
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,143 |
تعداد مقالات | 9,835 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,107,814 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,654,517 |
تأثیر آموزش شعر بر بازبینی حافظه کودکان | ||
شناخت اجتماعی | ||
مقاله 10، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 5، تیر 1393، صفحه 125-135 اصل مقاله (177.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدباقر موحدی مهرابادی* 1؛ سحرانه جوادی آسایش2 | ||
1استادیار دانشگاه پیامنور | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش شعر بر بازبینی حافظه کودکان میباشد. روش: 24 نفر از دانش آموزان پسر پایه اول ابتدایی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. طرح پژوهش حاضر، در چهارچوب طرح نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل می باشد. به این ترتیب 12 دانش آموز گروه آزمایشی، آموزش شعر را که براساس برنامۀ راهبرد آموزش خود پرسی چان و کله (1990) و رویکرد پردازش اطلاعات به درک مطلب دمبو(1994) طراحی شده بود، به مدت هشت جلسه 45 دقیقه ای دریافت کردند و از لیست کلمات جفتی به منظور سنجش بازبینی حافظه دانش آموزان استفاده شد. برای تحلیل داده از آزمون کوواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین خطای فراحافظه در دانش آموزانی که آموزش شعر دریافت کرده بودند کمتر از دانش آموزانی بود که این نوع آموزش را نداشتند. نتیجه گیری: دانش آموزانی که آموزش شعر دریافت کرده بودند بیشتر کلماتی که اطمینان به یادآوری آن داشتند را به یاد می آوردند در حالیکه دانش آموزانی که آموزش شعر دریافت نکرده بودند بیشتر کلماتی که اطمینان به یاد آوری آن داشتند را به یاد نمی آوردند، بنابراین بین حافظه واقعی و حافظه پیش بینی شده این دانش آموزان تفاوت مشاهده می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
بازبینی حافظه؛ شعر؛ خطای فراحافظه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Verse Training on Monitoring Memory of Children | ||
نویسندگان [English] | ||
mohamad Bagher movahedi1؛ Sehraneh Javadi Asaesh2 | ||
1Assistant Professor in Psychology, Payame Noor University | ||
2. M.A. in Special Education, Tehran University | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The aim of the present study was to investigate the effect of verse training on children`s monitoring memory. Method: Using multistage random sampling 24 male students from the first-grade were chosen. The research design was quasi-experimental using pretest - posttest and control group. Students of the experimental group received eight 45-minutes sessions of teaching verse, which was based on self-asking teaching strategy designed by Chan and Klee (1990) and Dembo information-processing approach (1994). In order to test the students’ memory a list of pairs of words was used. Data Analysis was done using covariance test. Findings: The results showed that the average error in students’ meta-memory who had received verse training was less than students who did not have this type of training. Conclusion: Students who received verse training mostly used the words they were sure they would remember; while students who had not received training in verse could not remember the words they were sure to remember. Therefore, a difference was observed between actual memory and predicted memory of these students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
monitoring memory, verse, meta-memory error | ||
مراجع | ||
ـ کرک، س.ای. و گالاگر، ج.جی .(1382). آموزش وپرورش کودکان استثنایی. ترجمه مجتبی جوادیان. مشهد: آستان قدس رضوی.
ـ کیانوش، م. (1355). شعر کودک در ایران. انتشارات آگاه. ـ نعمت اللهی، ف. (1389). ادیبات کودک و نوجوان. انتشارات مدرسه ـ یوسفی لویه، م. (1386). مقدمهای بر روانشناسی حافظه. تهران: نشرزرباف اصل.-Brewer, W.F. & Sampaio, C. (2006). (Processes leading to confidence and accuracy in sentence recognition: A metamemory approach). Memory, 14 (5), 540-552. -Catoldo, M.G. & Cornaldi, C. (1998). (Self-Monitoring in poor and good reading comperhenders and their use of Strategy). British Journal of Developmental Psychology, 16(2),155-165. -Censabella, S. & Noël, M.P. (2005). The Inhibition of Exogenous Distracting Information in Children with Learning Disabilities. Journal Learn Disable, 38, 400. -Hammill, D.D. & Bryant, B.R. (1998). Learning Disabilities Diagnostic Inventory, A Method To Help Identify Intrinisc Processing Disorders in Children and Adolescents. Texas: Austin Press. -Hertzog, C.; Price, J. & Dunlosky, J. (in press). How is knowledge generated about memory encoding strategy effectiveness?. Learning and Individual Differences. In an email from J. Dunlosky on 22 October 2008, The finding of the report were : http://dept.kent.edu/psychology/MClab/MainPages/Publication.html. -Ijiri, L. & Kudzma, E.C. (2000). (Supporting Nursing Students With Learning Disabilities: A Metacognitive Approach). Journal of Professional Nursing, 116, 149-157. -Kirk, M.; Filho, C. & Yuzawa, M. (2001). (The Effect of Social Influences and General Metacognitive Knowledge on Metamemory Judgments). Contemporary Educational Psychology, 26, 571-587. -Meeks, J.T.; Hicks, J.L. & Marsh, R.L. (2006). (Metacognitive awareness of event-based prospective memory). Consciousness and Cognition, 16, 997-1004. -Nelson, T.; ViseÂa, M.; Lockla, K., & Schneider, W. (2000). (Developmental trends in children's memory monitoring Evidence from a judgment-of-learning task). Cognitive Development, 15, 115- 134. -Schneider, W. (2008a). The Development of Metacognitive Knowledge in Children and Adolescents: Major Trends and Implications for Education. In an email from W. Schneidera 18 October 2008, The finding of the report were. -Schneider, W. (2008b). Metacognition and Memory Development in Childhood and Adolescence. In an email from W. Schneidera 18 October 2008, The finding of the report were. -Son, L.K. (2005). (Metacognitive Control: Children's Short-Term Versus Long-Term Study Strategies). The Journal of General Psychology,132 ( 4), 347-363. -Smith, J.D.; Shields, W.E. & Washburn, D.A. (2003). (The comparative psychology of uncertainty monitoring and meta cognition). Behavioral and Brain Sciences, 26, 317-373. -Torgesen, J. (1979). (Factors Related to Poor Performance on Memory Tasks in Reading Disabled Children). Learning Disability Quarterly, 2 (3), 17-23. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,007 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,888 |