تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,104 |
تعداد مقالات | 9,453 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,048,679 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,952,583 |
بررسی رابطه بین استرس کرونا با انزوای تحصیلی دانش آموزان در آموزش آنلاین | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، مهر 1401، صفحه 25-32 اصل مقاله (298.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2022.9161 | ||
نویسندگان | ||
آزیتا سلاجقه* 1؛ حسن مشایخی2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانشجوی ارشد گروه علوم تربیتی و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین استرس کرونا با انزوای تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول شهر هشت بندی می باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری؛ شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر متوسطه اول شهر هشت بندی به تعداد 1500 نفر (677 دختر و 823 پسر) میباشد و نمونه آماری بر اساس جدول مورگان شامل 306 نفر است که بهروش نمونهگیری طبقهای (138 دختر، 168 پسر) انتخاب شده اند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش؛ پرسشنامه استرس کرونا سلیمی و همکاران (1399) و انزوای تحصیلی دیلی و گرونت (2003) میباشد که پایایی پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای استرس کرونا 80/0 و برای انزوای تحصیلی 76/0 به دست آمده است. داده های به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج نشانمی دهد که بین استرس کرونا با انزوای تحصیلی رابطه مثبت و معناداری در سطح 99 درصد وجود دارد. بنابراین، داشتن استرس بیش از اندازه میتواند بر احساس سلامت و خوشحالی دانش آموزان هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی اثر مخرب بگذارد که این احساسات بر انزوای تحصیلی دانش آموزان تأثیر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
استرس کرونا؛ انزوای تحصیلی؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining The Relationship Between Corona Stress And Academic Isolation Of Students In Online Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Azita Salajegheh1؛ Hassan Mashayikhi2 | ||
1Assistant Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran. | ||
2Senior Student of the Department of Educational Sciences and Educational Planning, Payam Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to investigate the relationship between Corona stress and academic isolation of the first secondary school students of Hashtbandi city. The descriptive research method is correlation type. Statistical Society includes all the male and female students of the first secondary school of Hashtbandi city (1500 people) (677 girls and 823 boys) and the statistical sample based on Morgan's table includes 306 students, so 138 girls and 168 boys was selected. The measurement tool in this research was Corona stress questionnaire by Salimi et al. (2019) and academic isolation by Daily and Gronet (2003). The reliability of the questionnaires was obtained through Cronbach's alpha coefficient of 0.80 for corona stress and 0.76 for academic isolation. The obtained data have been analyzed using Pearson's correlation coefficient and regression. The results show that there is a positive and significant relationship between Corona stress and academic isolation at the 99% level. Therefore, having too much stress can have a destructive effect on the health and happiness of students, both physically and mentally, which affects the academic isolation of students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Corona Stress, Academic Isolation, Students | ||
مراجع | ||
افراخته، فائزه (1400). بررسی رابطه اضطراب کرونا ویروس با میزان بهزیستی روانشناختی، استرس، اضطراب و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور یاسوج، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیامنور استان کهگیلویه و بویراحمد، مرکز پیامنور یاسوج.
ساعتچی، محمود (1397) .روانشناسی بهره وری، انتشارات نشر ویرایش، تهران.
سلیمی، هادی؛ عابدینی، سمیه؛ قاسمی، نیکو (1399). ساخت و اعتباریابی مقیاس استرس کرون
متناسب با سبک زندگی ایرانی. uRL: http://quranmed.com/article-1-421.
شاهوردی پور جلفان، حدیقه (1400). بررسی رابطه بین خوش بینی و انعطاف پذیری روانشناختی با استرس کرونا، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیامنور قم.
شمالی احمدآبادی، مهدی؛ برخورداری احمدآبادی، عاطفه؛ پورجانب الهی، منصوره (1400). نقش اضطراب کرونا، نگرانی و باورهای فراشناختی منفی در پیش بینی اضطراب یادگیری دانش آموزان در همه گیری کووید-۱۹، فصلنامه رویکردی نو در علوم تربیتی، (4) 3، 15-26.
