تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,131 |
تعداد مقالات | 9,682 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,638,805 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,308,365 |
Effectiveness of Problem Solving Training on Happiness and Rational Coping Style of Addicts to Methamphetamine | ||
Iranian Journal of Health Psychology | ||
دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 12، مرداد 2022، صفحه 27-36 اصل مقاله (235.41 K) | ||
نوع مقاله: research | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/ijohp.2022.59960.1199 | ||
نویسندگان | ||
leila makvandi1؛ fatemeh forouhar2؛ Biuok Tajeri* 3؛ soraya Asiri Sorkhei4؛ parivash nazari2؛ Roya Shater Jalali5 | ||
1MA in general Psychology, Rasht, Iran | ||
2MA in general Psychology, Karaj, Iran | ||
3Psychology department, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran | ||
4MA in Clinical Psychology, Karaj, Iran | ||
5MA in general Psychology, Tehran, Iran | ||
چکیده | ||
Objective: Depressive mood along with boredom and unhappiness is one of the main consequences of addiction treatment and investigating the reduction strategies is of absolute and sheer necessity. The present research aims to investigate the effectiveness of the problem-solving training programs on the happiness and coping styles of individuals suffering from drug abuse. Methods: In a semi-experimental study, the addicted individuals with a low rate of happiness (N=36) were selected through multi-cluster stratified random sampling and assigned to the experimental and control groups. Both groups were measured by Oxford Happiness Inventory and Coping Styles Questionnaire and the experimental group underwent problem-solving skills training. Results: the results of covariance analysis indicated that the happiness level (Eta square= 0.24) and rational style (Eta square= 0.31) of the experimental group has increased and there is a between-group difference in the three stages of intervention at the significant level of 99%. Also, there was a positive significant relationship between rational coping style (0.57) and the increase in happiness in subjects. Increased rates of happiness and rational coping skills were observed in the experimental group. Conclusion: It can be concluded that the more the individual uses a rational coping style, the more their happiness is. Problem Solving Training led to increasing happiness and rational coping style for addicts of methamphetamine. | ||
کلیدواژهها | ||
Happiness؛ Problem Solving Training؛ Coping Styles؛ Addicts؛ Methamphetamine | ||
عنوان مقاله [English] | ||
اثربخشی آموز ش مهارت حل مسئله بر شادکامی و سبک های مقابله معتادین به شیشه | ||
نویسندگان [English] | ||
لیلا مکوندی1؛ فاطمه فروهر2؛ بیوک تاجری3؛ ثریا اسیری سرخه ئی4؛ پریوش نظری2؛ رویا شاطر جلالی5 | ||
1کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، رشت ایران | ||
2کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
3دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرج | ||
4کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، کرج، ایران | ||
5کارشناس ارشد روان شناسی شخصیت، تهران، ایران | ||
چکیده [English] | ||
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مسئله بر افزایش شادکامی معتادین تحت درمان شهر تهران صورت گرفت. روش: با استفاده از یک طرح نیمه آزمایشی، با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای، تعداد 36 نفر معتاد با شادکامی پایین انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله و پیگیری سه ماهه با آزمون شادکامی آکسفورد و آزمون سبکهای مقابله مورد اندارهگیری قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش تحت آموزش مهارت حل مسئله قرار گرفتند. نتایج با تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون بن فرنی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: با ملاحظه مجذور اتا (24/0)، سطح شادکامی و مجذور اتا (31/0) میتوان نتیجه گرفت که مداخله آزمایشی منجر به تغییراتی در گروه آزمایش شده که به ترتیب 24/0 و 31/0 کل تغییرات ناشی از عمل آزمایشی بوده است و با اطمینان 99% بین میانگینهای گروه آزمایشی در سه مرحله اندازهگیری یا مراحل مداخله تفاوت آماری معناداری وجود دارد. همچنین بین سبک مقابله منطقی(57/0) و سبک مقابله انفصالی (47/0) رابطه معنادار مشاهده شد و شادکامی شرکت کنندگان افزایش یافت. علاوه بر این بین سبک مقابله هیجانی(41/0) و سبک مقابله انفصالی (35/0) رابطه منفی معنادار بود و شادکامی آنها کاهش یافت. نتیجه گیری: با افزایش نمره سبک مقابله منطقی و انفصالی میزان شادکامی آزمودنی ها افزایش و با افزایش نمره سبک مقابله هیجانی و اجتنابی میزان شادکامی آنها کاهش یافت. لذا با بهبود سبک مقابله منطقی و انفصالی می توان میزان شادکامی را افزایش داد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
آموزش حل مسئله, سبک های مقابله, شادکامی, معتاد, مت آمفتامین | ||
مراجع | ||
