
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,156 |
تعداد مقالات | 9,939 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,551,511 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,865,486 |
تاثیر استفاده مشکلزا از اینترنت بر پیشرفت ریاضیات با نقش میانجی خودکارآمدی در درس ریاضی و نقش تعدیلگر روابط معلم و دانش آموز | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، شهریور 1401، صفحه 33-44 اصل مقاله (519.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2022.9172 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه حیدری1؛ فهیمه رجبی* 2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر استفاده مشکل زا از اینترنت بر پیشرفت درریاضیات با نقش میانجی خودکارآمدی در درس ریاضی و نقش تعدیلگر روابط معلم و دانش آموز بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، یک تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان متوسطه دوم شهر اقلید به تعداد 1300 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده و 300 نفر بعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. شیوه نمونه گیری در این پژوهش به صورت طبقه ای تصادفی بود. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه استفاده شد. برای آزمون فرضیه های آماری از روش معادلات ساختاری استفاده و بهره گرفتن از نرم افزار Smart PLS استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که استفاده مشکل زا از اینترنت بر پیشرفت ریاضیات با نقش میانجی خودکارآمدی و نقش تعدیلگر روابط معلم و دانش آموز تاثیر معناداری دارد. از سوی دیگر مشخص گردید که استفاده مشکل زا از اینترنت بر پیشرفت ریاضیات با نقش تعدیلگر روابط معلم و دانش آموز تاثیر معناداری ندارد. مشخص گردید که استفاده مشکل زا از اینترنت بر خودکارآمدی با نقش تعدیلگر روابط معلم و دانش آموز تاثیر معناداری دارد. و در نهایت نتایج این پژوهش نشان داد که خودکارامدی در درس ریاضی بر پیشرفت در ریاضیات تاثیر معناداری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشرفت در ریاضیات؛ خودکارآمدی در درس ریاضی؛ استفاده مشکل ساز از اینترنت؛ رابطه معلم-دانش آموز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Problematic Use of the Internet on the Progress of Mathematics with the Mediating Role of Self-Efficacy in Mathematics and the Moderating Role of Teacher-Student Relationships. | ||
نویسندگان [English] | ||
Marzye Heidary1؛ Fahime Rajabi2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Abadeh Branch, Islamic Azad University, Abadeh, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to investigate the effect of problematic use of the Internet on the progress of mathematics with the mediating role of self-efficacy in mathematics and the moderating role of teacher-student relationships. In terms of the purpose, the current research was an applied research of a descriptive-correlation type. The statistical population of this research was all the second high school students of Eghlid city, (1300 students). To determine the sample size, Morgan's table was used and 300 people were considered as the sample. The sampling method in this research was stratified random. A questionnaire was used to measure the research variables. Structural equation method and Smart PLS software was used to test statistical hypotheses . The findings of the research showed that the problematic use of the Internet has a significant effect on the progress of mathematics with the mediating role of self-efficacy and the moderating role of teacher-student relationships. On the other hand, it was found that the problematic use of the Internet does not have a significant effect on the progress of mathematics with the role of moderator of teacher-student relations. It was found that the problematic use of the Internet has a significant effect on self-efficacy with the role of moderator of teacher-student relationships. And finally, the results of this research showed that self-efficacy in mathematics has a significant effect on the progress of mathematics. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mathematics Development, Mathematics Self-Efficacy, Problematic Internet Use, Teacher-Student Relationship | ||
مراجع | ||
افتخار اردبیلی مهرداد، تابان مژگان، حاتمی زاده مریم، رنجبر هادی. بررسی اعتبار سازه پرسشنامه استفاده مشکلساز از اینترنت در دانشجویان شهر تهران. مجله اپیدمیولوژی ایران. ۱۳۹۸; ۱۵ (۲) :۱۲۶-۱۳۳.
محمودپور عبدالباسط، دربا محمد، شیخی سونای، نوذری محمد، ذوالفقاری شادی (1399). پیشبینی انگیزش پیشرفت دانشجویان بر اساس خود ناتوانسازی تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، نگرشهای ناکارآمد و معنای تحصیل. رویش روان شناسی. ۱۳۹۹; ۹ (۸) :۵۱-۶۲.
عسکری, محمد رضا, مکوندی, بهنام, نیسی, عبدالکاظم. (1398). پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس درگیری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، اهداف پیشرفت و ادراک از جّو مدرسه در دانش آموزان تیزهوش. روانشناسی افراد استثنایی, 9(36), 127-149.
