
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,189 |
تعداد مقالات | 10,218 |
تعداد مشاهده مقاله | 19,253,312 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,303,764 |
تاثیر استفاده از تخته هوشمند بر میزان انگیزه و پایداری یادگیری درس ریاضی دانش آموزان ابتدایی | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 6، اسفند 1401، صفحه 25-35 اصل مقاله (385.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2023.67744.1078 | ||
نویسندگان | ||
مهدی محمودی* 1؛ سید علی قریشی2 | ||
1دانشیار گروه علومتربیتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، مطالعه تاثیر استفاده از تخته هوشمند بر میزان انگیزه و پایداری یادگیری درس ریاضی دانش آموزان ششم ابتدایی منطقه 19 آموزش و پرورش شهر تهران می باشد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با گروه گواه است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران و حجم نمونه، 140(دو کلاس پسر و دو کلاس دختر). با در نظر گرفتن نوع مطالعه و ابزار جمع آوری داده ها، از بین10کلاس پایه ششم پسرانه و دخترانه، 4کلاس به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شده است. جهت سنجش مؤلفه انگیزش، از پرسشنامه استاندارد انگیزه یادگیری توآن و همکاران(2005) استفاده شده است. جهت سنجش یادگیری پایدار از همان دو گـروه آزمـایش وگواه استفاده شده است و متغیر مستقل (استفاده از تخته هوشمند) فقـط درگروه آزمایش اعمال شده است. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، روش تحلیل کوواریانس یک طرفه و ضریب رگرسیون خطی تحلیل شدند. یافته ها نشان داد انگیزه یادگیری گروه آزمایش که از تخته هوشمند استفاده نمودند نسبت به گروه گواه 97/5 واحد افزایش و پایداری یادگیری گروه آزمایش 95/1 واحد نسبت به گروه گواه افزایش داشت. با توجه به معادله ضریب رگرسیون، ضریب تعیین تعدیل شده نشان می دهد متغیرهای تخته هوشمند و انگیزه یادگیری 40/0 از واریانس پایداری یادگیری را تبیین می کند. همچنین، یافته های پژوهش دلالت بر این دارد که بین انگیزه یادگیری و استفاده از تخته هوشمند و بین پایداری یادگیری و تخته هوشمند رابطه معنادار وجود دارد. با توجه به اینکه یافته های پژوهش نشان داد که استفاده از تخته هوشمند بر میزان انگیزه و پایداری یادگیری درس ریاضی دانش آموزان ابتدایی تاثیر مثبت و معنیدار دارد، معلمان با استفاده از تخته هوشمند از نرم افزار های متنوع برای یادگیری مطالب به دانشآموزان بیشتر استفاده کنند. این امر سبب می شود دانش آموزان مفاهیم درسی را بیشتر یاد بگیرند و تأثیر ماندگارتری در ذهن آنها داشته باشد. نرم افزار ها و شبیه سازها ذهنیت دانشآموزان در مورد دشوار و نامفهوم بودن درس را دگرگون میکند و یادگیری آنها را آسان تر می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
تخته هوشمند؛ انگیزه؛ پایداری یادگیری؛ دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of using a smart board on the level of motivation and sustainability of elementary school students' math lessons | ||
نویسندگان [English] | ||
مهدی محمودی1؛ seied ali ghoreishi2 | ||
1Associate Professor, Department of Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Science, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and purpose: The smart board is one of the latest educational technologies with a lot of capabilities, which provides teachers with the possibility of creating attractive, new and diverse educational methods and increases educational motivation and stability. The purpose of this research is to study the effect of using smart board on the level of motivation and sustainability of learning math lessons of sixth grade students in the 19th education district of Tehran. Materials and methods: The research method is quasi-experimental with a control group. The statistical population of all elementary school students in Tehran and the sample size is 140 (two classes of boys and two classes of girls). Considering the type of study and data collection tool, 4 classes were randomly selected from among 10 boys and girls sixth grade classes. In order to measure the motivation component, Toan et al.'s (2005) standard learning motivation questionnaire was used. This questionnaire is standard and its validity and reliability have been confirmed in Tuan, Chin and Shi's research in 2005. Results: The results showed that the learning motivation of the experimental group who used the smart board increased by 5.97 units compared to the control group, and the learning stability of the experimental group increased by 1.95 compared to the control group. According to the equation of the regression coefficient, the adjusted coefficient of determination shows that the variables of smart board and learning motivation explain 0.40 of the variance of learning sustainability. Conclusion: There is a significant positive correlation between the motivation to learn and the use of the smart board (p=0.46) and between the sustainability of learning and the smart board (p=0.41). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
smart board, motivation, sustainability of learning, elementary course | ||
مراجع | ||
آقاجری، پروانه؛ حسینزاده، مینا؛ مهدوی، نادر و هشترودی زاده، محمد. (1394). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر انگیزه یادگیری، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری، مجله آموزشی پرستاری، سال چهارم، شماره 2، تابستان 1394،صص 18-27.
