تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,105 |
تعداد مقالات | 9,470 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,073,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,965,277 |
فرصتهای صادراتی ایران در بازار عراق: تلفیق مدل پشتیبان تصمیم و رویکردهای فضای محصول و پیچیدگی اقتصادی | ||
فصلنامه علمی پژوهش های اقتصاد صنعتی | ||
دوره 7، شماره 23، خرداد 1402، صفحه 87-106 اصل مقاله (1.59 M) | ||
نوع مقاله: کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/jier.2023.68276.1396 | ||
نویسندگان | ||
حسن ثاقب* 1؛ امید رنجبر2؛ فتحاله تاری3 | ||
1استادیار گروه بازرگانی خارجی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی | ||
2کارشناس ارشد مطالعات اقتصادی، سازمان توسعه تجارت ایران. | ||
3استاد گروه اقتصاد بازرگانی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی. | ||
چکیده | ||
در حال حاضر تطابق مناسبی بین نیازهای وارداتی عراق و تنوع کالاهای صادراتی ایران به آن کشور وجود ندارد. طبق آمار مرکز تجارت بینالملل، بیش از نیمی از نیازهای وارداتی این کشور مربوط به ماشینآلات مکانیکی و الکتریکی و تجهیزات حمل و نقل (16,8 میلیارد دلار) با سهمی در حدود 30 درصد و محصولات کشاورزی و صنایع غذایی (11,4 میلیارد دلار) با سهمی در حدود 20 درصد میباشد که ایران بهترتیب در حدود 3.4 درصد و 16.5 درصد از کل نیاز بازار عراق در بخشهای مذکور را به خود اختصاص داده است. مقاله حاضر با هدف شناسایی فرصتهای صادراتی ایران به عراق و اولویتبندی آنها از طریق تلفیق مدل پشتیبان تصمیم و رویکردهای پیچیدگی اقتصادی و فضای محصول بهره برده است. تعداد 627 فرصت صادراتی حسب کدهای کالایی چهار رقمی HS شناسایی شده و به تفکیک ده بخش کالایی اصلی اولویتبندی شده است. نتایج نشان میدهد که ایران در نیمی از محصولات در بازار عراق همراه با مزیت نسبی حضور دارد؛ بهطوریکه توان صادراتی ایران به بازار عراق (مبتنی بر مزیت نسبی آشکار شده) در سطحی بالاتر نسبت به رقبای آن بازار است. از 590 محصول (حسب HS چهار رقمی) که ایران با مزیت قویتر از سایر رقبا به بازار عراق صادر میکند، تنها در 123 مورد در سطح بینالمللی واجد مزیت نسبی است؛ همچنین تعداد 351 گروه کالایی که از پیچیدگی نسبتا بالایی برخوردار هستند، فقط 35 مورد در سطح بینالمللی واجد مزیت نسبی است. علاوهبر این، از میان گروههای کالایی صادراتی ایران، تنها برای 55 گروه در سطحی فراتر از 50 درصد قابلیتها و توانمندیهای مورد نیاز برای تولید در اقتصاد کشور فراهم شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
صادرات ایران؛ عراق؛ مدل پشتیبانی تصمیم؛ فضای محصول؛ پیچیدگی اقتصادی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Iran's Export Opportunities in the Iraqi Market: Integration of Decision Support Model and Approaches of Product Space and Economic Complexity | ||
نویسندگان [English] | ||
hasan sagheb1؛ Omid Ranjbar2؛ Fathollah Tari3 | ||
1Assistant Professor of Foreign Trade Department Institute for Trade Studies and Research. | ||
2Senior expert of Iran Trade Development Organization. | ||
3Professor of Business Economics Department, Faculty of Economics, Allame tabatabaee University. | ||
چکیده [English] | ||
A B S T R A C T Currently, there is no proper match between Iraq's import needs and the variety of Iran's export goods to that country.According to the statistics of the International Trade Center, more than half of the country's import needs are related to mechanical and electrical machinery and transportation equipment ($16.8 billion) with a share of about 30%, and agricultural products and food industries ($11.4 billion dollar) with a share of about 20%, which Iran has allocated about 3.4% and 16.5% of the total needs of the Iraqi market in the mentioned sectors, respectively. The present article with the aim of identifying Iran's export opportunities to Iraq and prioritizing them, has used integrating a decision support model and the approaches of economic complexity and product space. A number of 627 export opportunities have been identified based on the four-digit commodity codes HS and prioritized divided into ten main commodity sections. The results show that Iran is present in half of the products in the Iraqi market with a relative advantage; So that Iran's export power to the Iraqi market (based on the revealed relative advantage) is at a higher level than the competitors of that market. Among the 590 products (according to four-digit HS) that Iran exports to the Iraqi market with a stronger advantage than other competitors, it has a comparative advantage in only 123 cases at the international level; Also, among the 351 commodity groups that have relatively high complexity, only 35 items have a comparative advantage at the international level. In addition, among Iran's export commodity groups, only 55 groups have been provided with the capabilities and capabilities needed for production in the country's economy at a level beyond 50%. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Iran's export, Iraq, Decision Support Model, Product Space, Economic Complexity | ||
مراجع | ||
Bukola B. O., (2018). “An Application of the Decision Support Model to Louisiana’s Exports”, The International Journal of Social Sciences and Humanities Invention, 5(01): 4307-4313 DOI: 10.18535/ijsshi/v5i1.10 , 4313-4303.
