تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,112 |
تعداد مقالات | 9,508 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,142,446 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,008,049 |
بررسی تأثیر تسلط اجتماعی مخاطب بر کاربرد نوع و تعداد راهبردهای درخواست توسط دختران نوجوان و جوان گویشور بلوچی سرحدی | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 21، اسفند 1401، صفحه 39-54 اصل مقاله (625.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2023.63531.1529 | ||
نویسندگان | ||
عباسعلی آهنگر* 1؛ صدیقه زینلی دستوئی2؛ سمیه میرکازهی3 | ||
1استاد زبانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
2استادیار زبانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد زبانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
انتظار میرود که تسلط اجتماعی مخاطب و نیز سن آزمودنیها بر کاربرد نوع و تعداد راهبردهای درخواست توسط گویشوران هر زبانی تأثیرگذار باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تسلط اجتماعی مخاطب بر کاربرد نوع و تعداد راهبردهای درخواست توسط دختران نوجوان و جوان گویشور بلوچی سرحدی بر اساس راهبردهای الگوی درک کنشهای گفتاری میانفرهنگی بلام-کالکا، هاوس و کاسپر (1989) است. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه تکمیل گفتمان و روش ایفای نقش توسط60 آزمودنی دختر جمعآوری شد. در این راستا، همه راهبردهای درخواست بهکار برده شده بر اساس الگوی پژوهش شناسایی، کدگذاری، توصیف و سپس با استفاده از آزمون خیدو تحلیل شدند. نتایج نشان داد رابطهای معنادار بین تسلط اجتماعی مخاطب و سن آزمودنیها در کاربرد نوع و تعداد راهبردها در هر دو روش تکمیل گفتمان (به جز موقعیت اجتماعی برابر با مخاطب) و روش ایفای نقش وجود ندارد. بعلاوه، پرکاربردترین نوع راهبردهای درخواست مربوط به «ضمیر»، «کنش تعدیلی»، «زمینهسازها» و «نشانگر ادب» بود. همچنین، افزایش میزان تسلط اجتماعی مخاطب نسبت به گوینده موجب بهکارگیری راهبردهای ترکیبی بیشتر توسط آزمودنیها شد. افزونبراین، راهبردهای جدیدی مانند گفتن «ماشاءالله»، «قسمخوردن» و «تعارفکردن» توسط آزمودنیها استفاده گردید. بنابراین، یافتههای پژوهش در تبیین راهبردهای جهانی و خاص میانفرهنگی-زبانی درخواست برپایه الگوی پژوهش سهم دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کنشگفتار؛ تسلط اجتماعی؛ راهبردهای درخواست؛ سن؛ بلوچی سرحدی؛ زبانشناسی اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Effect of the Addressee’s Social Dominance on Type and Number of Request Strategies Employed by Adolescent and Young Female Sarhaddi Balochi Speakers | ||
نویسندگان [English] | ||
Abbas Ali Ahangar1؛ Seddigheh Zeynali Dastuyi2؛ Somayyeh Mirkazehi,3 | ||
1Professor of Linguistics, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran | ||
2Assistant Professor of Linguistics, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran | ||
3M.A. Student in Linguistics, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The adressee’s social dominance as well as the age of the subjects are among the factors influencing the use of type and number of request strategies by the speakers of any language. The purpose of the present research is to study the effect of the adressee’s social dominance on the type and number of request strategies employed by adolescent and young female Balochi Sarhaddi speakers based on the components of Blum-Kalka, House and Kasper's (1989) Cross Cultural Speech Act Realization Project model. Research data were collected from 60 female subjects through discourse completion test and role play. In this regard, all request strategies employed were identified, coded, described and then analyzed by Chi-square test. The results showed there was not a significant relationship in the use of type and number of strategies in DCT and role play between the addressee´s social dominance and the age of the subjects (except when the interlocutors have equal status). Moreover, the most commonly used types of strategies were pronouns, hedged performatives, grounders, and politeness markers. Also, increasing the addressee's social dominance towards the speaker resulted in using more complicated strategies by the subjects. Furthermore, new strategies such as saying "Mashaalla", "swearing" and "complimenting" were used by the subjects. Therefore, the research findings contribute to the explanation of universal and specific cross cultural-linguistic strategies based on the research model. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Speech act, Social dominance, Request strategies, Age, Sarhaddi Balochi, Sociolinguistics | ||
مراجع | ||
زینلیدستوئی، صدیقه. (1390). بررسی تأثیر قدرت و جنسیت مخاطب بر نوع و تعداد راهبردهای عذرخواهی و رد کردن بهکار برده شده توسط دانشجویان سراوانی. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه سیستان و بلوچستان.