Argyle, M. (2020). Psychology of Happiness. Translated by M. Gohari et al (2004). Isfahan: Jahad-e Daneshgahi Publications. Askari E, jomehri F, Tajeri B, Bermas H. Determining the Effectiveness of Acceptance and Commitment (ACT) Therapy on Interdependence, loneliness Feeling and attribution style of the wives of addicts. Iranian Journal of Educational Sociology. 2017; 1 (2):146-156. Bellack, S., & Hersen. (2015). Dictionary of Behavior Therapy Techniques. Pergamon press. Beygi A, Shirazi M, Pasandide M. (2019). The Effectiveness of Life Skills Training on Enhancement of Quality of Life and Coping Styles in Methadone Maintenance Therapy Members. Etiad pajohi.7 (26):95-110 Botvin, G.J., Kantor, L.W. (2017). Preventing alcohol and tobacco use through life skill training. Journal of alcohol Research & Health. 24(4), 8-25. Christensen, A. J., Benotsch, E. G., Wiebe, J. S., Lawton, W. J. (2019). Coping with treatment-related stress: effects on patient adherence in hemodialysis. Journal of Consultant Clinical Psychology; 63, 454– 9. Errecart, M. T., Walberg, H. J., Ross, J. G. (2019). Effectiveness of teenage health teaching modules. Journal of school health, 61(1), 19-42. Falahan, Z., Mahmodnia, A., Ghaedy, Y., & Zarghami, S. (2020). Explanation of influence of the cognitive elements of philosophical research methods to improving the math problem solve training. Journal of Psychological Sciences. 19 (90); 677-686. Farid Marandi, B., Kakabaraee, K., & Hosseini, S.A. (2020). The Effect of Problem- Solving Training on Social Skills of Preschool Children. Journal of Child Mental Health. 6 (4):131-143. Felton, B. J., Revenson, T. A. (2018). Coping with chronic illness: a study of illness controllability and the influence of coping strategies on psychological adjustment. Journal of Consultant Clinical Psychology, 52, 343– 53 Frank, A., Green, V., McNeil, W. D. (2018). Adolescent substance users: Problem-solving abilities. Journal of Substance Abuse. 5(1), 85–92. Hills, P., & Argyle, M. (2002). The Oxford Happiness Questionnaire: A compact scale for the measurement of psychological well-being. Personality and Individual Differences, 33, 1071-1082. Jaffee, W. B., & D'Zurilla, T. J. (2019). Personality and substance use social problem solving and substance use. Behavior Therapy. 40(1), 93–101. Jahnson, M. D., Cohan, L. C., Davial, J., Lawrence, E., Rogge, R. D., Karney, B. R., Sullivan, K. T., & Bradbury, T. N. (2018). Problem-solving skills and affective expression as predictors of change in marital satisfaction. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 73(1): 15-27. Kafi Hernashki H, Ahadi H, Tajeri B. Combination of Intensive Short-Term Dynamic Psychotherapy Intervention and the Twelve Steps Approach: Analysis of a new method to reduce the drug-using temptation. Rooyesh. 2020; 9 (10):115-124 Mahdavi Haji, T., Mohammadkhani, S., Hahtami, M. (2017). The effectiveness of problem solving skills training on happiness, Quality of life and emotion regulation. Procedia - Social andBehavioral Sciences. 30, 407–411. 2nd World Conference on Psychology, Counseling and Guidance – 2011. Malouff, J. M., Thorsteinsson, E. B., & Schutte, N. S. (2017). The efficacy of problem solving therapy in reducing mental and physical health problems: A meta-analysis. Journal of Clinic Psychology Rev., 27(1): 46-57. Mohammadi Nik Z, Nasehi M, Tajeri B, Hassani Abharian P, Kraskian A. (2021). The Effectiveness of Memory Reconsolidation Interference by Propranolol on Craving and Emotion in Heroin Abusers. MC, 8 (2):156-168, URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-460-fa.html Nezu, A. M., Nezu, C. M., & D’Zurilla, T. J. (2019). Problem-solving therapy: A treatment manual. New York: Springer Publishing Co. Niknam, M., Madahi, M., SHafiabadi, A. (2018). Investigating the effectiveness of logo therapy on craving and relapse prevention in women with substance dependency. Quarterly Journal of Health Psychology, 7(25), 56-73. Parker, J. D., Taylor, R. N., Eastabrook, J. M., Schell, S. L. Wood, L. M. (2018). Problem gambling in adolescence: Relationships with internet misuse, gaming abuse and emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 45, 174-180. Rychtarik, R., McGillicuddy, G. & Neil, B. (2016). Coping skills training and 12-step facilitation for women whose partner has alcoholism: effects on depression drinking, and partner physical violence. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 73(2), 249-261. Rim, Y. (2019). Happiness and coping styles. Personality and Individual Differences, 14, 617-618. Rosen, D., Morse, Q. J., Charles F. Reynolds, F. C. (2016). Adapting problem-solving therapy for depressed older adults in methadone maintenance treatment. Journal of Substance Abuse Treatment, 40(2), 132–141. Samimi Ardestani, S. M. (2018). Problem solving. Tehran: Ghatreh Press. Sandler, I. N., Kim-Bae, L. S., & MacKinnon, D. (2020). Coping and negative appraisal as mediators between control beliefs and psychological Symptoms in children of divorce. Journal of Clinical Child Psychology, 29, 336-347. Tajeri, B., anoosheh, L., asadi, M., Bahadoran, S., shaban, M., Ghobadpour, S., valizade, S. (2020). Effectiveness of problem-solving skills training on happiness degree in addicts to methamphetamine. Iranian Journal of Health Psychology, 3(1), 71-78. doi: 10.30473/ijohp.2020.37408.1008 Wenzel, V., Weichold, K. & Silbereisen, R. K. (2019). The life skills program ISPY: Positive influences on Scholl bonding and prevention of substance misuse. Journal of adolescence, 32, 1391-1401. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 384 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 500 |