
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,164 |
تعداد مقالات | 10,041 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,760,428 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,025,141 |
اطلاعرسانی پیشقراردادی به مصرفکننده و ضمانتاجرای آن در حقوق ایران و طرح قانون بیع مشترک اروپا | ||
دوفصلنامه علمی دانش حقوق مدنی | ||
دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 21، شهریور 1401، صفحه 139-156 اصل مقاله (627.1 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/clk.2023.63532.3060 | ||
نویسندگان | ||
محسن عباسی1؛ محمد رضا پیرهادی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
2استادیار حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در حقـوق ایـران، قانـون تجـارت الکترونیـکی ایران و قانون حقوق مصرفکنندگان، به طور خاص تعهد به اطلاعرسانی پیشقراردادی به مصرفکننده را مورد توجه قرار دادهاند. طرح قانون بیع مشترک اروپا نیز ضمن ملزم نمودن فروشندگان و تأمینکنندگان به ارائه اطلاعات به مصرفکننده، مصادیق این تعهد را به تفصیل بیان کرده است. هر چند در مصادیق ارائه اطلاعات تشابه قابل توجهی بین قوانین فوقالذکر وجود دارد، ولی قانون تجارت الکترونیکی ایران به موارد کمتری از اطلاعرسانی تصریح کرده است و برای مثال اطلاعرسانی نسبت به اصول رفتاری فروشنده یا نحوه رسیدگی به شکایات مورد تصریح قرار نگرفته است. در ضمانت اجراهای در نظر گرفتهشده، تفاوت بین دو نظام مورد بررسی بسیار است؛ به طوری که طرح قانون بیع مشترک اروپا، حمایت از مصرفکنندگان را به نحو مناسبتری تأمین میکند؛ زیرا ضمانت اجراهای متنوعی متناسب با هر تعهد در نظر گرفته است، مانند عدم لزوم پرداخت هزینههای اضافی از سوی مصرفکننده که توسط فروشنده اعلام نشده است. این مقاله که به روش توصیفی-تحلیلی انجام یافته است، تلاش میکند با بررسی قوانین مربوطه ایدههایی را به منظور اصلاح قانون و حمایت قویتر از حقوق مصرفکنندگان در مقوله تعهد به ارائه اطلاعات پیشقراردادی در ایران ارائه کند. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: اطلاعرسانی پیشقراردادی؛ حقوق مصرفکننده؛ قانون تجارت الکترونیکی ایران؛ قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان؛ طرح قانون بیع مشترک اروپا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Providing Pre-contractual Information to Consumer and the remedy thereto in the Iranian Law and Proposal on a Common European Sales Law | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Abbasi1؛ MOHAMMADREZA PIRHADI2 | ||
1Ph.D. Candiate in Private Law, Faculty of Law, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor in Private Law, Faculty of Law, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In Iranian law, Iranian Electronic Commerce Act and Consumer Rights Act, particularly, consider obligation to provide pre-contractual information to consumer. The proposal on a Common European Sales Law also obliges sellers and suppliers to provide information to the consumer, and defines cases of this duty in detail. Although there are significant similarities between the above-mentioned laws in the cases of information, But Iranian Electronic Commerce Act counts fewer cases and for example doesn't mention providing information about seller’s code of conduct or complaints handling policy. there is a big difference between the two systems in the remedies, in a way that Common European Sales Law provides better consumer protection, because different remedies according to obligations is determined, like as consumer is not liable to pay additional charges when seller fails to comply with information duties. This article, which is based on descriptive-analysing research method, reviewing the relevant laws, seeks to provide ideas for law amendment and stronger protection of consumer rights in Iran in the area of duty to provide pre-contractual information. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key words: Providing Pre-Contractual Information, Consumer Rights, Iranian Electronic Commerce Act, Consumer Rights Act, Proposal on a Common European Sales Law | ||
مراجع | ||
ابراهیمزاده، مهدی (1396). «ثمن و قابلیت تعیین آن». مجله دادرسی، شماره 124.
ــــــــــــــــ (1396). «ثمن و قابلیت تعیین آن». مجله دادرسی، شماره 123.
السان، مصطفی؛ منوچهری، محمدرضا (1385). «بررسی نحوه معلوم شدن عین مورد معامله». مجله کانون، شماره 68.