امینی، ابولقاسم؛ ولیزاده، سوسن و محمدی، بتول. (1381). بررسی عوامل مؤثر بر انگیزه یادگیری دانشجویان بالینی و ارائه راهکارهای مناسب جهت تقویت انگیزه آنها از دیدگاه مدرسان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علومپزشکی، مجله ایرانی آموزش در علومپزشکی، شماره 8،ص 20.
حاجیمرادی، کبری. (1392). افزایش انگیزه یادگیری، ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی، شماره 4، دی ماه 1392، صص 16-22.
خزاعی، کبری؛ محمد زاده، مصطفی و پورشافعی، هادی. (1397). تأثیر آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) بر انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی در درس شیمی پایه دوم تجربی دانشآموزان متوسطه دوم، پنجمین کنفرانس بین المللی روانشناسی، قزوین
رستمی نژاد، محمد علی؛ اخباری، عبداله و اکبری، محمد. (1395). اعتبار یابی ابزاری برای سنجش نگرش دانشآموزان نسبت به مدرسه هوشمند، فصلنامه فناوری آموزش، شماره 39، بهار 1395، صص 245-255.
زارع، حسین و بخشش، مریم. (1392). بررسی پایایی و روایی پرسشنامه انگیزش یادگیری علم، فصلنامه آموزش و ارزشیابی، سال ششم، شماره 24، زمستان 1392، صص 51-64 .
زارعی زوارکی، اسماعیل و ملازادگان، علی. (1393). مقایسه میزان انگیزه دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی مدارس هوشمند با مدارس عادی، فناوری آموزش، شماره 3، ص 205-214.
سراجی، فرهاد و رستمی، معصومه. (1395). مقایسه مدیران مدارس هوشمند و عادی از نظر صلاحیتهای تدریس مبتنی بر فناوری، نشریه علمی- پژوهشی فناوری آموزش، شماره 11، :72-63.
سلیمانپور، جواد؛ خلخالی، علی و رعایت کننده فلاح، لیلا. (1389). تأثیر روش تدریس مبتنی بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات در ایجاد یادگیری پایدار درس علوم تجربی سال سوم راهنمایی، فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علومتربیتی، سال اول، شماره دوم، صص 77-93.
علی بخشی، گودرز؛ زینعلی، محمد و بختیاروند، مرتضی. (1398). تأثیر تابلوهای هوشمند بر افزایش انگیزه و یادگیری افعال چند کلمهای توسط زبان آموزان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی، نشریه فناوری آموزش، شماره 3، ص 553-560.
فرجی، محمد حسن؛ سیفی، سعیده و محمودزاده، مرضیه. (1396). تخته هوشمند و کاربرد آن در آموزش فیزیک، فصلنامه رشد آموزش فیزیک، شماره 119، ص 34.
کاظمی اسکی، نوید. (1396). اثر انگیزش بر پایداری یادگیری، ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی، شماره 7، فروردین 1396، ص 44.
کیوان پناه، شیوا و قاسمی، زهرا. (1390). بررسی عوامل کاهنده انگیزه در یادگیری زبان دوم، مجله زبانشناسی کاربردی، سال چهاردهم، شماره 2، 1390، صص 89-111.
لطفی، پریسا. (1397). بررسی رابطه بین هوشمندسازی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان، چهارمین کنفرانس سراسری دانش و فناوری علومتربیتی و روانشناسی ایران، تهران، مؤسسه برگزارکننده توسعه محور دانش و فناوری سام ایرانیان.
