تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,112 |
تعداد مقالات | 9,508 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,141,907 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,007,623 |
بررسی رابطه امید به تحصیل با سرسختی تحصیلی دانشآموزان با میانجیگری تدریس تحولآفرین در دانشآموزان متوسطه اول شهر کرمان | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، تیر 1401، صفحه 9-15 اصل مقاله (320.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2022.9001 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه امیری* 1؛ عصمت حسن پور2 | ||
1دانشجوی ارشد گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی رابطهی بین امید به تحصیل با سرسختی تحصیلی دانشآموزان با میانجیگری تدریس تحولآفرین در دانشآموزان متوسطه اول شهر کرمان پرداخته است. روش پژوهش همبستگی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری انتخاب گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان متوسطه اول شهر کرمان به تعداد 1131 نفر بودند، که با توجه به جدول مورگان و براساس نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 285 نفر انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامه امید تحصیلی سهرابی و سامانی (۱۳۹۰) ،پرسشنامه سرسختی تحصیلی بنیشک و همکاران(2005) و پرسشنامه تدریس تحولآفرین بوچامپ و همکاران (۲۰۱۰) استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد تدریس تحولآفرین در رابطه بین امید به تحصیل با سرسختی تحصیلی نقش واسطهای دارد. همچنین اثر مستقیم امید به تحصیل با تدریس تحولآفرین، تدریس تحولآفرین با سرسختی تحصیلی و امید به تحصیل با سرسختی تحصیلی دانشآموزان مثبت و معنیدار است. بنابراین چنین استنباط میشود تدریس تحول آفرین، ارزشهای اصلی و اهداف یکپارچه کلاس درس و دانش آموزان را تشخیص میدهند و به استعدادهای بالقّوه ی دانش آموزان اهمیت می دهد و دانش آموزانی خشنود واثربخشی را پرورش میدهند که علایق دانش آموزان را بالا میبرد و آنها را به نگاهی فراتر از علایق شخصیشان برای گروه تشویق میکند و از این طریق توانایی مقاومت کردن در برابر سختیهای تحصیلی و امید به تحصیل را ارتقا میبخشند. | ||
کلیدواژهها | ||
تدریس تحولآفرین؛ امید به تحصیل؛ سرسختی تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Relationship between Hope for Study and Academic Difficulty of Students with the Mediation of Transformational Teaching in First Secondary School Students in Kerman | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahbubeh Amiri Khamakani1؛ Esmat Hasanpour2 | ||
1Master Student in Curriculum Planning Department of Education, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences and Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study investigates the relationship between students 'academicexpectationsn on students' academic toughness and the mediation of transformational teaching ifirst-gradede high school students in Kerman. The correlation research method was selected with the structural equation modeling approach. The statistical population of this study included all 1131 high school students in Kerman, who were selected according tMorgan'san t,able and 285 people based on simple random sampling. Measurement tools in this study, Sohrabi and Samani (2011) Academic Hope Questionnaire, Benishkak et al. (2005) Academic Hardiness Questionna,ire and Bochamp et al. (2010) Transformation Teaching Questionnaire were used. The obtained data were analyzed using Pearson correlation coefficient and structural equation modeling. The results showed that transformational teaching has a mediating role in the relationship between educational expectation and academic toughness. Also, the direct effect of hope for education on teaching transformationalism, teaching transformational creativity on academic stubborn,ess and hope of education on academic stubbornness of students is positive and significant. Therefore, it can be concluded that transformative teaching recognizes the main values and integrated goals of the classroom and the students and gives importance to the potential talents of the students and cultivates happy and effective students who raise the interests of the students and make them It encourages them to look beyond their personal interests to the group, thus improving their ability to resist academic difficulties and hope for education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Transformational Teaching, Study Hope, Academic Hardiness, Metacognition | ||
مراجع | ||
