تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,112 |
تعداد مقالات | 9,512 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,149,440 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,012,470 |
بلاغت شعر هوشنگ ایرانی | ||
دوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 1، فروردین 1401 | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/prl.2022.60502.1887 | ||
نویسندگان | ||
حسین حسن پور آلاشتی1؛ راشین مبشری* 2 | ||
1گروه زبان و ادبیات فارسی-دانشکده علوم اجتماعی و انسانی - دانشگاه مازندران | ||
2دانشکده علوم اجتماعی و انسانی-گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف خوانش شعر هوشنگ ایرانی بر اساس منطق طرحوارهای برای دستیابی به مولفههای تصویری شعر «کتاب فروشی_آرمان» انجام گردید. این رویکرد با استفاده از جستوجوی همپوشانی تفسیرهای متن و مولف با استفاده از منابع روانشناختی و پدیدارشناختی است. در شعر «کتاب فروشی_آرمان»، تصاویر عمق بر پایهی تصاویر اتفاقی از طریق قابلیت حسی و تجسم عمل به کار گرفتهشده است. به لحاظ ساختار تصویرپردازی نیز، کتابفروشی-آرمان، در کانون قرار دارد که با استفاده از هنجارگریزی نوشتاری، تصاویر شعری خلقشدهاند. لحن این تصویر بر اساس موسیقی شعر که بر وزن بحر هزج مسدس اخرب محجوب است، لحنی خیزابی و تند دارد. همچنین این شعر به لحاظ کارکردی، اجتماعی است و همچون یک بیانیهی انتقادی، بهنقد قشر روشنفکر و ارتباط آن با جامعه میپردازد. این شعر از تصویر سینمایی بهره میگیرد و دارای غنای تصویری بهجهت بهرهگیری از معنای ثانویهی کلمات است. نهایتا این شعر از تصویری مستقل و همچنین محدود بهجهت دامنهی کم واژگان بهره میبرد. تصاویر عمق بهلحاظ کاربرد معنای ثانویه و در جهت طرز سورئالیسم، با ایجاد تجسم در جهت اثبات با کانون قرار دادن مفهوم کتابفروشی، با کارکرد اجتماعی شعر همراه و منطبق است. | ||
کلیدواژهها | ||
علوم شناختی؛ طرحواره؛ تصویر؛ هوشنگ ایرانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The rhetoric of Houshang Irani poetry | ||
نویسندگان [English] | ||
Hosein Hasanpour Alashti1؛ Rashin Mobasheri2 | ||
1Department of Persian Language and Literature, Faculty of Social Sciences and Humanities, University of Mazandaran | ||
2Faculty of Social Sciences and Humanities- Department of Persian Language and Literature, University of Mazandaran | ||
چکیده [English] | ||
This research was conducted with the aim of reading Houshang Irani's poetry based on visual logic. In this case, the poem "Arman-Bookstore" was selected from her poetry books. The basis of this research is the author's self-development theory called the effect percent matrix, which includes several matrices in the categories of author, textTpsycology and audience. In Arman-bookstore poem's, deep images are based on random images through sensory function and visualization. In terms of the structure of the illustration, the Arman Bookstore is located in the center, which has created written poetic images using written normative. The tone of this image is based on the music of the poem, it has an uplifting and sharp tone. It is also socially functional in function, and as a critical statement, it critiques the intellectual class and its relation to society. This poem uses a cinematic image and has a rich visual richness in order to take advantage of the secondary meaning of the words. Finally, this poem uses an independent image as well as a limited range of vocabulary. Depth images are associated with the social function of poetry in terms of the application of the secondary meaning and in the direction of surrealism, by creating an embodiment in order to prove the centrality of the concept of the bookstore. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cognitive Sciences, Schematic, display, Houshang Irani | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 47 |