تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,104 |
تعداد مقالات | 9,453 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,048,804 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,952,627 |
تأثیر کار با ابزار آموزشی و سنجش عملکردی اریگامی بر خلاقیت و عزتنفس دانشآموزان دختر کلاس چهارم ابتدایی | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، مهر 1401، صفحه 1-11 اصل مقاله (441.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2022.9169 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا پاک گوهر* 1؛ ناصر محمدی احمدآبادی2؛ رزیتا مظاهر3 | ||
1استادیار گروه آمار، دانشگاه پیام نور، کد پستی: 19569، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، کد پستی: 19569، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، کد پستی: 19569، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از مهمترین نیاز و سرمایههای هر انسانی در طول حیات خود، داشتن عزتنفس و خلاقیت است. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش با ابزار سنجش عملکردی اریگامی بر خلاقیت و عزتنفس دانشآموزان دختر پایه چهارم مقطع ابتدایی ناحیه 2 شهر یزد پرداختهاست. این پژوهش یک مطالعه تحلیل واریانس شامل دو مرحله پیش-آزمون و پس-آزمون و در دو گروه آزمایش و گواه است. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایه چهارم منطقه 2 شهر یزد است که نمونهای بهاندازه 30 نفر از داوطلبان واجد شرایط بهروش نمونهگیری تصادفی ساده بدون جایگذاری انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه با در نظر گرفتن شرایط همگنی بر اساس ویژگیهای جمعیتشناختی آنها انتخاب گردیدهاست. از پرسشنامه تورنس فرم ب (1981) و عزتنفس کوپر اسمیت (1967) بهعنوان ابزارهای پژوهش انتخابشده است. آزمون فرض مدل تحلیل کوواریانس با حداکثر سطح معنیداری 05/0 و با نسخه 22 نرمافزار SPSS انجامشده است. نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشانمیدهد تأثیرات آموزش اریگامی میزان خلاقیت (011/0P=) و عزتنفس (001/0P <) بهطور معنادار افزایشیافته است. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر، آموزش اریگامی باعث افزایش در میانگین خلاقیت و عزتنفس دانشآموزان در پاسخگویی به سؤالات آزمونهای خلاقیت و عزتنفس و افزایش عملکرد دانشآموزان میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اریگامی؛ خلاقیت؛ عزتنفس؛ سیالی؛ انعطافپذیری؛ ابتکار؛ بسط | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effect on the Using of Educational and Performance Measurement Origami Tool on the Students’ Creativity and Self-Esteem of Fourth Grade Elementary School Girls | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Pakgohar1؛ Naser Mohamadi Ahmad Abadi2؛ Rozita Mazaher3 | ||
1Assistant Professor, Department of Statistics, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Science, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
3Master’s Degree, Department of Educational Science, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
One of the most important needs and capitals of every human during his life is to have self-esteem and creativity. This research has investigated the effect of origami training tools on the creativity and self-esteem of female students Yazd city. This research was of quasi-experimental type in two stages of pre and post tests and in two groups of test and control. The statistical population included 4th grade female students in District 2 of Yazd city, and samples of 30 qualified volunteers were selected and replaced in two experimental and control groups. The experimental group was trained for 9 sessions of 30 minutes. The control group did not receive any training. The tools were Torrance Form B (1981) and Cooper Smith (1967) Self-Esteem Questionnaire, which was completed in two stages by two experimental and control groups. The results of covariance analysis showed that the effects of origami training significantly increased creativity (P=0.011) and self-esteem (P<0.001). Based on the results of the present research, origami training increases students' creativity and self-esteem in answering the questions of creativity and self-esteem tests and increases students' performance. Therefore, to increase the level of creativity and self-esteem, origami training is recommended. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Origami, Creativity, Self-Steem, Fluidity, Flexibility, Innovation, Expansion | ||
مراجع | ||
پاک گوهر، علیرضا.؛ خلیلی، محدثه. (1400). بررسی اندازه نمونه در روشهای نمونهگیری کیفی. ترویج علم. 297-270، (1)12.
پاکیزه علی. (1394). بررسی تأثیر شیوه آموزشی تلفیقی هنر بر خلاقیت و یادگیری دانشآموزان پسر سال اول دبستان. فصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش علومپزشکی. سال ششم، شماره 1 ، بهار 94. 52-60
رضایی, مریم.، احمدی، غلامعلی. (1397). تأثیر آموزش اریگامی بر خلاقیت دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی منطقه 18 شهر تهران. مطالعات برنامه درسی, 13(48), 85-106.
عابدی، جمال.(1372). خلاقیت و شیوهای نو در اندازهگیری آن. پژوهشهای روان شناختی. 46-54.
علوی لنگرودی و رجایی، کاظم. (1395). تأثیر برنامهی درسی قصهگویی و نمایش خلاق بر خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی در دروس انشا و هنر. پژوهش در برنامهریزی درسی, 13(51), 118-129.
نایبی فرد، رضا. (1382). هنجاریابی آزمون عزتنفس کوپر اسمیت و بررسی برازش آن با مدل راش در شهرستان سبزوار. دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی.