الوانی، سیدمهدی؛ رحمتی، محمدحسین (1386). «فرایند تدوین منشور اخلاقی برای سازمان». مجله مدیریت فرهنگ سازمانی، شماره 15.
امینی، عیسی (1386). «تعیین مورد معامله». مجله تحقیقات حقوقی تطبیقی ایران و بینالملل، پیش شماره 1.
امینی، منصور؛ قاسمی عهد، وحید (1391). «تعهد بیمهگذار به خودداری از اظهار نادرست در مرحلۀ مذاکرات پیشقراردادی». مجله تحقیقات حقوقی، ویژهنامه شماره 8.
باریکلو، علیرضا؛ خزایی، سیدعلی (1390). «اصل حسن نیت و پیامدهای آن در دورۀ پیشقراردادی؛ با مطالعۀ تطبیقی در حقوق انگلیس و فرانسه». مجله حقوقی دادگستری، شماره 76.
باقریاصل، سعیده؛ باقریاصل، حیدر؛ مسعودی، ناصر؛ شعاریان ستاری، ابراهیم (1396). «ماهیت حق انصراف در قراردادهای الکترونیکی». مجله مطالعات فقه و حقوق اسلامی، شماره 17.
تقیزاده، ابراهیم (1391). «حقوق بنیادین مصرفکننده (مطالعه تطبیقی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان ایران با مقررات اتحادیه اروپا و اصول راهنمای سازمان ملل متحد)». مجله دانشنامه حقوق اقتصادی، سال نوزدهم، دوره جدید، شماره 1.
جنیدی، لعیا (1381). «مطالعه تطبیقی تعهد به دادن اطلاعات با تأکید بر نظامهای کامنلا». مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، شماره 56.
حاجیان، محمدمهدی (1385-1386). «ارتباط لزوم تعیین ثمن با نظام عمومی». مجله حقوقی گواه، شماره 8 و 9.
خنیفر، حسین؛ زروندی، نفیسه (1388). «منشور اخلاق کاری و پایبندی به سازمان اخلاقی». مجله مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، شماره 8.
دارابپور، مهراب (1376-1377). «ثمن شناور». مجله تحقیقات حقوقی، شماره 21 و 22.
دیواندری، علی؛ ترکاشوند، گلناز (1389). «شناسایی عوامل کیفیت خدمات پس از فروش و بررسی ارتباط آن عوامل با میزان رضایت مشتریان در شرکت خدمات انفورماتیک». مجله مدیریت بازرگانی، دوره دوم، شماره 4.
رضائی، محمود؛ رنجبر، مسعودرضا؛ ماندگار، مصطفی و عسکری حکمتالله (پاییز و زمستان 1398). «بررسی تطبیقی امکان محاسبه و مطالبه خسارت در کنار فسخ قرارداد در حقوق ایران و انگلیس». دوفصلنامه علمی پژوهشی دانش حقوق مدنی، سال هشتم، شماره 2.
رنجبریان، بهرام؛ حقشنای، اصغر؛ یاوری، زهرا؛ رشید کابلی، مجید (1381). «بررسی رضایت مشتری از کیفیت خدمات پس از فروش، مورد مطالعه، شرکت زیراکس در استان اصفهان». مجله پژوهشنامه بازرگانی، شماره 25.
سائلی کردهده، مجید (1384). «منشور اخلاقی کتابداران انجمن کتابداری اکراین». مجله پیام بهارستان، شماره 53.
شعبانپور، رسول (1394). تعهدات پیشقراردادی در حقوق ایران و حقوق اروپایی. پایاننامه دوره کارشناسیارشد. دانشگاه امام صادق (ع) دانشکده معارف اسلامی و حقوق.
صالحی، جواد؛ ابراهیمی، یوسف (1391). «مبانی و قلمرو تعهد به ارائه اطلاعات به مصرفکننده کالا». دوفصلنامه علمی پژوهشی دانش حقوق مدنی، شماره نخست.
صادقی، محمود؛ حسامی شهرضایی، زینب (1397). «حمایت از حقوق مصرفکننده در قراردادهای مشارکت زمانی». مجله دیدگاه های حقوق قضایی، شماره 81.
