تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,669 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,608,641 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,294,234 |
Comparison of Quranic ethics with pragmatic ethics | ||
Quran and Religious Enlightenment | ||
مقاله 12، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، فروردین 2023، صفحه 188-205 اصل مقاله (2.56 M) | ||
نوع مقاله: The scientific research paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/quran.2022.9504 | ||
نویسنده | ||
Akbar Tohidlou* | ||
استادیار دانشگاه ازاد اسلامی | ||
چکیده | ||
By referring to the moral verses of the Qur'an, we can understand that the goal of morality is to achieve spiritual perfection and human dignity, which was meant for him in creation. Human happiness in two worlds depends on his perfections. means to achieve this goal are provided equally for humans and the desire to do good is the first nature and the direct state of human beings. the desire for evil and destruction is a secondary state. Man naturally wants goodness and looks for beauty. He avoids evil and turns away from ugliness. God has given man will and authority and created him free, so that he can do good by his will, avoid evil and show his competence in choosing the right. Pragmatism is a philosophical approach that views speech and behavior as tools for prediction, problem solving, and action, and rejects the idea that the function of thought is to represent or reflect reality. In this research, using the method of content analysis, the comparison of Quranic ethics and the ethical school of pragmatism has been made, and the result was that the Holy Quran has defined criteria and criteria in expressing ethical life and has paid attention to the happiness of humans, and God's satisfaction is the goal of moral behavior. pragmatist ethics has not set a definite index and considered the criterion of moral action to be human recognition, and in expressing ethics, he has only dealt with material and worldly affairs and ignored spirituality. | ||
کلیدواژهها | ||
Quran؛ ethics؛ pragmatism | ||
عنوان مقاله [English] | ||
مقایسه اخلاق قرآنی با اخلاق پراگماتیستی | ||
نویسندگان [English] | ||
اکبر توحیدلو | ||
Faculty member of Azad university | ||
چکیده [English] | ||
با مراجعه به آیات اخلاقی قرآن می توان فهمید که هدف اخلاق، رسیدن به کمالات معنوی و کرامت انسانی است که در آفرینش برای وی منظور گردیده است. سعادت انسان در دو جهان، به کمالات وی بستگی دارد. ابزار رسیدن به این هدف نیز برای انسانها یکسان فراهم شده و رغبت در کار نیک را، طبع اوّلین و حالت مستقیم انسان قرار داده، و میل به شرّ و تباهی را حالت تبعی دانسته است. انسان، ذاتا خوبیها را میخواهد و زیباییها را میجوید. از بدیها گریزان و از زشتیها روی گردان است. خداوند به انسان اراده و اختیار داده و او را آزاد آفریده است، تا با خواست خود خوبیها را انجام دهد، و از بدیها دوری گزیند و شایستگی خود را در انتخاب اصلح نشان دهد. پراگماتیسم رویکردی فلسفی است که گفتار و رفتار را ابزارهایی برای پیشبینی، حل مسئله و کنش میداند، و این ایده که کارکرد اندیشه بازنمایی یا بازتاب واقعیت است را رد میکند. در این پژوهش با روش تحلیل محتوا به مقایسه اخلاق قرآنی و مکتب اخلاقی پراگماتیسم پرداخته شده است و این نتیجه حاصل شد که قرآن کریم در بیان زیست اخلاقی ملاک و معیار مشخص کرده و به سعادت انسان ها توجه نموده است و رضایت الهی را غایت رفتار اخلاقی انسان دانسته است اما اخلاق پراگماتیستی شاخص معین ننموده و ملاک عمل اخلاقی را تشخیص انسان دانسته است و در بیان اخلاق تنها به امور مادی و دنیوی پرداخته و معنویات و آخرت را نادیده گرفته است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
قرآن, اخلاق, پراگماتیسم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 234 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 240 |