تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,113 |
تعداد مقالات | 9,525 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,187,487 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,030,536 |
مکالمهکاوی تدریس آموزگاران مقطع ابتدایی در شبکه آموزش سیما؛ بررسی فرایندهای خودترمیم گفتار براساس طبقهبندی فاکس و یسپرسن | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 19، تیر 1401، صفحه 9-23 اصل مقاله (824.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2023.60681.1482 | ||
نویسنده | ||
سید محمد حسینی معصوم* | ||
دانشیار زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ترمیم گفتار یکی از مهمترین ابزارها برای مکالمه و ارتباط موفقیتآمیز است که میتواند بنابه عوامل مختلفی مانند عدم درک صحیح از صحبتهای گوینده یا مشکلات شنیداری یا گفتاری رخ دهد. در میان انواع فرایندهای ترمیم، خودترمیمهای خودآغاز بیشترین بسامد را دارد. باتوجّه به اهمیت برقراری ارتباط و مکالمهی صحیح توسط معلمان در حین تدریس، بهخصوص در کلاسهای مجازی، در تحقیق حاضر به مکالمهکاوی از طریق بررسی انواع فرایندهای خودترمیم خودآغاز در گفتار معلّمان حین تدریس زنده در شبکه آموزش تلویزیون براساس طبقهبندی هفتگانه فاکس و یسپرسن (1995) پرداختیم. بررسی 703 دقیقه محتوای آموزشی حاکی از آن بود که در میان 258 مورد ترمیم یافتشده، ترمیم از طریق رهاکردن یک ساختار و آغاز ساختار جدید با 31% بیشترین میزان وقوع و تکرار عبارت قبلی شامل لغت با 2% کمترین میزان وقوع را دارد. این نتایج نشان میدهد که بیشتر ترمیمها ناظر به بازسازی ساختار دستوری جمله است. همچنین مشخص شد که ارتباط منعاداری بین پایه تحصیلی مخاطبان و میزان کاربرد ترمیم از سوی معلم وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مکالمهکاوی؛ ترمیم؛ تدریس مجازی؛ خودترمیم خودآغاز؛ فاکس و یسپرسن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Conversation Analysis of Primary School Teachers’ Speech in Education (Amouzesh) TV Channel؛ A Study of Self-Repair Operations Based on Fox & Jasperson’s Classification | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Mohammad Hosseini-Maasoum | ||
Associate Professor of Linguistics, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Speech repair is one of the most important tools for successful conversation and communication, which can occur due to different reasons such as misunderstanding the speaker’s words or hearing/speaking problems. Among the types of repair operations, self-initiated self-repair has the highest frequency. Due to the importance of proper communication between teachers and students in classes, especially virtual classes, the present research is a conversation analysis through the study of types of self-initiated self-repair operations in the speech of teachers’ live teaching for primary school students in the Iranian Education (Amouzesh) TV Channel based on the seven-fold classification of Fox& Jasperson (1995). The analysis of 703 minutes of the educational content showed that among 258 cases of repair, the type “abandon structure, start new structure” had the highest frequency (31%) and “recycle word” had the lowest frequency (2%). The results indicate that most of the repairs correspond to a restructuring of the grammatical form of the sentences. Also, a comparison between the first and the second primary school programs showed that there is not a significant correlation between the educational level of the audience and the frequency of the repairs applied by the teacher. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Conversation Analysis, Repair, Virtual Teaching, Self-initiated Self-Repair, Fox & Jasperson | ||
مراجع | ||
امینی، حیدرعلی. مسیحاله نعمتی و شهلا شریفی (1393). انواع ترمیمها و جایگاه آنها در توالی نوبتها در گفتوگوهای روزمرهی زبان فارسی. فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شماره 32، 183-167.
مقدمکیا، رضا و پانتهآ حیدرپور (1390). بررسی ترمیمهای گفتار در زبان فارسی. مجلهی پژوهشهای زبانشناسی، سال3، شماره 1، 101-114.
