
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,164 |
تعداد مقالات | 10,041 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,764,751 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,027,318 |
نقش واسطه ای اهمال کاری تحصیلی در رابطه بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره اول متوسطه | ||||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||||
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 6، اسفند 1401، صفحه 37-48 اصل مقاله (490.65 K) | ||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2023.66798.1068 | ||||
نویسندگان | ||||
حمیده پاک مهر* 1؛ ریحانه درویشی لردی2 | ||||
1دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بین المللی امام رضا، مشهد، ایران. | ||||
2کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق | ||||
چکیده | ||||
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای اهمال کاری تحصیلی در رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره اول متوسطه شهرستان بافق انجام گرفت. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود که جامعه آماری آن را را تمامی دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان بافق به تعداد 773 نفر در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل داد که از بین آن ها تعداد 240 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه شبکههای اجتماعی مجازی عیدی زاده و احمدی بلوکی (1396)، فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ و براون (2003) و پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی تاکمن (2006) به صورت الکترونیکی پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و روش تحلیل مسیر در نرم افزار SPSS-24 و ایموس 24 انجام شد. نتایج نشان داد که ارتباط مثبت و معنی داری بین همه مولفههای طرحوارههای ناسازگار اولیه و اهمالکاری تحصیلی با میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی وجود دارد (01/ 0p<). مدل با تصحیحاتی برازش مناسبی پیدا کرد و اهمال کاری تحصیلی نقش واسطه ای در رابطه بین مولفه های بریدگی و طرد، دیگر جهت مندی، گوش به زنگی بیش از حد و بازداری و محدودیتهای مختل با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی آزمودنی ها داشت. براساس یافتههای بهدستآمده لازم است با آموزشهای مناسب، طرحواره های ناسازگار اولیه و اهمال کاری را در دانش آموزان کاهش داد تا پیامدهای مثبتی در میزان استفاده مناسب از شبکه های اجتماعی مجازی دانش آموزان داشته باشد. | ||||
کلیدواژهها | ||||
شبکه های اجتماعی مجازی؛ طرحوارههای ناسازگار اولیه؛ اهمال کاری تحصیلی | ||||
عنوان مقاله [English] | ||||
The Mediating role of academic procrastination in the relationship between early maladaptive schemas and the use of virtual social networks in high school students | ||||
نویسندگان [English] | ||||
Hamideh Pakmehr1؛ reyhane darvishi lardi2 | ||||
1Ph. D in Curiculum studies, Department of Educational Science, Imam Reza International University, Mashhad, Iran. | ||||
2Master of Educational Research, Islamic Azad University, Bafaq branch | ||||
چکیده [English] | ||||
The aim of present study was to investigate the Mediating role of academic procrastination in the relationship between early maladaptive schemas and the use of virtual social networks in high school students on bafgh city. This study was descriptive and correlational. The statistical population of this study consisted of all 773 female high school students in Bafgh in the academic year 2021-2022, 240 were available online and as a sample of the study. To collect data, the virtual social networks questionnaire of eidizadeh and ahmadi baloutaki (2018), the short form of the young and brown schema questionnaire (2003) and the tuckman academic procrastination questionnaire (2006) were used. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient tests and path analysis in SPSS-22 and AMOS 24 software. The results showed that there was a positive and significant relationship between all components of early maladaptive schemas and academic procrastination with the use of virtual social networks. And the results of path analysis also showed that the model fit well with corrections and academic procrastination plays a mediating role in the relationship between Cuts and rejections, other orientation, excessive ringing and inhibition and restricted restrictions with the use of The subjects had virtual social networks. According to the obtained findings, it can be said that early maladaptive schemas and academic procrastination play an important role in the use of students' virtual social networks; therefore, with appropriate training, early maladaptive schemas and procrastination in students should be reduced to have positive consequences on the proper use of students' virtual social networks. | ||||
کلیدواژهها [English] | ||||
Virtual social networks, Early maladaptive schemas, Academic procrastination | ||||
مراجع | ||||
بهشتیان، محمد. (1392). مقایسه طرحوارههای ناسازگار اولیه دانشآموزان دختر معتاد به اینترنت و غیر معتاد. پژوهشنامه زنان، 4(2)، 61-71.
جعفری ندرآبادی، معصومه (1397). بررسی رابطه بین میزان وابستگی به فضای مجازی با کارکرد خانواده و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان. جامعهشناسی آموزش و پرورش، 8(8)، 45-30.
خجیر، یوسف. (1397). آسیب شناسی استفاده از شبکههای اجتماعی و نرم افزارهای تلفن همراه در خانوادههای ایرانی. فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، 20(77)؛ 137-109.
ذوالفقاری، مریم؛ فاتحیزاده، مریم و عابدی، محمدرضا. (1387). تعیین رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه با ابعاد صمیمیت زناشویی زوجین شهر اصفهان. فصلنامه خانواده پژوهی، 4(3)، 273-241.
سعدیپور، اسماعیل. (1396). رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی با روابط با همسالان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان. پژوهشهای ارتباطی، 24(91)، 175-202.
سلیمانی، مجید؛ سعدی پور، اسماعیل و اسدزاده، حسن. (1395). رابطه بین استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تلفن همراه با اهمالکاری تحصیلی، احساس تنهایی و سلامت روان دانشآموزان. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علومتربیتی، 6(4)، 144-127.
