
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,174 |
تعداد مقالات | 10,107 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,946,563 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,139,457 |
نقش باورهای رفتاری، باورهای هنجاری و خود پیروی در پیشبینی سازههای مدل پذیرش فناوری دیویس در بین معلمان متوسطه | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 9، آذر 1402، صفحه 25-36 اصل مقاله (482.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2024.70222.1115 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه خالقیان1؛ محمد احمدی ده قطب الدینی* 2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، گروه روان شناسی و علوم تربیتی، واحد انار، دانشگاه آزاد اسلامی، انار، ایران | ||
2گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد انار، ایران. | ||
چکیده | ||
این مطالعه باهدف بررسی نقش باورهای رفتاری، باورهای هنجاری و خود پیروی در پیشبینی سازههای مدل پذیرش فناوری، انجام گرفت. روش پژوهش همبستگی بود و 200 معلم از بین ۴۱۰ معلم متوسطه دوره دوم شهر رفسنجان با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. برای سنجش سازههای مدل پذیرش فناوری از مولفههای مطالعات گاردنر و آمورسو (2004)، کلوپینک و مککنی (2004) و باس و همکاران (2016)، و باورهای رفتاری هولدن و کارش (2010)؛ باورهای هنجاری ایگونا و همکاران (2016) و خود پیروی فیرات (2016) استفاده شد. از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر برای تحلیل استفاده شد. نتایج نشان داد اثر مستقیم نیت رفتاری و باورهای هنجاری بر کاربرد واقعی فناوری؛ اثر مستقیم سودمندی ادراکشده و باورهای رفتاری بر نیت رفتاری؛ اثر مستقیم سودمندی ادراکشده، باورهای رفتاری و خود پیروی بر نگرش نسبت به کاربرد فناوری؛ اثر مستقیم سهولت ادراکشده و باورهای رفتاری بر سودمندی ادراکشده؛ اثر مستقیم باورهای هنجاری، رفتاری و خود پیروی بر سهولت و سودمندی ادراکشده در تدریس معلمان مثبت و معنیدار بود. نتایج واسطهای ساده نیز نشان داد نیت رفتاری نقش واسطهای مثبت و معنیداری بین باورهای رفتاری و کاربرد واقعی و در بین سودمندی ادراکشده و کاربرد واقعی دارد؛ سهولت ادراکشده نقش واسطهای مثبت و معنیداری بین باورهای رفتاری و سودمندی ادراکشده، بین باورهای هنجاری و سودمندی ادراکشده و بین خود پیروی و سودمندی ادراکشده دارد؛ بنابراین بر نتایج باورها و خود پیروی معلم نقش مهمی در پذیرش فناوری بخصوص بر سهولت و سودمندی ادراککردن فناوری در تدریس معلمان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل پذیرش فناوری دیویس؛ مدل رفتار برنامهریزی شده؛ باورهای رفتاری؛ باورهای هنجاری؛ خود پیروی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Behavioral Beliefs, Normative Beliefs and Autonomy in Predicting the Constructs of the Davis’s Technology Acceptance Model Between Teachers’s High School | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh khalighiyan1؛ mohammad ahmadi deh ghotbaddini2 | ||
1Graduated of M. A in Educational research, Department of psychology and Education, Islamic Azad University, Anar Branch, Iran | ||
2Psychology and Education, Humanities faculty, Islamic Azad University, Anar Branch, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study was conducted to investigate the role of behavioral beliefs, normative beliefs, and autonomy in predicting the constructs of the technology acceptance model. The research method was correlational and 200 teachers were selected from among 410 middle school teachers of the second high school of Rafsanjan city using the accessible sampling method. To measure the constructs of the technology acceptance model from the components of studies by Gardner and Amoroso (2004), Klopping and McKinney (2004), Bas et al. (2016), and behavioral beliefs by Holden and Karsh (2010); normative beliefs by Iyigun et al. (2016) autonomy by Firat (2016) were used. Pearson's correlation coefficient and path analysis were used for analysis. The results showed the direct effect of behavioral intention and normative beliefs on the actual use of technology; the direct effect of perceived usefulness and behavioral beliefs on behavioral intention; The direct effect of perceived usefulness, behavioral beliefs, and autonomy on the attitude towards the use of technology; the direct effect of perceived ease and behavioral beliefs on perceived usefulness; The direct effect of normative, behavioral and autonomy on teachers' perceived ease and usefulness in teaching was positive and significant. The simple mediation results also showed that behavioral intention has a positive and significant mediating role between behavioral beliefs and actual use and between perceived usefulness and actual use; Perceived ease has a positive and significant mediating role between behavioral beliefs and perceived usefulness, between normative beliefs and perceived usefulness, and between autonomy and perceived usefulness. Therefore, the results of the teacher's beliefs and autonomy play an important role in the acceptance of technology, especially in the ease and usefulness of understanding technology in teaching teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Davis' technology acceptance model, planned behavior model, Behavioral Beliefs, Normative Beliefs, Autonomy | ||
مراجع | ||
ابزری، مهدی؛ شائمی، علی؛ و عباسی، رسول. (1399). بررسی رفتار تسهیم دانش در بین کارکنان بانک کشاورزی شهر شیراز با استفاده از مدل رفتار برنامهریزی شده. فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی،13(20)، 7-21.
