تعداد نشریات | 40 |
تعداد شمارهها | 1,019 |
تعداد مقالات | 8,736 |
تعداد مشاهده مقاله | 15,580,342 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,888,281 |
همخوانی برنامه درسی قصد شده، اجراشده و کسبشده در درس انسان و محیطزیست پایه یازدهم | ||
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 تیر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/ee.2023.64421.2532 | ||
نویسندگان | ||
محمد اکبری* 1؛ افسانه شهنازی2؛ حسین شکوهی فرد3 | ||
1بیرجند- دانشگاه بیرجند- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- گروه علوم تربیتی. عضو هیات علمی | ||
2کارشناسی ارشد برنامه درسی | ||
3عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش ارزیابی همخوانی برنامه درسی قصدشده، اجراشده وکسبشده در درس انسان و محیطزیست پایه یازدهم بوده است. روش پژوهش ترکیبی از نوع همزمان است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پایه یازدهم در سال تحصیلی 1400- 1399 شهر قائن که تعداد آنها 896 نفر است. در بخش کیفی قلمرو پژوهش کلیه دانشآموزان پایه یازدهم و دبیران آنها را شامل شد. در بخش کمی بر اساس جدول مورگان تعداد 265 نفر به عنوان نمونه، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه در بخش کیفی به شیوه هدفمند مبتنی بر معیار ( پایه یازدهم، سابقه بیش از پنج سال) و حجم آن بر اساس اشباع نظری تعیین گردید. ابزار گردآوری داده در بخش کمی پرسشنامۀ محقق ساخته و در بخش کیفی مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود. دادههای گردآوری شده در بخش کمی با استفاده از امار توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار SPSS نسخه 18 و در بخش کیفی با استفاده از کدگذاری باز، انتخابی و محوری انجام شد. نتایج نشان داد که بین برنامه درسی قصد شده و اجرا شده انطباق وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین برنامه درسی قصد شده و کسب شده نیز انطباق وجود دارد. با توجه به یافته های پژوهش می توان اینگونه بیان داشت که علی رغم تغییر رویکرد آموزشی از حضوری به مجازی و عدم تغییر در برنامه درسی، معلمان به عنوان مجریان برنامه درسی توانسته بودند با تلاش و کوشش در جهت انطباق برنامه درسی اجرا شده و کسب شده با برنماه درسی قصد شده گام برداشته و در این مهم موفق عمل نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی برنامهدرسی؛ برنامهدرسی اجراشده؛ برنامهدرسی قصدشده؛ برنامهدرسی کسبشده؛ درس انسان و محیطزیست | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Consistency of the intended, implemented and acquired curriculum in the eleventh grade human and environmental lesson | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad akbari1؛ afsaneh shahnazi2؛ hossain shokohifard3 | ||
1faculty member of educational sciences, university of Birjand | ||
2university of birjand | ||
3faculty member of educational sciences, university of Birjand | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to examine the compatibility of the intended, implemented and acquired curriculum in the humanities and environment course. This research used a simultaneous mixed method (using both quantitative and qualitative techniques in a single study). The population of the study consists of all 896 students of grade 11 in 1400-1399 academic years in Ghaen. Meanwhile, in the qualitative part study, grade 11 teachers also added to the population. Using Morgan table, 265 students were selected as a sample. Based on Cluster random sampling a number of 11th grade students were selected from each school. In the qualitative part, purposeful sampling was used to select those who have more than 5 years of teaching experience. The data collection tools were a researcher-made questionnaire and a semi-structured interview. The data analyzed by one-sample t-test. The results revealed that there is a statistical correlation between the intended and implemented curriculum. There is also a relationship between the intended and acquired curriculum. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
acquired curriculum, curriculum evaluation, implemented curriculum, intended curriculum, human and environmental lesson | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 292 |