محمدی باغملایی, حیدر, یوسفی, فریده. (1397). رابطۀ ساختاری تعامل معلم-دانشآموز، درگیری تحصیلی و سازگاری دانشآموزان با مدرسه. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 10 (2), 75-99.
Azizi, S. M. Soroush, A & Khatony, A. (2019). The relationship between social networking addition and academic performance in Iranian students of medical sciences: A cross-sectional study. BMC Psychology, 7(1), 2–8. Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 372,122-147. Bandura, A. (2001). Social cognitive theory:An agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1-26. Bandura, A. (2002). Social cognitive theory in cultural context. Applied Psychology, 51(2), 269–290. Berte, D. Z. Mahamid, F. A & Affouneh, S. (2019). Internet addiction and perceived selfefficacy among university students. International Journal of Mental Health and Addiction, 24(5), 2863–2885. Koca, T & Ejder, B. (2019). Influence of internet addiction on academic, sportive, and recreative activities in adolescents. Journal of Public Health, 27, 531–536. Honicke, T & Broadbent, J. (2016). The influence of academic self-efficacy on academic performance: A systematic review. Educational Research Review, 17, 63–84. Lin, X. Zhou, H. Dong, G. Du, X. (2015). Impaired risk evaluation in people with Internet gaming disorder: fMRI evidence from a probability discounting task. Progress in Neuro- Psychopharmacology and Biological Psychiatry, 56, 142–148. Liu,H. Ch & et al. (2016). Self-harm and its association with internet addiction and internet exposure to suicidal thought in adolescents, Journal of the Formosan Medical Association, 20, 1-8. Maulana, R., Opdenakker, M. C., den brok, P., & Bosker, R. J. (2012). Teacher–student interpersonal behavior in secondary mathematics classes in Indonesia. International Journal of Science and Mathematics Education, 10, 21-47. Salinas, J & Schwamm, L. H. (2017). Behavioral interventions for stroke prevention: The need for a new conceptual model. Stroke, 48(6), 1706–1714. Schunk, D. H & Pajares, F. (2002). The development of academic self-efficacy. In A. Wigfield, & J. S. Eccles (Eds.). Development of achievement motivation (pp. 15–31). San Diego, CA: Academic Press. Sengupta, A. Broyles, I. Brako, L & Raskin, G. (2017). Internet addiction: Impact on academic performance of premedical post-baccalaureate students. Medical Science Educator, 28, 23–26. Schunk, D. H. (1999). Social-self interaction and achievement behavior. Educational Psychologist, 34, 219–227. Schunk, D. H & DiBenedetto, M. K. (2020). Motivation and social cognitive theory. Contemporary Educational Psychology, 60, 1–10. Schunk, D. H & DiBenedetto, M. K. (2020). Motivation and social cognitive theory. Contemporary Educational Psychology, 60, 1–10. Stajkovic, A. Bandura, A. Locke, E. Lee, D & Sergent, K. (2018). Test of three conceptual models of influence of the big five personality traits and self-efficacy on academic performance: A meta-analytic path-analysis. Personality and Individual Differences, 120, 238-245. Young, K. S. (1996). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Poster presented at the 104th American Psychological Association Annual Convention, Toronto, Canada. Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychology Behavior, 1(3), 237–244. Young, K. S. (2013). Treatment outcomes using CBT-IA with Internet-addicted patients. Journal of Behavioral Addictions, 2, 4, 209-215. Zhou Da & Liu, Jinqing & Liu, J. (2020). The effect of problematic Internet use on mathematics achievement: The mediating role of self-efficacy and the moderating role of teacher-student relationships. Children and Youth Services Review. 118. 105372. 10.1016/j.childyouth.2020.105372. Zhang, Di, Wang, Ch. (2020), The relationship between mathematics interest and mathematics achievement: mediating roles of self-efficacy and mathematics anxiety, International Journal of Educational Research, Volume 104, 101648, ISSN 0883-0355. Zhou, D. Du, X. F. Hau, K. T. Luo, H. F. Feng, P. T. & Liu, J. (2020). Teacher-student relationship and mathematical problem-solving ability: Mediating roles of self-efficacy and mathematical anxiety. Educational Psychology, 40(4), 473–489. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 340 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 362 |