تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,761 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,882,778 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,496,451 |
تأثیر استفاده از شبکه های اجتماعی بر عملکرد تحصیلی و دلبستگی به مدرسه دانشآموزان | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، شهریور 1401، صفحه 13-23 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2022.9147 | ||
نویسندگان | ||
سعیده خجسته* 1؛ جلیل خجسته2؛ شیرین مصدقی3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2عضو گروه فناوری اطلاعات اداره آموزش و پرورش استان کرمان، ایران | ||
3عضو اداری دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی استفاده از شبکه های اجتماعی (تلگرام و اینستاگرام) بر عملکرد تحصیلی و دلبستگی به مدرسه دانشآموزان ناحیه 2 شهرستان کرمان انجام شد. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون_ پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه یازدهم متوسطه ناحیه 2 کرمان بود. نمونه آماری،40 نفر از جامعه بود که از طریق نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار اندازهگیری دادهها دو پرسشنامه استاندارد عملکرد تحصیلی فام و تیلور(1990) و پرسشنامه دلبستگی به مدرسه بری، بی و وات(2004) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج بهدست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها، نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه گواه و آزمایش از نظر آماری در سطح معناداری 0.05< P وجود دارد و همچنین استفاده از شبکه اجتماعی بر عملکرد تحصیلی و دلبستگی به مدرسه تأثیر معناداری دارد. بنابراین به مدیران ،معلمان و مشاورین مدارس پیشنهاد می گردد که دانشآموزان را با معایب و تهدیدهای استفاده بیش از اندازه و افراطی از شبکه های مجازی آشنا کنند و با ایجاد فضای شاداب در محیط مدرسه، موجب شور و اشتیاق و در نهایت افزایش دلبستگی و بهبود عملکرد در دانشآموزان نسبت به مدرسه شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
شبکه های مجازی؛ عملکرد تحصیلی؛ دلبستگی به مدرسه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Using Social Networks on Academic Performance and School Attachment of Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeideh Khojasteh1؛ Jalil Khojasteh2؛ Shirin Mosadeghi3 | ||
1Assistant Professor ,Department of Educational Science, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2Member of Information Technology Department of Education of Kerman Province, Kerman, Iran | ||
3Administrative Member of Payame Noor University, Tehran , Iran | ||
چکیده [English] | ||
The current research was conducted with the aim of determining the effectiveness of using social networks on academic performance and school attachment of students in Kerman. The design of the research was semi-experimental and pre-test-post-test with a control group. The statistical population of the research included all eleventh students of Kerman secondary schools. The sample of this research was 40 students from the community who were selected through simple random sampling. The data measurement tools were two standard academic performance questionnaires by Pham-Taylor Questionnaire (1990) and school attachment questionnaire by Brew, Beatty & Watt (2004). The statistical method of covariance analysis was used to analyze the data. The results obtained from the data analysis showed that there is a significant difference between control and experimental group (P <0.05 level) and also the obtained results showed that the use of social network has a significant effect on academic performance and attachment to school. Therefore, it is suggested to school administrators, teachers and counselors to familiarize students with the disadvantages and threats of excessive and extreme use of virtual networks and by creating a fresh atmosphere in the school environment, it will cause enthusiasm and eventually increase attachment and improve the performance of students in school. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Virtual Networks, Academic Performance, School Attachment | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اخوان ملایری، ف ؛ نوغانی، م و مظلوم خراسانی، م. (1393). شبکههای اجتماعی مجازی و شادکامی. مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ، نشریه رسانه و فرهنگ, 4(2): 1-24.
امیری، ن و حبیبزاده، ا. (1394). تحلیل وضعیت شبکههای اجتماعی مجازی بر اساس مدل SWOT. نشریه راهبرد اجتماعی فرهنگی, 5(17): 7-35.
جعفری، ع و پورپناهی، ب. (1397). رابطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی با نظم اجتماعی در میان شهروندان اردبیل، نشریه رسانه، سال بیست و یازدهم، 1(110).
داستانی، م؛ کرامتی، ج؛ پورفاطمی، ع و اکرامی، ع. (1395). تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علومپزشکی گناباد. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علومپزشکی یزد; ۱۱ (۲):۱۶۰-۱۵۳.
درتاج، ف و دلاور ع. (1384 ). بررسی تأثیر شبیهسازی ذهنی فرایندی و فرآوردهای بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان، نشریه اندیشههای علومتربیتی،1(2):21-7.