عباسی، محمود؛ پورفتحاله، علیاکبر؛ اصغری، ابوالفضل (1394). «تحلیل حقوقی کدهای اخلاقی اهدا و انتقال خون». مجله اخلاق زیستی، شماره 1.
عیسائی تفرشی، محمد؛ رحیمنژاد، فریده (1394). «قلمرو تعهد به ارائه اطلاعات به مصرفکننده در حقوق ایران و انگلیس». مجله پژوهشهای حقوق تطبیقی، دوره 19، شماره 3.
قاسمزاده، سیدمرتضی (1383). «نظریه جواز تعیین ضابطه مورد تعهد و تملیک- شیوههای تعیین مورد تعهد و تملیک». مجله مدرس علوم انسانی، شماره 37.
قاسمی، حامد؛ خالدی، پری (1391). «مسئولیت خسارت وارده به مصرفکننده کالای معیوب یا خطرناک در قوانین و مقررات جاری». فصلنامه پژوهشهای اقتصادی، سال دوازدهم، شماره دوم.
قاسمی حامد، عباس؛ طالب احمـدی، حبیـب (1390). «اطلاعرسانی پیـشقـراردادی». مجلـه مطالعات حقوقی، شماره 4.
کاتوزیان، ناصر (1369). حقوق مدنی: قواعد عمومی قراردادها. جلد 5. تهران: انتشارات بهنشر.
کیاشمشکی، اکرم (1392). مسئولیت ناشی از عدم ارائه اطلاعات صحیح به مصرفکننده. پایاننامه دوره کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور مرکز تهران.
لطفی، احسان (1397). «تعهد عرضهکننده به اطلاعرسانی در قبال مصرفکننده در پرتو مطالعه تطبیقی». مجله دانش حقوق و مالیه، سال 1، شماره 3.
محمدی، پژمان؛ شنیور، قادر (1392). «بررسی ابعاد حقوقی گارانتی». مجله حقوق خصوصی، شماره 23.
مخصوصی، رسول؛ عالیپناه علیرضا (1398). «تحلیل مقتضای اطلاق قرارداد از حیث زمان اجرا از منظر فقه امامیه، حقوق ایران و مصر». مجله فقه و اصول، سال پنجاه و یکم، شماره 116.
مرادیان مهر، شیوا (1394). مسئولیت مدنی تولیدکننده در ارائه اطلاعات مربوط به کالا. پایاننامه دوره کارشناسی ارشد. گروه حقوق دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی.
موسوی بجنوردی، سیدمحمد؛ شیرازی، محمدرضا (1387). «ابهام و لزوم رفع آن از مورد معامله». مجله پژوهشهای فقه و حقوق اسلامی، شماره 13.
نظری، ایراندخت (1378). «اشتباه در شخص طرف معامله». مجله فقه و حقوق خانواده، شماره 16.
نیکجو حور، شهرام (1394). «بررسی وضعیت حقوقی گارانتی مقایسه آن با نهادهای حقوقی مشابه». مجله کانون وکلای دادگستری اردبیل، شماره 1.
Dimatteo larry (2012). The curious case of transborder sales law: a comparative analysis of CESL, CISG and the UCC in the Book Cisg Vs. Regional Sales Law Unification with a Focus on the New European Sales Law. Sellier European Law Publishers. Azcarraga, Monzonis Carmen and Catalan (2014). Raquel Guilln, The Mandatory Nature of the Right of Withdrawal in The Book European Perspectives On the Common European Sales Law. Germany: Springer International Publishing. Gomes, Ana Sofia (2014). The Proposal for A Regulation on a Common Eropean Sales Law (Cesl): An Itroduction in The Book European Perspectives on the Common European Sales Law. Germany: Springer International Publishing. Heutger Viola (2016). Price Determination in The Book Contents and Effects of Contracts-Lessons from The Common European Sales Law. Springer International Publishing. Infante, Ruiz Francisco (2014). The Integration of Advertising Statements into The Content of the Contract in The Book European Perspectives on the Common European Sales Law. Germany: Springer International Publishing. Steensgaard, Kasper and Twigg-Flesner (2013). Christian, Pre-Contractual Duties, in the Book the Common European Sales Law in Ccontext Interaction with English and German Law. Oxford University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 214 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 318 |