Cuyvers L, De Pelsmacker P, Rayp G, Roozen I.T.M. (1995). A decision support model for the planning and assessment of export promotion activities by government export promotion institutions the Belgian case. International Journal of Research in Marketing, 12(2).173-186
Cuyvers, L., & Viviers, W. (Eds.). (2012). Export promotion : a decision support model approach. Sun Press.
De Piñeres, S. A. G., & Ferrantino, M. (1997). Export diversification and structural dynamics in the growth process: The case of Chile. Journal of development Economics, 52(2).375-391.
Hamwey, R., Pacini, H., & Assunção, L. (2013). Mapping green product spaces of nations. The Journal of Environment & Development, 22(2), 155-168.
Hausmann, R., & Klinger, B. (2007). The structure of the product space and the evolution of comparative advantage. CID Working Paper Series.
Hausmann, R., C. A. Hidalgo, S. Bustos, et al. 2014. The Atlas of Economic Complexity: Mapping Paths to Prosperity. Cambridge, MA: MIT Press.
Hausmann, R., J. Hwang, and D. Rodrik. 2007. “What You Export Matters.” Journal of Economic Growth 12: 1–25. doi:10.1007/s10887-006-9009-4.
Hidalgo, C. (2009). ‘The dynamics of economic complexity and the product space over a 42-year period’, Center for International Development, Working Paper, Harvard University.
Hidalgo, C. A., and R. Hausmann. 2009. The Building Blocks of Economic Complexity. Proceedings of the National Academy of Sciences 106: 10570–10575. doi:10.1073/pnas.0900943106.
https://www.irica.gov.ir/
Jacobs. Carli., Viviers. Wilma., Steenkamp. Ermie., (2014). “Identifying Accessible Export Opportunities for South Africa in South America”, Journal of Economic and Financial Sciences, JEF, 7(1), 13-34.
Khan M & and U Afzal; 2016. The Diversification and Sophistication of Pakistan’s Exports: The Need for Structural Transformation. The Lahore Journal of Economics. 99–127.
Konstantakopoulou, I., Tsionas, M. 2023. Identifying Export Opportunities: Empirical Evidence from the Southern Euro Area Countries. (IF 1.173) Pub Date: 2023-04-25.
Konstantakopoulou, Ioanna., (2020). Realistic export opportunities for the Greek Economy, Economics Bulletin, Volume 40, Issue 1, pages 87-95.
Pearson, J, Viviers, W, Cuyvers, L and Naudé, W (2010), Identifying export opportunities for South Africa in the southern engines: A DSM approach, International Business Review, 19(4). 345-359
Rodrik. (2008). Industrial Policy: Don’t Ask Why, Ask How Middle East Development Journal (MEDJ), World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd., 1(01) 1–29.
Sachs, J. and Warner, A. (1997). Natural resource abundance and economic growth, updated version of 1995 NBER working paper, 5398. Center for International Development and Harvard Institute for International Development, November
Sachs, J.D. and Warner, A. (1995) Economic Reform and the Process of Global Integration. Brookings Papers on Economic Activity, 1, 1-95. http://dx.doi.org/10.2307/2534573.
Susara. J., Jansen van Rensburg., Wilma Vivers., Martin Cameron, Ali Parry ., (2019). “Identifying export opportunities between IORA member states using the TRADE-DSM® methodology: a case study involving South Africa and Thailand”, Journal of the Indian Ocean Region , 15(1): 78-96.
Viviers. Wilma., Cuyvers. Ludo., Steenkamp. Ermie., Grater. Sonja., Matthee. Marianne., Krugell. Waldo., (2014). “Identifying New Product And Service Export Opportunities For South Africa Using A Decision Support Model”, International Business & Economics Research Journal , November/December 2014 Volume 13, Number 6, 1418-1403.
Fortunato, P & Razo, C & Vrolijk, K. (2015). Operationalizing the Product Space: A Road Map to Export Diversification, UNCTAD Discussion. 219.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 245 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 171 |