موسوی، فرانک و افسری سرداری، بتول. (1398). نقش آموزش ریاضی پایه ششم با استفاده از تخته هوشمند بر میزان یادگیری، یادداری و شوق یادگیری دانشآموزان، فصلنامه آموزش پژوهی، دوره پنجم، شماره 20، زمستان 1398.
نوری، یوسف. (1392). مدارس هوشمند در توسعه و پیادهسازی، برگزاری کنفرانس ملی فن آوری های جدید در آموزش و پرورش، انتشارات نقش نگین، (1392) صص 18-19.
Alibakhshi Goudarz, Farahzadi Sepehr, Karimi Alireza,(2019)On the Relationship between Iranian EFL Teachers’ Quality of Work Life and Their Teaching Efficacy, Iranian Journal of applied Language Studies, 11, 1.
Almajali, H. Al Abdallat, S.H &, Shamayleh, N. (2016). The effectiveness of using smart board for teaching social studies at public schools in Jordan. Global Journal of Educational Foundation, 4(1), 227-233 .
Beeland, W. D. (2002). Student engagement, visual learning and technology: Can interactive whiteboards help?.Retrieved 07.06.
Bigdeli, Z. Nouruzi, D & Magham, H. R. (2018). The impact of school smart technologies on student creativity. Journal of Innovation and Creativity in Humanities, 7(4), 241-262.
Deryakulu D, Buyukozturk S, Ozcinar H. Predictors of Academic Achievement of Student ICT Teachers with Different Learning Styles. International Journal of Human and Social Sciences. 2009; 3(10):10-22.
Dalir, N & Hosseni Nasab, S. D. (2015). A Comparative Study of Academic Achievement and Progress Motivation in Elementary and Smart Elementary School Students in Tabriz. Journal of Education and Evaluation, 29, 31-42.
Elaziz, F. (2008).Attitudes of students and teachers towards the use of Interactive whiteboards in Efl classrooms. Unpublished master thesis, Bilkent.
Given, Lisa M. (2008). The Sage encyclopedia of qualitative research methods. Los Angeles, Calif.: Sage Publications.
Higgins, S. (2003). Does ICT improve learning and teaching in schools?. A BERA Professional User Review. Nottingham: British Educational Research Association. Retrieved from http://www.nestafuturelab.org
Kaya, H & Aydın, F. (2011).Students’ views towards interactive white board applications in the teaching of geography themes in social knowledge lessons. Journal of World of Turks, 3(1), 179 –189.
Kuppusamy, P. (2019). Smart Education Using Internet of Things Technology, Emerging Technologies and Applications in Data Processing and Management. Pondicherry University, India, Pages: 28.
Lan, Tian-Syung & Hsiao, Tsung-Yen (2011). A study of elementary school students’ viewpoints on interactive whiteboard. American Journal of Applied Sciences, 8(2),172–176.
Lin, J. Pu, H. Li, Y & Lian, J. (2018). Intelligent Recommendation system for education. Precedia Computer Science, 129, 449- 453.
Mbaeze. The Influence of Information and Communication on Student's Academic Performance. Journal of Information Technology Impact. 2010; 10(3):129-136.
Nkweke O.C, Dirisu C.N.G, Ndubuisi U. Effects of Synchronized Multimedia on Motivation and Academic Performance of Students in Biology. Proceeding of the International Technology, Education and Environment Conference; 2010. African society for scientific research (ASSR). 2011.P.240-250.
Shenton, A &Pagett, L. (2008). From ‘bored’ to screen: the use of the interactive whiteboard for literacy in six primary classrooms in England. Literacy, 41(3), 129–136.
Torff, B &Tirotta, R. (2010). Interactive whiteboards produce small gains in elementary students’ self-reported motivation in mathematics. Computers & Education, 54(2), 379–383.
Turel, Y. K & Demirli, C. (2010). Instructional interactive whiteboard materials: Designers’ perspectives. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1437 –1442.
Türel, Y.K & Johnson, T.E. (2012). Teachers’ Belief and Use of Interactive Whiteboards for Teaching and Learning. Educational Technology & Society, 15(1), 381–394.
Walker, R. J. (2005). Teaching and Learning with Interactive Whiteboards. L.Marilyn, & N.Pachler, Dü. Learning to teach using ICT in the secondary school: A companion to school experience. New York: Rutledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 753 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 417 |