Atkinson, J. M., & Drew, P. (1979). Order in Court: The Organization of Verbal Interaction in Judicial Settings. London: Macmillan. Branon, R. F., & Essex, C. (2001). Synchronous and Asynchronous Communication Tools in Distance Education. Tech Trends, 45 (1), 36-42. Brown, G. & Yule, G. (1983). Discourse Analysis, Cambridge: Cambridge University Press. Cho, E. H. & Larke, P. (2010). Repair Strategies Usage of Primary Elementary ESL Students: Implication for ESL Teachers. The Electronic Journal for English as a Second Language, 14 (3), 1-18. Clark, H. H. (1996). Using Language. Cambridge: Cambridge University Press. Crystal, D. (1987). The Cambridge Encyclopedia of Language. New York: Cambridge University Press. Drew, P. (1992). Contested Evidence in A Courtroom Cross-Examination: The Case of a Trial for Rape. In P. Drew & J. Heritage (Eds.), Talk at Work: Interaction in Institutional Settings (pp. 470-520). Cambridge: Cambridge University Press. Emrani, F. & Hooshmand, M. (2019). A Conversation Analysis of Self-Initiated Self-Repair Structures in Advanced Iranian EFL Learners. International Journal of Language Studies, 13 (1), 57-76. Fox, B. & Jasperson, R. (1995). A Syntactic Exploration of Repair in English Conversation. In: Philip W. Davis (Ed) Alternative Linguistics: Descriptive and Theoretical Modes. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins. Ismaliyah, N. (2015). Conversation Analysis of Turn Taking Mechanism in Piers Morgan Tonight Talk Show. Thesis in English Letters, State Islamic University of Syarif Hidayatullah, Jakarta. Jefferson, G. (1974). Error Correction as an Interactional Resource. Language in Society, 3 (2), 181-199. Kagan, A. (1995). Revealing the competence of aphasic adults through conversation: A challenge to Health Professionals. Topics in Stroke Rehabilitation, 2, 15-28. McBeth, D. (2004). The Relevance of Repair for Classroom Correction. Language in Society, 33 (5), 703 – 736. McHoul, A. (1990). The Organization of Repair in Classroom Talk. Language in Society, 19, 349 – 377. Meredith, J. & Stokoe, E. (2014). Repair: Comparing Facebook Chat with Spoken Interaction. Discourse & Communication, 8 (2), 180-207. Mokeira, S. T. (2015). Effects of Conversation Repair Strategies on Counselling Discourse in Secondary Schools in Kakamega Central Sub-Country, Keniya. Thesis, Department of Linguistics, Maseno University. Rabab’ah, G. (2013). Strategies of Repair in EFL Learner’s Oral Discourse. English Language Teaching, 6 (6), 123-131. Schegloff, E. A. (1992). Repair after Next Turn؛ The Last Structurally Provided Defense of Intersubjectivity in Conversation. American Journal of Society, 98, 1295-1345. Schegloff, E. A. Jefferson, G. & Sacks, H. (1974). A Simplest Systematics for The Organization of Turn Taking for Conversation. Language, 50 (4), 696-735. Schegloff, E. A. Jefferson, G. & Sacks, H. (1977). The Preference for Self-Repair in the Organization of Repair in Conversation. Language, 53 (2), 361-382. Schegloff, E. A. (2007). Sequence Organization in Interaction: A Primer in Conversation Analysis. Vol. 1. Cambridge: Cambridge University Press. Schiffrin, D. (1998). Conversation Analysis, In Fredrick, J. (Ed), Linguistics: The Cambridge Survey, Cambridge: Cambridge University Press. Seedhouse, P. (2004). The Interactional Architecture of the Language Classroom: A Conversation Analysis Perspective. Oxford: Blackwell Sidnell, J. & Stivers, T. (2013). The Handbook of Conversation Analysis. UK: Wiley Blackwell. Tiara, A. (2018). Repair Strategies in Online Chat: A Conversation Analysis (Unpublished bachelor’s thesis). Universitas Pendidikan Indonesia. Wilkinson, S. & Weatherall, A. (2011). Insertion Repair. Research on Language and Social Interaction. 44 (1), 65-91. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 126 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 156 |