![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه پیام نور](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,139 |
تعداد مقالات | 9,775 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,925,800 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,530,183 |
تعیین میزان مطلوبیت یادگیری الکترونیکی مدارس مبتنی بر برنامه شاد بر اساس مدل مرجع طراحی آموزشی | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 7، خرداد 1402، صفحه 1-12 اصل مقاله (456.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2023.67799.1079 | ||
نویسنده | ||
مهدی محمودی* | ||
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش ارزشیابی یادگیری الکترونیکی مدارس مبتنی بر برنامه شاد و بر اساس مدل ADDIE بود. روش پژوهش توصیفی –پیمایشی و جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر فولاد شهر اصفهان بودند که تعداد آنها بالغ بر 430 نفر بود. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 220 نفر به عنوان نمونه تعیین و با روش تصادفی طبقهای انتخاب گردیدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامهی محقق ساخته بر اساس مدل طراحی آموزش ADDIE بوده است. پس از تأیید روایی پرسشنامه، ضریب پایایی با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برای عناصر تجزیه و تحلیل، طراحی، تدوین ، اجرا و ارزشیابی در کل 0.813 برآورد شده است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات ازآمار توصیفی و استنباطی(آزمون t تک نمونه ای، آزمون t مستقل، آزمون تحلیل واریانس و آزمون توکی) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داده است که میزان مطلوبیت یادگیری الکترونیکی با استفاده از برنامه شاد بر اساس مدل ADDIE کمتر از حد متوسط (2.66 از 5) بوده است. درخصوص میزان توجه برنامه شاد به عناصر طراحی آموزشی نیز : میزان توجه به عنصر تجزیه و تحلیل کمتر از حد متوسط(2.59 از 5)، میزان توجه به عنصر طراحی کمتر از حد متوسط(2.55 از 5)، میزان توجه به عنصر تدوین در حد متوسط (2.97 از 5)، میزان توجه به عنصر اجرا کمتر از حد متوسط (2.61 از 5) و میزان توجه به عنصر ارزشیابی در حد متوسط (2.99 از 5) بوده است. همچنین بین میزان توجه به عناصر تجزیه و تحلیل، طراحی و ارزشیابی بر جسب جنسیت پاسخگویان و بین میزان توجه به عناصر تجزیه و تحلیل و تدوین نیز بر حسب مدرک تحصیلی پاسخگویان تفاوت معناداری مشاهده شده است. اما بین میزان توجه به عناصر طراحی آموزشی بر حسب میزان آشنایی با فناوری اطلاعات تفاوت معناداری مشاهده نشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل مرجع طراحی آموزشی؛ آموزش الکترونیکی؛ برنامه شاد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Determining the desirability of e-learning schools based on the Shaad program and Educational design reference model | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Mahmodi | ||
Associate Professor, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the research was to evaluate the electronic learning of schools based on the SHAD program and based on the ADDIE model. The method of descriptive-survey research and the statistical population of the research were all elementary school teachers of Folad city, Isfahan city, whose number was more than 430 people. Using Cochran's formula, 220 people were determined as a sample and selected by stratified random method. The tool used was the researcher's questionnaire based on the ADDIE education design model. After confirming the validity of the questionnaire, the reliability coefficient was estimated to be 0.813 using Cronbach's alpha formula for the elements of analysis, design, compilation, implementation and evaluation. Descriptive and inferential statistics (one-sample t-test, independent t-test, analysis of variance and Tukey's test) were used to analyze the data. The findings of the research have shown that the degree of usefulness of e-learning using the happy program based on the ADDIE model was lower than the average (2.66 out of 5). Regarding Shad program's attention to the elements of educational design: the attention to the element of analysis is below the average (2.59 out of 5), the attention to the element of design is below the average (2.55 out of 5), the attention to the element of editing is above average Average (2.97 out of 5), the amount of attention to the implementation element was below the average (2.61 out of 5) and the amount of attention to the evaluation element was average (2.99 out of 5). However, no significant difference has been observed between the level of attention to educational design elements according to the level of familiarity with information technology. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ADDIE Model, E-learning, Shad program | ||
مراجع | ||
Coman,C. Tîru,L.G. Meses, an-Schmitz,L . Stanciu.C and Bularca,M.C.(2020).Online Teaching and Learning in Higher Education during the Coronavirus Pandemic: Students’ Perspective, Sustainability 2020, 12, 10367; doi:10.3390/su122410367 www.mdpi.com/journal/sustainability.
Di Pietro, G., Biagi, F., Costa, P., Karpiński Z., Mazza,J.(2020).The likely impact of COVID-19 on education: Reflections based on the existing literature and international datasets, EUR 30275 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg , 2020, ISBN978-92-76-19937-3. doi:10.2760/126686, JRC121071.
Fatirul, A. N., Walujo, D. A., & Firda, N. (2022). Media Development Using Video with the ADDIE Model in the 4th Grade English Subject at the Karitas III Surabaya SDK. Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences, 5(2).
Milovanovic, S. (2010). Opportunities and challenges of electronic learning, facta universitatis Economics and Organization, 7 (2), 191–199.
Rapanta, C., Botturi, L., Goodyear, P. et al. Online University Teaching During and After the Covid-19 Crisis: Refocusing Teacher Presence and Learning Activity. Postdigit Sci Educ 2, 923–945 (2020). https://doi.org/10.1007/s42438-020-00155-y
Suryaman,M. Cahyono,Y. Muliansyah,D.(2020). Covid-19 pandemic and home online learning system:does it affect the qulity of pharmacy school learning? Systematic Reviews in Pharmacy Vol 11, Issue 8, Aug-Sep 2020.
Wahab.S and Iskandar.M.(2020).Teacher’s Performance to Maintain Students’ Learning Enthusiasm in the Online Learning Condition. JELITA: Journal of English Language Teaching and Literature ISSN: 2721-1096 (Print), 2721-1916 (Online) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 207 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 222 |