
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,164 |
تعداد مقالات | 10,043 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,775,697 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,032,023 |
تأثیر چندرسانهای طراحی شده براساس اصول طراحی مایر بر نگرش به درس و هیجان تحصیلی و یادگیری درس علوم پایه ششم ابتدایی | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 6، اسفند 1401، صفحه 11-24 اصل مقاله (497.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2023.67300.1072 | ||
نویسندگان | ||
طلعت صباغ حسن زاده* 1؛ ازاده فرزادپور2 | ||
1استادیارگروه روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه پیامنور، صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایران. | ||
2معلم آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش تأثیر چندرسانهای طراحی شده براساس اصول طراحی مایر بر نگرش به درس و هیجان تحصیلی و یادگیری درس علوم است. این پژوهش در زمره پژوهش های کمی از نوع شبه آزمایشی با دو گروه آزمون و گواه است و به جهت هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دانش آموزان ششم ابتدایی در شهر بجنورد بود که به صورت نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. پس از گرفتن پیش آزمون از مباحث درس علوم تجربی، به مدت شش جلسه آموزش با استفاده از چندرسانهای محقق ساخته، صرفاً برای گروه آزمایش اجرا شد و پس از اتمام دوره آزمایش، پس آزمون روی هر دو گروه اجرا شد. آزمون فرضیه ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج بیانگر این است که چندرسانهای طراحی شده براساس اصول طراحی مایر بر نگرش به درس علوم تجربی دانش آموزان تأثیر مثبت و معنادار دارد. چندرسانهای طراحی شده براساس اصول طراحی مایر بر هیجان تحصیلی دانش آموزان در درس علوم پایه ششم ابتدایی تأثیر مثبت و معنادار دارد. چندرسانهای طراحی شده براساس اصول طراحی مایر بر یادگیری درس علوم در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی تأثیر مثبت و معنادار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
چندرسانهای؛ اصول طراحی مایر؛ یادگیری؛ نگرش به درس؛ هیجان تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of multimedia designed based on Mayer's design principles on the attitude towards the lesson and academic excitement and learning of the sixth grade science course | ||
نویسندگان [English] | ||
TALAT SABBAGH HASANZADEH1؛ azade farzadpor2 | ||
1Assistant Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran. | ||
2TEACHER | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the research is the effect of multimedia designed based on Mayer's design principles on the attitude towards the lesson and the academic excitement and learning of the science lesson. This research is one of the quasi-experimental quantitative researches with two groups of test and control and it is applied research for its purpose. The research sample consisted of 30 students of the sixth grade in Bojnord city, who were selected through available sampling and were divided into two experimental (15 people) and control (15 people) groups. After taking the pre-test from the topics of the experimental science course, for six sessions of training using the researcher-made multimedia, it was implemented only for the experimental group, and after the completion of the experimental period, the post-test was implemented on both groups. SPSS software was used for hypothesis testing and data analysis. The results show that the multimedia designed based on Mayer's design principles has a positive and significant effect on students' attitude towards experimental sciences. Multimedia designed based on Mayer's design principles has a positive and meaningful effect on students' academic excitement in the sixth grade science course. Multimedia designed based on Mayer's design principles has a positive and meaningful effect on the learning of science lessons in sixth grade elementary students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
multimedia, Mayer's design principles, learning, attitude to the lesson, academic excitement | ||
مراجع | ||
امیر تیموری، محمدحسن. (1392). طراحی پیامهای آموزشی، تهران: سمت.
باقری، محسن. (1386). بررسی تأثیر روش تدریس پروژه محور در محیط غنی شده از فناوری بر یادگیری دانشجویان از درس ارائهشده، نگرش آنها نسبت به این درس و رشتهی تحصیلی خود. پایان نامهی کارشناسیارشد، دانشگاه اراک: دانشگاه اراک).
خزائی، آذر، خزائی، ثریا، و زمانیان، عیسی. (1400). تأثیر مثال آموزشی حلشده در محیط چندرسانهای بر یادگیری و یادداری درس ریاضی پایه پنجم ابتدایی، نشریه علمی پژوهشهای آموزش و یادگیری، 15(2)، صص 36 – 27.
رضوی، عباس. (1390). مباحث نوین در فناوری آموزشی، اهواز، دانشگاه شهید چمران.
زارعی زوارکی، اسماعیل و جعفرخانی، فاطمه. (1397). چندرسانههای آموزشی و نقش آن در آموزش ویژه. تعلیم و تربیت استثنائی. شمارههای 99-98، صص 30-22.
سلیمانی، سارا. (1400)، تأثیر بهکارگیری چندرسانههای تعاملی بر بهبود کیفیت آموزش سازه در رشته معماری، نشریه علمی- پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، 5(3)، صص 83 – 75.
