تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,103 |
تعداد مقالات | 9,451 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,045,658 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,951,226 |
تربیت اقتصادی به مثابه تکنولوژی دینی: چیستی و امکان تحقق | ||
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 42، آذر 1402، صفحه 97-108 اصل مقاله (218.61 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/etl.2023.68359.4022 | ||
نویسندگان | ||
سعید افشاری* 1؛ محمدرضا سرمدی2؛ سیدعلی علمالهدی3؛ مهران فرج الهی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام نور، تهران. ایران. | ||
2استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
3استاد گروه فلسفه، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
اندیشه مربوط به علوم انسانی به مثابه تکنولوژی با هدف اعمال تغییرات مختلف در حوزهها و موقعیتهای مختلف انسانی، اهمیت فراوانی یافته است. در مقاله حاضر استدلال میشود که تربیت اقتصادی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دربردارنده اهداف معرفتی و غیر معرفتی است؛ تربیت اقتصادی پیش گفته، علاوه بر اینکه شناخت صاحب عالم را هدف غایی خود میداند، درصدد آماده کردن یادگیرندگانی به منظور سازماندهی و مقابله با موقعیتهای زندگی آینده در شرایط مختلف اقتصادی نیز میباشد و با توجه به اینکه تکنولوژیها در پی اعمال تغییرات در فرد و جامعه هستند، پرسش این است که آیا میتوان تربیت اقتصادی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به مثابه تکنولوژی قلمداد کرد و با تکنولوژیک کردن تربیت اقتصادی، فضای داوری در مورد پیشرفت با ملاکهای پراگماتیستی (توانایی در حل مسائل عملی) را میسور ساخت؟ این پژوهش با رویکرد کیفی و روش اسنادی - تحلیلی به توصیف و تحلیل ابعاد علم و تکنولوژی میپردازد و قابلیت این نوع تکنولوژی نرم انسانی را در تفهیم و تبیین مسائل موجود در نظام تعلیم و تربیت به منظور تغییر واقعیت موجود تبیین مینماید؛ البته بر اساس یافتهها باید گفت که تحقق بخشیدن به چنین فضایی نیازمند داشتن بستر شفافی از اطلاعات است، به طوری که تمام دستاندرکاران حوزه تعلیم و تربیت بتوانند به طور کامل و دقیق به اطلاعات نظام تعلیم و تربیت دست یابند تا بتوانند تکنولوژی مناسب با زمان و مکان را ابداع نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
عقلانیت نقاد؛ تربیت اقتصادی؛ فناوری نرم؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Economic Education as a Religious Technology: What It Is and the Possibility of Realization | ||
نویسندگان [English] | ||
saeed afshari1؛ mohammadreza sarmady2؛ Seyyed Ali Alamolhoda3؛ Mehran farajollahi2 | ||
1PhD Candidate of Philosophy of Education, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
2Professor of Education Department, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
3Professor of Philosophy Department, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The concept related to human sciences as a technology aimed at implementing various changes in different fields and human situations has gained significant importance. In this article, it is argued that economic education based on the formal document of the fundamental transformation of education encompasses both epistemic and non-epistemic objectives; the aforementioned economic education not only considers acquiring knowledge as its ultimate goal but also aims to prepare learners to organize and confront future life situations under various economic conditions, considering that technologies aim to bring about changes in individuals and societies, the question arises as to whether economic education based on the document of the fundamental transformation of education can be termed as technology, and By technologizing economic education, does it create a space for judgment regarding progress based on pragmatic criteria (ability to solve practical problems)? This research, with a qualitative approach and documentary-analytical method, delves into describing and analyzing the dimensions of science and technology and, explains this type of human soft technology's capability in understanding and explaining the issues in the educational system to change the existing reality; Of course, based on the findings, it should be said that the realization of such an environment requires having a transparent platform of information, so that all those involved in the field of education and training can fully and accurately access the information of the education and training system so that they can innovate appropriate technology for time and place | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Critical Rationalism, Economic Education, Soft Technology, the Formal Document of the Fundamental Transformation of Education in Iran | ||
مراجع | ||
Alasti, K. (2013). Max Weber and Heinrisch Rickert on the Distinction between Natural and Human Sciences Analytic Philosophy, 10 (1), 85-106.
Freund, J. (1974). Les theories des sciences humaines (A.M.Kardan, Trans.). Academic publishing Center.
Hesam, F., & Bayat, M. (2018). Examining the document of the fundamental transformation of education.Social Studies Office (Education Department) The Research Center of Islamic legislative Assembly, 16155, 1-30.
Imani, M. (2012). Economic training in line with national production and support for Iranian work and capital. Peyvand, 390 & 391, 15-16.
Mansouri, A., & Paya, A. (2019). Philosophical Relationship of Humanities and Technology. Methodology of Social Sciences and Humanities Journal, 25 (99), 19-23.
Mansouri, A., & Paya, A. (2021). Humanities as technology. Institute for Cultural and Social Research.
Mosazadeh, Z., & Sanati, F. (2017). Elucidation of economic education parameters based on Islamic teachings Biquarterly Journal of Islamic Education, 12 (24), 73-97.
Paya, A. (2004).Analytic Philosophy: Problems and Prospects.Tarh-e-no.
Paya, A. (2007). Critical Rationalism and Situational Logic: An Effective Approach to Methodology of Educational Research Quarterly Journal of Educational Innovations, 6 (3), 11-48.
Paya, A. (2013a). The future of religion in the modern world.Journal of Religious Thought of Shiraz University, 6 (19), 1-24.
Paya, A. (2013b). Religious technology: what it is and the possibility of realization. Methodology of Social Sciences and Humanities Journal, 18 (73), 7-51.
Paya, A. (2016a). Analytic Philosophy from the Perspective of Critical Rationalism. Tarh-e Naqd Publications.
Paya, A. (2016b). How to improve the Efficiency of Human Sciences? Journal of Methodology of Human Sciences, 22 (86), 73-119.
Paya, A. (2017a). Problem solving in Accordance with the Approaches of Philosophers and Engineers: Essays Concerning Science, Technology and Science Policy Institute for Cultural and Social Research.
Paya, A. (2017b). Rah va Rasm-e Manzel-ha (Tools of the Trade: Essays on, and from the viewpoint of, Human Sciences). Institute for Cultural and Social Research.
Paya, A. (2021a). Religious Science, Indigenous Science, and Islamic Science: Thinking the Impossible or Thinking Ahead of Time: An Anthology of Ideological Projects of Knowledge Production, Plus Two Critical Assessment of the Views of Two Iranian Thinkers on Science University Press Centre.
Paya, A. (2021b). Science, Society and Development: Essays on the Public Understanding of Science. National Institute for Science Policy.
Taleban, M.R., & Rafieebahabad, M. (2011). Changes in religiosity based on generational differences in Iran (1974-2009). Social Problems of Iran, 1 (8), 85-114.
Toghyani, M., & Zahedivafa, M.H. (2012). The possibility of using the works of Islamic civilization in designing and editing the Islamic-Iranian model of economic culture. Ma'rifat-e Eghtesadi-e Islam, 3 (2), 55-76 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 122 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 472 |