احمدی ده قطبالدینی، محمد. (1400). اثرات مستقیم و غیرمستقیم مؤلفههای مدل پذیرش فناوری دیویس بر پایداری در کاربرد فناوری در فرایند آموزش معلمان. فصلنامه فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت، 1(1) ، 21-32.
احمدی ده قطبالدینی، محمد. (1402). نقش ادراک از ادغام اثربخش فناوری آموزشی در فرایند آموزش در پذیرش فناوری در یادگیری: نقش واسطهای باورها و نگرش دانشجو نسبت به فناوری. دو ماهنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،14( 1)، 190-172.
احمدی ده قطبالدینی، محمد؛ حسینی زیدآبادی، مهدیه السادات؛ و محمودآبادی، الهام. (1401). اثر ادراک از ادغام ICT در فرایند آموزش بر پذیرش و کاربرد ICT در یادگیری: نقش واسطهای باورها، نگرش و نیت کاربرد ICT در دانشجویان. نشریه علمی فناوری آموزش، 16( 2)، 307-324.
اژهای، جواد؛ امانی ساریبگلو، جواد؛ خضری آذر، هیمن؛ و غلامی، محمدتقی. (1398). نقش واسطهای باورهای شناختی در ارتباط بین عوامل فردی و سازمانی با پذیرش فناوری اطلاعات. مجله علوم رفتاری، 6(11)، 1-19.
سرایی، مانا. (1399). فناوری اطلاعات و ارتباطات و تحولات نظام آموزشی. فصلنامه فنآوری و ارتباطات در علوم تربیتی، 5(13)، 24-44.
قربانعلیزاده، رسول؛ و سیاهکالی مرادی، جواد. (1399)، بررسی تأثیر هنجار ذهنی، نگرش نسبت به رفتار و کنترل رفتاری درک شده بر نیت مدیران ارشد دولتی در حمایت از پروژه فناوری اطلاعات (مطالعه موردی: سازمان تأمین اجتماعی قم). فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری. 4(38) 8، 1-18.
لگزیان، محمد؛ حدادیان، علیرضا؛ کفاشیان، مجتبی؛ و آسماندره، یاسر. (1392). بررسی ادراک دانشجویان از خدمات الکترونیکی کتابخانههای دانشگاهی: "پژوهشی بر مبنای نظریه رفتار برنامهریزی شده آجزن". فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 29(2)، 333-350.
ملکی نجفدر، علیرضا؛ رسولی شمیرانی، رضا؛ و روستا، محمود. (1399). بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر پذیرش و کاربرد فناوری اطلاعات بر اساس مدل دیویس (مطالعه موردی مؤدیان اداره کل امور مالیاتی جنوب استان تهران). پژوهشنامه مالیات، 19(2)، 135-167.
ملکی، صفی الله. (1399). فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 25، 40-65.
References
Akinbobola, O., I. & Adeleke, A., A. (2016). “External variables as antecedents of user perception in virtual library usage”. Interdisciplinary Journal of Information Knowledge and Management, 11, 73-87.
Davis, F, D. (1989). Perceived usefulness perceived ease of use, and user acceptance of information technology. Mis quarterly, 13(3), 319-340.
Eksali, F., A., A. & Afari, E. (2020). Factors affecting trainee teachers’intention to use technology: A structural equation modeling approach. Education and Information Technologies, 25, 2681–2697.
Gardner, C. & Amoroso, D., L. (2004). “Development of an Instrument to Measure the Acceptance of Internet Technology by Consumers”. Proceedings of the 37th Hawaii International Conference on System Sciences. Available from www.csdl2.computer.org/comp/proceedings/hicss/2004/2056/08 /205680260c.pdf.
Holden, R., j. & Karsh, B. (2010). “The technology acceptance model: its past and its future in health care”. J Biomed Inform, 43(1), 159-189.
Iyigun, E. Tastan, S. Ayhan, H. Kose, G. & Acikel, C. (2016). Validity and reliability analysis of the planned behavior theory scale related to the testicular self-examination in a Turkish context. Postgraduate Medicine, 128, 5, 496-501, DOI: 10.1080/00325481.2016.1182872
Juang, Y. & Liu, T. (2002). Knowledge management model and design for school: GAMO. Available from https://www.academia.edu/19519895/Knowledge_Management_Model_and_Design_for_Schools_GAMO
Klopping, I., M. & McKinney, E. (2004). “Extending the Technology Acceptance Model and the Task -Technology Fit Model to Consumer E-Commerce, Information Technology”. Learning, and Performance Journal, 22(1), 35-48.
Mumtaz, S. (2000). Factors Affecting Teachers Use of Information and Comunication Technology: a Review of the Literature. Journal of Information Technology for Teacher Education, 9(3), 319-341.
Olushola, T. & Abiola, J., O. (2017). “The Efficacy of Technology Acceptance Model: A review of applicable theoretical models in information technology researches”. Quest Journals Journal of Research in Business and Management, 4(11), 70-83.
Teo, T. (2019). Modeling technology acceptance in education: A study of pre-service teachers. Computers & Education, 52, 302–312.
Varma, R., Tiyagi E. & Gupta, J., K. (2005). Determining the quality of educational climate across multiple undergraduate teaching sites using DREEM inventory. BMS Med Edu, 59 (1), 8-12 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 212 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 194 |