سلیمانی، مجید؛ فراحزاد ابرقویی و فرخ، ارز. (1394). بررسی رابطه بین استفاده مفرط از تلفن همراه و اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان. اولین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علومتربیتی، شیراز.
سید موسوی، مهری؛ گرجی، معصومه؛ روحانی، نیره السادات و صمیمی، زبیر. (1400). نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و طرحوارههای ناسازگار اولیه در میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در دانشآموزان دختر. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش، ۱۸ (۱)، ۶۹-۸۶.
عیدی زاده، رضا و احمدی بلوطکی، محمد. (1396). مطالعه رابطه تکنولوژی ارتباطی با سبک زندگی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران. مطالعات جامعهشناسی، 10(35)، 125-139.
فغان پور گنجی، محمد. (1399). نقش واسطهای طرحوارههای ناسازگار اولیه در رابطه سبکهای دلبستگی و اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل در دانشجویان. پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 3(22)، 37-18.
کریمی ربانی، مهدیه و مؤمنی، فرشته. (1396). طرحواره های ناسازگار اولیه و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در دانشجویان. مجله روانشناسی معاصر، 12، 1422-1426.
مجردی، وحید؛ اسلامی، علی و جمال، سعید. (1393). بررسی وضعیت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بین دانشجویان استان خراسانشمالی. فصلنامه دانش انتظامی خراسانشمالی، 1(4)، 99-85.
مطیعی، حورا؛ حیدری، محمود؛ و مصادقی، منصوره السادات. (1391). پیشبینی اهمالکاری براساس خودتنظیمی در دانشآموزان پایه اول دبیرستانهای تهران، روانشناسی تربیتی، 8(24)، 49-70.
Amichai-Hamburger, Y & Vinitzky, G. (2010). Social network use andpersonality. Computers in human behavior, 26(6), 1289-1295.
Balkis, M & Duru, E. (2016). Procrastination, self-regulation failure, academic life satisfaction, and affective well-being: underregulation or misregulation form. European Journal of Psychology of Education, 31(3), 439-459.
Baranoff, J. Oei, T. P. Cho, S. H & Kwon, S. M. (2006). Factor structure and internal consistency of the Young Schema Questionnaire (Short Form) in Korean and Australian samples. Journal of Affective Disorders, 93(1-3), 133-140.
Beutel, M. E. Klein, E. M. Aufenanger, S. Brähler, E. Dreier, M. Müller, K. W & Wölfling, K. (2016). Procrastination, distress and life satisfaction across the age range–a German representative community study. PloS one, 11(2), e0148054.
Borgatti, S. P. Everett, M. G & Johnson, J. C. (2018). Analyzing social networks. Sage.
Calvete, E. Orue, I. Hankin, B.L. (2013). Early Maladaptive Schemas and Social Anxiety in Adolescents: The Mediating Role of Anxious Automatic Thoughts. Journal of Anxiety Disorders, 26: 278-288.
Castille, K. Prout, M. Marczyk, G & Shmidheiser, M. (2007). The early maladaptive schemas of self-mutilators: Implications for therapy. Journal of Cognitive Psychotherapy, 21(1), 58-67.
Frangos, C. C. Fragkos, K. C & Kiohos, A. (2010). Internet addiction among Greek university students: Demographic associations with the phenomenon, using the Greek version of Young's Internet Addiction Test. International Journal of Economic Sciences and Applied Research, 3(1), 49-74.
Gefen, D. Straub, D & Boudreau, M. C. (2000). Structural equation modeling and regression: Guidelines for research practice. Communications of the association for information systems, 4(1), 7.
Howell, A. J & Watson, D. C. (2007). Procrastination: Associations with achievement goal orientation and learning strategies. Personality and Individual Differences, 43(1), 167-178.
Karpinski, A. C. Kirschner, P. A. Ozer, I. Mellott, J. A & Ochwo, P. (2013). An exploration of social networking site use, multitasking, and academic performance among United States and European university students. Computers in Human Behavior, 29(3), 1182-1192.
Kim, K. R & Seo, E. H. (2015). The relationship between procrastination and academic performance: A meta-analysis. Personality and Individual Differences, 82, 26-33.
Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford Publications
Krause, K & Freund, A. M. (2014). Delay or procrastination–A comparison of self-report and behavioral measures of procrastination and their impact on affective well-being. Personality and Individual Differences, 63, 75-80.
Lin, H. Tov, W & Qiu, L. (2014). Emotional disclosure on social networking sites: The role of network structure and psychological needs. Computers in Human Behavior, 41, 342-350.
Nordahl, H.M. Holthe, H. Haugum, J.A. (2005). Early maladaptive schemas in patients with or without personality disorders: does schema modification predict symptomatic relief? Clinical Psychology Psychotherapy, 12(2):142-149.
Paul, J. A. Baker, H. M & Cochran, J. D. (2012). Effect of online social networking on student academic performance. Computers in Human Behavior, 28(6), 2117-2127.
Scott, J. (2017). Social network analysis. Sage.
Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological bulletin, 133(1), 65-94.
Thimm. J. C. (2011). Incremental validity of maladaptive schemas over five-factor model facets in the prediction of personality disorder symptoms. Personality and Individual Differences, 50, 777–782.
Tuckman, B. W. (1991). The development and concurrent validity of the procrastination scale. Educational and psychological measurement, 51(2), 473-480.
Young, J. E. Brown, G. (2003). The young schema questionnaire: Short form. Available at: http: //www.schematherapy.com.
Young, J. E. Klosko, J. S & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner's guide. Guilford Press. | ||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 552 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 559 |