قشمی، محمد. (1399). مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر کامپیوتر و آموزش سنتی بر میزان یادگیری دانشآموزان کالس های چند پایه در درس ریاضی منطقه انگور ان زنجان در سال تحصیلی 98-97. پایان نامه کارشناسیارشد، اراک: دانشگاه اراک.
عالمی، محمدحسین. (1398). نظریه یادگیری و مواد آموزشی چندرسانهای. ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی، سال 15، شماره 6.
غریبی، محمد. (1398). تأثیر چندرسانهای آموزشی بر یادگیری و یاد داری مفاهیم ریاضی در دانشآموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر پایه چهارم ابتدایی، یافتههای نو در روانشناسی، 5(12)، صص 15 – 36.
کاوه، زهره. (1398). بررسی میزان، اهداف، مراحل و موانع بهره گیری از رسانههای آموزشی در فرایند یاددهی – یادگیری از دید معلمان دوره ابتدایی شهر تهران. دو فصلنامه پژوهشهای آموزش و یادگیری) دانشور رفتار (. سال بیست و دوم- دوره جدید شماره 7. پاییز و زمستان 1394.
موسی رمضانی، سونیا. (1398). تأثیر استفاده از روش آموزش چند رسانهای و سخنرانی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی (انگیزش درونی و بیرونی) درس عربی (3) دانشآموزان مراکز آموزش از راه دور تهران، روانشناسی تربیتی دوره جدید، 7(21)، صص 25 – 30.
نجفینژاد مشیزی، فاطمه؛ توحیدی، افسانه و تجربهکار، مهشید. (1399). اثربخشی آموزش مجازی با استفاده از الگوی طراحی آموزشی چهارمؤلفهای ون مرینبوئر در علوم بهروش چندرسانهای بر بار شناختی، یادگیری، و انگیزه تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی، رویکردهای نوین آموزشی، 15(1)، صص 176 – 157.
هرگنهان، بی ار؛ و السون، متیواچ. (2005). مقدمهای بر نظریههای یادگیری، ترجمه سیف، علیاکبر. تهران: نشر دوران.
Arkun, S.Akkoyunlu, B. (2018). A Study on the development process of a multimedia learning environment according ADDIE model and students' opinions of the multimedia learning environment.Hacepttep university, Factuity of Education, Dep. Comp. Tech,Ed,Ankara, Turkey. Interactive Educational Multimedia.
Avaye Noor. Korbach, A. Brünken, R & Park, B. (2019). Measurement of cognitive load in multimedia learning: a comparison of different objective measures. Structional Science, 4(45), 515–536.
Bagui ES. (1998). Antecedents of teachers emotions in the classroom: an intraindividual approach. Front Psychol. 2015; 6: 635
Balakrishnan, B & Shanmugam, K. (2019). Motivation in information communication and technology-based science learning in Tamil Schools. Journal Pendidikan IPA Indonesia, 8 (1), 141-152,
Chang, A. K. (2022). Effects of emotional arousal on multiple memory systems: evidence from declarative and procedural learning. Learning & Memory, 13(5), 650-658
Fleer, M. (2021). Affective Imagination in Science Emotional Nature of Scientific and Technological Learning of Young Children. Research in Science Education, 5(45), 2085–2106
Frerejean, J. van Merriënboer, J. G. Kirschner, P. A. Roex, A. Aertgeerts, B & Marcellis, M. (2019). Designing instruction for complex learning: Journal of Education, 54, 513-524.
George- Palilonis, J & Filak, V. (2021). Blended Learning in the Visual Communications Classroom: Student Reflections on a Multimedia Course. Electronic Journal of e -learning. 7 (3), 247-256.
Hughes, F. Noppe, L & Noppe, I. (2020). Cognitive development in child development. Prentice- Hall, Inc, New Jersey.
Jiang, D. Renandya, W A & Zhang, L. J. (2019). Evaluating ELT multimedia courseware from the perspective of cognitive theory of multimedia learning. Journal of Computer Assisted Language Learning, 7(30), 726-744.
Jorge A. Pinto, E. Vogel, H & Daniel, E. N. (2019). The effect of cognitive load and on the learned productiveness effect in human predictive learning. Psicológica, 38, 257-281.
Kolcu, M. İ. B. Öztürkçü, Ö. S. K & Kaki, G. D. (2020). Evaluation of a distance education course using the 4C‐ID model for continuing endodontics education. Journal of Dental Education, 84(1), 62-71
Kumar, J. A. Muniandy, B & Jaafar, W. A. (2017). Emotional Design in Multimedia Learning: How Emotional Intelligence Moderates Learning Outcomes. Modern Education and Computer Science, 5, 54-63.
Paas, F & Van Gog, T. (2016). Optimising worked example instruction: Different ways to increase germane cognitive load.
Wiebe, E & Annetta, L. (2019). Influences on visual attentional distribution in multimedia instruction. Journal of educational multimedia and hypermedia, 17(2),259. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 450 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 342 |