. Personality pathways. com/article/problemsolve.html.
Reynaldo, A.C. (2021). Learning Styles and Preferred Learning Modalities in the New Normal. Open Access Library Journal, 8(4), 1-14.
Riggs, M., & Knight, P.A. (1994). The impact of perceived group success failure on motivational beliefs and attitudes: A causal model. Journal of Applied Psychology, 79, 755-766.
SaeediGaraghani, M., & Naseri, A. (2016). The effect of personality type on the auditor's professional judgment in allocating time budget to accounts containing estimates. Journal of Value and Behavioral Accounting, Kharazmi University, 2(3), 169-184 (in Persian).
Safarzadeh, M.H., & Hoshmand Kashani, A. (2020). Characteristics of the auditor and their effect on audit quality. Journal of Experimental Studies in Financial Accounting, 17(68), 145-165 (in Persian).
Safarzadeh, M.H., Sajjadi, S.H., & Shabani, M. (2020). The effect of personality type on audit quality. Journal of Public Accounting, 2(12), 151-168 (in Persian).
Saha, S., & Sharma, R.R.K. (2019). The impact of personality and cognitive style of managers on their work types. Journal of Management Development, 38(1), 58-71.
Seif, A.A. (2011). New Educational Psychology: Learning Psychology. Tehran: Doran Publications (in Persian).
Sekerka, L., & Bagozzi, R. (2015). Moral courage in the workplace: moving to and from the desire and decision to act. Business Ethics: A European Review, 16(2), 132-149.
Simon, H. (2007). Information processing theory human problem-solving. In w. ESTES (ed). Handbook of learning and cognitive processes, V 15. Lawrence Erlbaum Associates.
Stajkovic, A.D., & Luthans, F. (1998). Self-efficacy and work-related performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 124, 240-261.
Summers, S.L., Sweeny, J.T., & Wolk, C.M. (2000). Problem-Solving Style and Fit in Consulting and Auditing. Journal of Information Systems, 14(1), 1-15.
Tang, S., Huang, S., Zhu, J., Huang, R., Tang, Z., & Hu, J. (2019). Financial self-efficacy and disposition effect in investors: The mediating role of versatile cognitive style. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02705, page 6.
Tusheng, X., Chunxiao, G., & Chun, Y. (2020). How audit effort affects audit quality: An audit process and audit output perspective. China Journal of Accounting Research, 13(1), 109-127.
Wolk, C.M., Schmidt, T., & Sweeny, J.T. (1997). Accounting educators' problem-solving style and their pedagogical perceptions and preferences. Journal of Accounting Education, 15 (4), 469-483.
Woolfolk, A. (2004). What do teachers need to know about Self-Efficacy? Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Diego, CA.
Younas, T., & Ashraf, S. (2016). Problem-solving styles as a predictor of life satisfaction among university students. Pakistan Journal of Psychological Research, 31(1), 209-222.
Zydney, J.M., Warner, Z., & Angelone, L. (2020). Learning through experience: Using design-based research to redesign protocols for blended synchronous learning environments. Computers & Education, 143(1), 103-125. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 521 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 340 |