تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,105 |
تعداد مقالات | 9,457 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,069,560 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,962,524 |
تاثیر استفاده از تخته هوشمند بر میزان انگیزه و پایداری یادگیری درس ریاضی دانش آموزان ابتدایی | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 6، فروردین 1402، صفحه 25-35 اصل مقاله (412.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2023.67744.1078 | ||
نویسندگان | ||
مهدی محمودی* 1؛ سید علی قریشی2 | ||
1دانشیار گروه علومتربیتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، مطالعه تاثیر استفاده از تخته هوشمند بر میزان انگیزه و پایداری یادگیری درس ریاضی دانش آموزان ششم ابتدایی منطقه 19 آموزش و پرورش شهر تهران می باشد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با گروه گواه است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران و حجم نمونه، 140(دو کلاس پسر و دو کلاس دختر). با در نظر گرفتن نوع مطالعه و ابزار جمع آوری داده ها، از بین10کلاس پایه ششم پسرانه و دخترانه، 4کلاس به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شده است. جهت سنجش مؤلفه انگیزش، از پرسشنامه استاندارد انگیزه یادگیری توآن و همکاران(2005) استفاده شده است. جهت سنجش یادگیری پایدار از همان دو گـروه آزمـایش وگواه استفاده شده است و متغیر مستقل (استفاده از تخته هوشمند) فقـط درگروه آزمایش اعمال شده است. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، روش تحلیل کوواریانس یک طرفه و ضریب رگرسیون خطی تحلیل شدند. یافته ها نشان داد انگیزه یادگیری گروه آزمایش که از تخته هوشمند استفاده نمودند نسبت به گروه گواه 97/5 واحد افزایش و پایداری یادگیری گروه آزمایش 95/1 واحد نسبت به گروه گواه افزایش داشت. با توجه به معادله ضریب رگرسیون، ضریب تعیین تعدیل شده نشان می دهد متغیرهای تخته هوشمند و انگیزه یادگیری 40/0 از واریانس پایداری یادگیری را تبیین می کند. همچنین، یافته های پژوهش دلالت بر این دارد که بین انگیزه یادگیری و استفاده از تخته هوشمند و بین پایداری یادگیری و تخته هوشمند رابطه معنادار وجود دارد. با توجه به اینکه یافته های پژوهش نشان داد که استفاده از تخته هوشمند بر میزان انگیزه و پایداری یادگیری درس ریاضی دانش آموزان ابتدایی تاثیر مثبت و معنیدار دارد، معلمان با استفاده از تخته هوشمند از نرم افزار های متنوع برای یادگیری مطالب به دانشآموزان بیشتر استفاده کنند. این امر سبب می شود دانش آموزان مفاهیم درسی را بیشتر یاد بگیرند و تأثیر ماندگارتری در ذهن آنها داشته باشد. نرم افزار ها و شبیه سازها ذهنیت دانشآموزان در مورد دشوار و نامفهوم بودن درس را دگرگون میکند و یادگیری آنها را آسان تر می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
تخته هوشمند؛ انگیزه؛ پایداری یادگیری؛ دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of using a smart board on the level of motivation and sustainability of elementary school students' math lessons | ||
نویسندگان [English] | ||
مهدی محمودی1؛ seied ali ghoreishi2 | ||
1Associate Professor, Department of Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Science, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and purpose: The smart board is one of the latest educational technologies with a lot of capabilities, which provides teachers with the possibility of creating attractive, new and diverse educational methods and increases educational motivation and stability. The purpose of this research is to study the effect of using smart board on the level of motivation and sustainability of learning math lessons of sixth grade students in the 19th education district of Tehran. Materials and methods: The research method is quasi-experimental with a control group. The statistical population of all elementary school students in Tehran and the sample size is 140 (two classes of boys and two classes of girls). Considering the type of study and data collection tool, 4 classes were randomly selected from among 10 boys and girls sixth grade classes. In order to measure the motivation component, Toan et al.'s (2005) standard learning motivation questionnaire was used. This questionnaire is standard and its validity and reliability have been confirmed in Tuan, Chin and Shi's research in 2005. Results: The results showed that the learning motivation of the experimental group who used the smart board increased by 5.97 units compared to the control group, and the learning stability of the experimental group increased by 1.95 compared to the control group. According to the equation of the regression coefficient, the adjusted coefficient of determination shows that the variables of smart board and learning motivation explain 0.40 of the variance of learning sustainability. Conclusion: There is a significant positive correlation between the motivation to learn and the use of the smart board (p=0.46) and between the sustainability of learning and the smart board (p=0.41). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
smart board, motivation, sustainability of learning, elementary course | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 303 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 254 |