تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,113 |
تعداد مقالات | 9,524 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,174,830 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,024,112 |
ارزیابی وضعیت کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در فرآیند یاددهی و یادگیری مدارس هوشمند به روش آمیخته: مطالعهی موردی (معلمان مدارس هوشمند شهرستان اردل) | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 8، مهر 1402، صفحه 11-26 اصل مقاله (1010.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2024.69347.1108 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه خسروی1؛ حسین حاجتی کاجی* 2 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
2کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف ارزیابی وضعیت کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در فرآیند یادهی و یادگیری مدارس هوشمند دورهی ابتدایی شهرستان اردل انجام شد. روش پژوهش، آمیخته از نوع تبیینی بود. در بخش کمّی به علت کوچکبودن حجم نمونه، کلیهی معلمان (80 نفر) به روش سرشماری انتخاب شدند. دادههای کمّی با استفاده از پرسشنامهی محققساخته گردآوری شد. روایی پرسشنامه، توسط تعدادی از اساتید و کارشناسان علوم تربیتی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ، 94/ 0 محاسبه شد. در بخش کیفی، مصاحبه با 15 نفر از معلمان و 15 نفر از مدیران انجام گرفت. برای تحلیل دادههای کمّی از آزمون تی تک نمونهای و برای تحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد وضعیت کاربست فاوا در پنج مؤلفه: 1. ارتقای تخصص، مهارت فناورانه و سواد رایانهای معلمان و استفاده آنها از محتوای الکترونیکی در تدریس، 2. استفاده از فاوا برای استمرار فرایند یاددهی-یادگیری، 3. دانش و آگاهی تخصصی معلمان در زمینهی کاربرد مناسب فنون تدریس نوین، 4. طراحی محتوای الکترونیکی مورد نیاز در تدریس توسط معلمان و 5. نقش دانشآموزان در تولید محتوای الکترونیکی در تدریس و تشویق آنها به جهت کاربست فاوا برای گسترش دانش و تعمیق یادگیری توسط معلمان؛ پایینتر از حد مطلوب بود. با تحلیل دادههای کیفی موانع مهمی ازقبیل عدم شناخت معلمان از روشهای جدید تدریس؛ عدم رضایت معلمان از کاربرد فاوا و عدم تسلط به مهارتهای ICDL ؛ عدم آگاهی از کاربرد نرمافزارهای آموزشی توسط معلمان، دانشآموزان و والدین؛ ضعف انگیزشی معلمان در کاربست فاوا در تدریس؛ عدم دسترسی همهی دانشآموزان به لپتاپ کلاسی؛ عدم نیروی متخصص در بهرهگیری از فاوا؛ عدم فرهنگ استفاده از شبکهها و سطح علمی- فرهنگی پایین معلمان، والدین و دانشآموزان؛ دید و نگرش منفی معلمان، والدین و دانشآموزان؛ چالشهای مربوط به زیرساخت، امکانات و منابع اقتصادی و همچنین عدم وجود برنامهی از قبل تعیینشده و چالشهای برنامهی درسی به عنوان چالشهای کاربرد فاوا در مدارس هوشمند شناسایی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی؛ فاوا؛ مدارس هوشمند؛ فناوری آموزشی؛ فرایند یادداری-یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of the use of information and communication technology (ICT) in the teaching and learning process of smart schools by using a mixed method: a case study (teachers of smart schools in Ardel city) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahbube Khosravi1؛ hossein hajati2 | ||
1Assistant Professor, Department of Psychology & Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
2M.A in curriculum planning, Department of Psychology & Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This research aimed to evaluate the use of information and communication technology (ICT) in the teaching and learning process of smart elementary schools in Ardel city. The method was a mixed explanatory type. In the quantitative section, due to the small size of the sample, all teachers (80 people) were selected by census method. Quantitative data were collected by using a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed by a number of educational science professors and experts, and its reliability was calculated by using Cronbach's alpha coefficient, 0.94. In the qualitative part, 15 teachers and 15 administrators were interviewed. A sample T-Tech test was used to analyze quantitative data and qualitative content analysis method was used to analyze the qualitative data. The results showed that using ICT in five components: 1. Theachers’ improving the expertise, technological skills and computer literacy and their use of electronic content in teaching, 2. Using ICT to continue the teaching-learning process, 3. Teachers’ specialized knowledge and awareness in appropriate application of new teaching techniques, 4. Designing electronic content in teaching by teachers, 5. The role of students in producing electronic content in teaching and encouraging them to use ICT to expand knowledge and deepen learning by teachers were lower than desired. By analyzing qualitative data, important obstacles such as: teachers' lack of knowledge of new teaching methods; teachers' lack of satisfaction with the use of ICT and lack of mastery of ICDL skills; teachers’, students’and parents’ lack of awareness in use of educational software; teachers’ motivational weakness in the application of ICT in teaching; all students’lack of access to class laptops; lack of experts in ICT utilization; the traditionality of the school structure; lack of culture of using networks and teachers’, parents’ and students’ low scientific- ultural level; teachers’, parents’ and students’ negative view and attitude; challenges related to infrastructure, facilities and economic resources; as well as the absence of a predetermined program and curriculum challenges were identified as using ICT challenges in smart schools. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Evaluation, ICT, Smart schools, Educational technology, Teaching-learning process | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 274 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 148 |