اسماعیل پور فاطمه، توانگرمروستی زهرا. (1400). رابطه دلزدگی تحصیلی در درس دین و زندگی با ساختار کلاس و حمایت عاطفی معلم، هفتمین کنفرانس بینالمللی دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران. الهام پور، فوزیه، ابوالمعالی، خدیجه و گنجی، حمزه. (1397). مقایسه رابطه پیشرفت تحصیلی با درگیری تحصیلی، سرسختی و ادراک محیط کلاس بین دانشآموزان دختر و پسر، پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، شماره 18، 26- 40. جلیلیان، سهیلا، عظیم پور، احسان، قلیزاده، نعمت اله .(1397). پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس اشتیاق تحصیلی و سرسختی روانشناختی در دانشآموزان دورة متوسطه، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، شماره 18 علمی-پژوهشی/ISC (18، 123- 140. جوادی علمی، لیلا و اسدزاده، حسن. (1399). مدلیابی روابط ساختاری اشتیاق تحصیلی دانشجویان بر اساس کمکطلبی تحصیلی، تدریس تحولآفرین، حمایت اجتماعی با میانجیگری نقش سرزندگی تحصیلی، پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، بهار، دوره دهم - شماره 37، 101- 122. جوادی علمی، لیلا؛ دلاور، علی؛ درتاج، فریبرز؛ اسدزاده، حسن .(1399). مدلیابی روابط ساختاری اشتیاق تحصیلی دانشجویان براساس تدریس تحولآفرین، خودکارآمدی تحصیلی با میانجیگری نقش سرزندگی تحصیلی، راهبردهای شناختی در یادگیری، بهار و تابستان 1399 - شماره 14، 1- 19. راهپیما، سمیرا، خرمائی، فرهاد و بارانی، حمید. (1399). رابطه امید به تحصیل و رویکرد به یادگیری: بررسی نقش واسطهای خودتنظیمی تحصیلی، روانشناسی، شماره 93، 106- 122. رضایی اکبر، قنبری کاظم.(1400). رابطه بین ساختار کلاس درس و سبک های تدریس معلم با هیجان تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم، چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در روانشناسی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی و آموزشی. عزیزیان کهن، نسرین، دهقانی، ماهرخ و نصرتی، گوهر. (1397) .تحلیل نقش میانجی امید به تحصیل در رابطه بین اخلاق حرفهای تدریس و عملکرد تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی، اخلاق در علوم و فناوری، سال سیزدهم - شماره 4، 103 -109. فرازی، فریبا و عسگری، علی. (1399). ارائه مدل علّی تحصیلگریزی در ارتباط با معنای تحصیل و خودکارآمدی تحصیلی: نقش واسطهای امید به تحصیل، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، شماره 29، 9- 20. قدم پور، عزت اله، رادمهر، پروانه، یوسف وند، لیلا . (1395). تأثیر آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر میزان اشتیاق و سرسختی تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه اول، پژوهشهای تربیتی، شماره 33، 6 -16. هاشمی، محدثه، سرداری، باقر(1399). اثربخشی آموزش امید بر میزان سرسختی تحصیلی دختران داوطلب کنکور سراسری، مطالعات آموزش و یادگیری، شماره 79، 47 -60. Arslan C (2016), Interpersonal problem solving, self-compassion and personality traits in university students, Journal Academic, 11(7), 474-481. Beauchamp MR, Morton KL. Transformational teaching and physical activity engagement among adolescents. Exercise and Sport Sciences Reviews. 2011; 39:133–139. [PubMed: 21552132] Benishek, L. A. Feldman, J. M. R. Shipon, W. Mecham, S. D & Lopez, F. G. (2005). Development and evaluation of the Revised Academic Hardiness Scale. Journal of Career Assessment, 13, 59-76 Delia C (2016) Investigating the role of communication skills in the teaching process of students' academic attitudes in Korea. Psychol. 12:778174 Herrera L, Al-Lal M and Mohamed L (2020) Academic Achievement, Self-Concept, Personality and Emotional Intelligence in Primary Education. Analysis by Gender and Cultural Group. Front. Psychol. 10:3075 Kamtsios, S & Karagiannopoulou, E. (2016). Validation of a newly developed instrument establishing links between motivation and academic hardiness. Europe’s Journal of Psychology, 12(1), 29–48. Kemboi R K, Kindiki N, Misigo B (2016), Relationship between Personality Types and Career Choices of Undergraduate Students: A Case of Moi University, Kenya, Journal of Education and Practice, Vol.7, No.3, 2016. Khan, C Bressan, V and Palese, A. (2017). Investigating the effect of teachers 'skills and their role in developing students' academic toughness in Malaysia. Unpublished Master Thesis, Pamukkale University, Institute of Educational Sciences, Denizli. Morote, R. Hjemdal, O. Krysinska, K. Martinez Uribe, P & Corveleyn, J. (2017). Resilience or hope? Incremental and convergent validity of the resilience scale for adults (RSA) and the Herth hope scale (HHS) in the prediction of anxiety and depression. BMC Psychology, 5(1), 36. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 618 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 410 |