قیصری، فاطمه؛ شیرازی؛ محمود (1400). پیشبینی انگیزش تحصیلی بر اساس اضطراب کرونا و سلامت روان در دانشجویان، نهمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
Al-Kumaim, N.H; Alhazmi, A.K; Mohammed, F; Kazem, N.A; Shabbir, M.S; Faeze, y. (2021). Exploring the Impact of the COVID-19 Pandemic on University Students’ Learning Life: An Integrated Conceptual Motivational Model for Sustainable and Healthy Online Learning. Sustainability, 13(2), 25-46. Andrade, M. S. (2019). International students in English-speaking universities: Adjustment factors. Journal of Research in International Education, 5(2), 131-154. Bar-On, R., (2014). Emotional intelligence: An integral part of positive psychology. African Journal of Psychology Vol 40, Pages 54-62. Duan, L. Shao, X. Wang, Y. Huang, Y. Miao, J. Yang, X. Zhu, G. (2020). An investigation of mental health status of children and adolescents in China during the outbreak of COVID-19. J. Affect. Disord. 275, 112–118. Harjule, P. Rahman, A. Agarwal, B. (2021).A cross-sectional study of anxiety, stress, perception and mental health towards online learning of school children in India during COVID-19. J. Interdiscip. Math. 24, 411–424. Hasan, A & Bao, H. (2020). Pedagogical Agents in an Adaptive E-learning System. SAR Journal of Science and Research. 3, 24–30. https:// doi. org/ 10. 18421/ SAR31-04. Li, H., Andrew, J., and Wei-Jun, J., (2017). Academic risk and resilience for children and young people in Asia, Educational Psychology, Vol 37 (No 8), Pages 921-929. DOI: 10.1080/01443410 Mangal, S. and Mangal, S., (2018). The Emotional Intelligence Inventory. Agra National Psychology Corporation. Morinaj, J. and Hascher, T. (2020). School alienation and student well-being: A cross-lagged longitudinal analysis. European Journal of Psychology of Education Vol 34 Pages 273–294. Nayak J.T. Haight, D.T. Emerson, D.J.;Mauldin, S.; Wood, B.G. (2021). Resilience as a coping strategy for reducing departure intentions of accounting students. Account. Edu. 29, 77–108. Needham, MA: Allyn and Bacon Klang N, Olsson I, Wilder J, Lindqvist G, Fohlin N and Nilholm C (2020) A Cooperative Learning Intervention to Promote Social Inclusion in Heterogeneous Classrooms. Front. Psychol. Vejmelka, L.; Matkovi´c, R. Online interactions and problematic internet use of croatian students during the covid-19 pandemic.Inf. J. Environ. Res. Public Health 2021, 12, 399 Sakiz, H. and Raiha, A., (2019). Academic Achievement and Its Relationship with Psychological Resilience and Socio- Demographic Characteristics International journal of school and educational psychology Vol 7(No 4), 263-273. Son C, Hegde S, Smith A, Wang X, Sasangohar F. (2020). Effects of COVID-19 on college students’ mental health in the United States: interview Survey Study. J Med Internet Res. 22(9): e212-796. doi:10.2196/212796. Vighnarajah & Alias, N. A. (2018). Special Issue on the Assessment of Diversity in Higher Education.International Journal of Teacher Education and Professional Development, 1(2), 19-30. Yang C, Chen A, Chen Y (2021) College students’ stress and health in the COVID-19 pandemic: The role of academic workload,separation from school, and fears of contagion. PLoS ONE 16(2): 246-676. Zimmermann, M. Bledsoe, C. Papa, A. (2021). Initial impact of the COVID-19 pandemic on college student mental health: A longitudinal examination of risk and protective factors. Psychiatry Res, 305, 114-254. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 353 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 253 |