صفوی، کوروش. (1392). درآمدی بر معناشناسی. تهران: شرکت انتشارات سوره مهر.
محدث، سمیه. (1392). تأثیر فاصله اجتماعی، تسلط اجتماعی و جنسیت بر نوع و تعداد راهبردهای درخواست بکار برده شده توسط دانش آموزان نوجوان در شهرستان بیرجند بر اساس الگوی بلام-کالکا، هاوس و کاسپر (1989). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه سیستان و بلوچستان.
وندایک، تئون. (1382). مطالعاتی در تحلیل گفتمان: از دستور متن تا گفتمانکاوی انتقادی. مترجم: گروه مترجمان. مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
Ahmad Yusuf, F., & Amelia, F. (2018). Speech act of requests found in different rating films. Academic Journal Perspective: Language, Education and Literature, 6(2), 126-143. Alzeebaree, M., & Yavuz, Y. (2017). Relation of the speech act of request and apology by middle eastern EFL learners. EURA SLA Journal of mathematics, science and Technology Education, 13(11), 7313-7327. Austin, J. L. (1962). How to do things with words. Oxford: Oxford University Press. Blum-Kulka, S. (1982). Learning how to say what you mean in a second language: A study of the speech act performance of learners of Hebrew as a second language. Applied Linguist, 3, 29–59. Blum-kulka, S., House, J., & Kasper, G. (1989). Investigating crosscultural pragmatics: An introductory overview. Cross- cultural pragmatics: Requests and apologies. Norwood. NJ: Ablex. Blum-Kulka, S. & Olshtain, E. (1984). Requests and apologies: A cross-cultural study of speech act realization patterns (CCSARP). Applied linguistics, 5(3), 196-213. Brown, P., & Levinson, S. (1987). Politeness: Some universals in language usage. Cambridge: Cambridge University Press. Hashemian, M. (2014). A pragmatic study of requestive speech act by Iranian EFL learners and Canadian native speakers in hotels. The Journal of Teaching Language Skills (JTLS), 6(2), 55-80. Hudson, R. A. (1996). Sociolinguistics. Cambridge: Cambridge University Press. Jahani, C., & Korn, A. (2009). Balochi, In G. Windfuhr (Ed.), The Iranian Languages. (pp. 634-692). London, New York: Routledge. Korn, A. (2003). Balochi and the concept of north-western Iranian, In C. Jahani & A. Korn (Eds.), The Baloch and their neighbours: Ethnic and linguistic contacts in Balochistan in historical and modern times (pp.49-60). Wiesbaden: Reichert. Kuhi, D., & Jadidi, M. (2012). A study of Iranian EFL learners’ understanding and production of politeness in three speech acts: Request, refusal and apology. Theory and practice in language studies, 2(12), 2624-2633. Nugroho, N. (2012). An analysis of the speech act of request by male and female learners of English. Journal of English Language and Culture, 2(2), 130-140. Olshtain, E., & Cohen, A. (1983). Apology: A speech act set, In N. Wolfson, & E. Judd (Eds.), Sociolinguistics and language acquisition (pp. 18-36). Rowley, MA: Newbury House. Saeed, J. (2012). Semantics. Blackwell Publishing Ltd. Searl, J. R. (1969). Speech acts: An essay in the philosophy of language. Cambridge: Cambridge University Press. Trosborg, A. (1995). Interlanguange Pragmatics. Germany: Walter de Gruyter and Co. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 191 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 230 |