رحمان زاده، س. ع و حقیقی، م. ر. (1392). عوامل مؤثر در افزایش اثربخشی شبکههای اجتماعی مجازی در سازمانهای رسانهای (موردمطالعه: انجمن مدیران روابطعمومی ایران)، نشریه مطالعات رسانهای،21: 144-133.
رضایی، م و شبیری، س. (1394). رابطه استفاده از نرمافزارهای وایبر, لاین و اینستاگرام با سواد زیستمحیطی دانشجویان. فناوری آموزش (فناوری و آموزش), 9(4), 273-283.
فتحی، س؛ سلیمانی، م و وثوقی،گ. (1393). بررسی رابطه مصرف شبکههای اجتماعی مجازی با سبکزندگی جوانان (مورد مطالعه جوانان شهر خلخال). نشریه مطالعات جامعهشناختی جوانان،13: 88-69.
شاوردی، ت و چیت سازقمی، م و حیدری، ح. (1399). تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر عملکرد کمی تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران. نشریه فناوری آموزش ،14(4 )(پیاپی 56) ), 801-812.
شمسی زاده، م؛ محمدقلی مزرجی، ن و شریفیان، پ. (1400). بررسی تأثیر میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی موبایلی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی پرستاری. مجله علمی پژوهان, 19(4 ), 52-58.
طلایی، م. ر. (1399). رشد 5,2 درصدی تعداد کاربران شبکههای اجتماعی در ایران. خبرگزاری اقتصاد آنلاین. قابل بازیابی از https://b2n.ir/a47844
عجم ع ا، رضوانی ا. (۱۳۹۵). رابطهی میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با پیشرفت تحصیلی و اعتماد در روابط بین فردی دانشجویان دانشگاه علومپزشکی بیرجند. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی; ۹ (۲۴):۴۳-۳۳.
مرادی، علی و جمشیدی، انسیه. (1397). ارتباط شبکههای اجتماعی و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در بزرگسالان تهران. نشریه پایش، 17 (2) :157-147.
مرتضوی اسکویی، س و اکبری، م و بورقانی فراهانی، س. (1393). تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر سرمایه اجتماعی دانشجویان مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات. نشریه مدیریت فرهنگی, 8(25):79-92.
مکیان, ر. ا و کالانتر کوشه, س. م. (1394 ). هنجاریابی پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه و ارتباط آن با فرسودگی تحصیلی و انگیزش پیشرفت در میان دانشآموزان شهر تهران. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 5(20) :119-138.
مظفری، افسانه. (1395). نقش وسایل ارتباطجمعی در مشارکت اجتماعی دانشجویان) رشتههای جامعهشناسی و علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاههای شهر تهران. مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 9(1):55-68.
میرزایی، م؛ رحیمی، ص و مرادی، م. (1395). بررسی نقش شبکههای اجتماعی در تبادلات علمی (مطالعه موردی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی). کتابداری و اطلاعرسانی, 19(1):108-130.
یعقوبی، ج و محمدی، و. (1397). "کاربردهای آموزشی شبکههای اجتماعی مجازی و آسیبهای اجتماعی آن از دیدگاه دانشجویان کشاورزی) موردمطالعه: دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان (". نشریه پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی،11(1): 33-44.
Ariani E, Zahed Babolan A. (2012). Role of social networks in research capability of higher education students. Educ Psychol Sci J, Mohaghegh Aradability Univ; 6(2):26-39. Ellison, N. B & Stein Field, C. (2016). The benefits of Facebook "friends": Social capital and college students’ use of online social network sites. Computer Mediated Communication, 12(4), 1143-1168. Kaplan, Andreas and Haenlein, Michael .(2010). “Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of social media”. Business Horizons, 53(1): 59-68 Kirschner PA, Karpinski AC. (2010). Facebook® and academic performance. Comp Hum Behav; 26(6):1237-1245. doi: 10.1016/j.chb.2010.03.024 Kolek EA, Saunders D. Online Disclosure. (2008): An Empirical Examination of Undergraduate Facebook Profiles. NASPA J; 45(1):1-25. doi: 10.2202/0027-6014.1905Mcneely, clea; nonnemaker, james; blum, Robert .(2002). promoting school connectedness: evidence from the national longitudinal study of adolescent health, journal of school health.april 2002.72. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 970 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 509 |