نجفی پور, روستازاده, اباذر, رئوفی, رحیمی, نجفی پور و کرم زاده جهرمی. (2022). مقایسه خودارزیابی و ارزیابی همتایان از توانمندی بالینی دانشجویان پزشکی دانشگاه علومپزشکی جهرم. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علومپزشکی شهید صدوقی یزد, 17(1), 2-14.
Almeida, L. S. Prieto, L. P. Ferrando, M. , Oliveira, E & Ferrándiz, C. (2008). Torrance Test of Creative Thinking: The question of its construct validity. Thinking skills and creativity, 3(1), 53-58. Anez-Moronta, F. (2020). Origami as a Tool for Social Workers to Assess School-Age Children. Southern Connecticut State University. Baptiste B. (2018), Creativity and Self‐esteem in Adolescence: A Study of Their Domain‐Specific, Multivariate Relationships, The Journal of Creative Behavior, 1–14, by the Creative Education Foundation, Inc. Barbot B, Lubart T. (2012), Creative thinking in music: Its nature and assessment through musical exploratory behaviors. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts; 6, 231–242. Barbot B, Tan M, Randi J, Santa-Donato G, (2012), Grigorenko E. L. Essential skills for creative writing: Integrating multiple domain-specific perspectives. Thinking Skills and Creativity; 7, 209–223. Barbot, B. (2020). Creativity and self‐esteem in adolescence: A study of their domain‐specific, multivariate relationships. The Journal of Creative Behavior, 54(2), 279-292. Beghetto R. A. (2006), Creative self-efficacy: Correlates in middle and secondary students. Creativity Research Journal; 18, 447–457. Boruga A. (2011), Origami art as a means of facilitating learning, Procedia Social and Behavioral Sciences; 11, 32–36. Cantero M. J, Alfonso-Benlliure V, Melero, R. (2016), Creativity in middle childhood: Influence of perceived maternal sensitivity, self-esteem, and shyness. Creativity Research Journal; 28, 105–113. Deans, C. L. (2020). Maternal sensitivity, its relationship with child outcomes, and interventions that address it: A systematic literature review. Early Child Development and Care, 190(2), 252-275. Fürst, G. (2018), Measuring creativity with planned missing data. The Journal of Creative Behavior, 3(1), 53-58. Kaufman J. C, Beghetto R. A. (2009), Beyond big and little: The four c model of creativity. Review of General Psychology; 13, 1–12. Kaufman J. C. (2012), Counting the muses: Development of the Kaufman Domains of
Creativity Scale (K-DOCS). Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 6, 298–308. Kemple K. M, David G. M. Wang Y. Preschoolers’ creativity, shyness, and self-esteem. Creativity Research Journal, 1996; 9, 317–326. Kozeluk, L & Kawash, G. (1990). Comparison of the Coopersmith self-esteem inventory and the battle culture-free self-esteem inventory. Perceptual and motor skills, 70(3_suppl), 1162-1162. Lee, H & Oh, H. (2018). The Effects of Self-Esteem on Makeup Involvement and Makeup Satisfaction among Elementary Students. Archives of Design Research, 31(2), 87-94. Longman Dictionary. https://www.ldoceonline.com/dictionary/esteem Martin C. T, Keswick J. L Crayton D, (2011), LeVeck P. Perceptions of self-esteem in a welfare-to-wellness-to-work program. Public Health Nurs; 29, 19–26, Mastin, M. (2007). Story Telling + Origami=Storigami Mathematics, Teaching Children Mathematics, 14 (4) , 206-212. Mooney, C. F. Mooney, C. L. Mooney, C. Z. Duval, R. D & Duvall, R. (1993). Bootstrapping: A nonparametric approach to statistical inference (No. 95). Muhammad, J. (2021). One Step at a Time: Using Origami as a Strategy to Improve Grit in Children (Doctoral dissertation, Notre Dame de Namur University). Okan A, Mine I. B. (2016), Turkish Prospective Middle School Mathematics Teachers’ Beliefs and Perceived Self-Efficacy Beliefs Regarding the Use of Origami in Mathematics Education, Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education; 12(6), 1533-1548, Rank J, Nelson N. E, Allen T. D, Xu X. (2009), Leadership predictors of innovation and task performance: Subordinates’ self-esteem and self-presentation as moderators. Journal of Occupational and Organizational Psychology; 82, 465–489. Royston R, Reiter-Palmon, R. (2017), Creative self-efficacy as mediator between creative mindsets and creative problem-solving. The Journal of Creative Behavior, 29, 19–26. Shoup LD. A study on the Origami as a tool for elementary education in the library. Journal Articles; Reports - Descriptive "Library Media Connection, 2009; 27(6): 26-27. Shumakov, Katrine; Shumakov, Yuri. (2000). Functional Interhemispheric Asymmetry of the Brain in Dynamics of Bimanual Activity in Children 7-11 Years Old During Training Origami. www. oriland. com/oriversity/lecture. php?category=benefites & ID: 02. Torrance, P. (1981), Empirical validation of criterion–referenced indicators of creative ability through a longitudinal study. The creative Child and Adult Quarterly; 3, 136 – 140. Wang Y, Wang L. (2016), Self-construal and creativity: The moderator effect of self-esteem. Personality and Individual Differences; 99, 184–189. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 420 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 283 |