تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,113 |
تعداد مقالات | 9,524 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,172,702 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,023,214 |
کارکرد تصویر هنری در سور مسبحات | ||
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 2، فروردین 1393، صفحه 85-96 اصل مقاله (199.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد جواد سعدی1؛ سید مصطفی مناقب1؛ رحمت الله عبدالله زاده1؛ محمد هادی امین ناجی1؛ قاسم جعفری* 2 | ||
1استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور | ||
2دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
تصویرگری و تصویرپردازی یکی از وجوه اعجاز هنری قرآن کریم بشمار میرود. قرآن کریم با بهره گیری از آواها، حروف، واژگان و ترکیبات موجود، در ذهن مخاطبان خود تصویری زنده و پویا از تمام پدیدهها به نمایش گذاشته است که با ذهنی آفرینش گر و موهبتی الهی میتوان تصاویر موجود در آیات را درک نمود. تصاویر قرآن همه دارای معیار است و رکن اصلی همه این تصاویر، هماهنگی آنها با هدف هدایتی قرآن است که برای فهم بهتر این تصاویر باید به الفاظ و دلالتهای لغوی و معنوی آنها و نواخت موسیقیایی جملات و صورتها و سایههای الفاظ هم آهنگ توجه نمود. یکی از زیباترین تصویرگریها و تصویرسازیهای قرآن کریم، در سُوَر مسبّحات (اسراء، حدید، حشر، صف، جمعه، تغابن و اعلی) متجلّی است. باید گفت وحدت اندیشه با اهتمام به تسبیح و تحمید و جایگاه ویژه پیامبر و اهل بیت(ع)، انفاق و نقش برجسته آن در کمال آدمی، در سایه دو صفت حکیم و عزیز بر تصاویر این سُوَر حاکم است و هر یک از این تصاویر در عین برخورداری از یک استقلال شخصیّتی، واجد نوعی ارتباط درونی با سایر تصاویر است. این مقاله به بخشی از اعجاز قرآن کریم از مجرای کارکرد تصویر هنری سُوَر مسبّحات پرداخته است. در تصویرگریهای سُوَر مسبّحات تسبیح خدای متعال از سوی تمامی موجودات به شکل واضح نمایان است و از سوی دیگر عزّت و حکمت، رنگ غالب این تصاویر میباشد. تصویرگری و تصویرپردازی یکی از وجوه اعجاز هنری قرآن کریم بشمار میرود. قرآن کریم با بهره گیری از آواها، حروف، واژگان و ترکیبات موجود، در ذهن مخاطبان خود تصویری زنده و پویا از تمام پدیدهها به نمایش گذاشته است که با ذهنی آفرینش گر و موهبتی الهی میتوان تصاویر موجود در آیات را درک نمود. تصاویر قرآن همه دارای معیار است و رکن اصلی همه این تصاویر، هماهنگی آنها با هدف هدایتی قرآن است که برای فهم بهتر این تصاویر باید به الفاظ و دلالتهای لغوی و معنوی آنها و نواخت موسیقیایی جملات و صورتها و سایههای الفاظ هم آهنگ توجه نمود. یکی از زیباترین تصویرگریها و تصویرسازیهای قرآن کریم، در سُوَر مسبّحات (اسراء، حدید، حشر، صف، جمعه، تغابن و اعلی) متجلّی است. باید گفت وحدت اندیشه با اهتمام به تسبیح و تحمید و جایگاه ویژه پیامبر و اهل بیت(ع)، انفاق و نقش برجسته آن در کمال آدمی، در سایه دو صفت حکیم و عزیز بر تصاویر این سُوَر حاکم است و هر یک از این تصاویر در عین برخورداری از یک استقلال شخصیّتی، واجد نوعی ارتباط درونی با سایر تصاویر است. این مقاله به بخشی از اعجاز قرآن کریم از مجرای کارکرد تصویر هنری سُوَر مسبّحات پرداخته است. در تصویرگریهای سُوَر مسبّحات تسبیح خدای متعال از سوی تمامی موجودات به شکل واضح نمایان است و از سوی دیگر عزّت و حکمت، رنگ غالب این تصاویر میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سُوَر مسبّحات؛ تصویرسازی هنری؛ اعجاز قرآن؛ پیامبر؛ اهل بیت؛ عزیز؛ حکیم؛ انفاق | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Function of Artistic Image in the Musabbihat Suras | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad javad sadi1؛ seyyed mostafa managheb1؛ rahmatollah abdollahzadeh1؛ mohammad amin amin naji1؛ qasem jaafar2 | ||
چکیده [English] | ||
Imagery and depicting are considered as the literary miracle aspects of Holy Quran. The Holy Quran has showed a dynamic and vivid picture of all phenomena to its audiences, minds using existing phonemes, letters, words and combinations, and these existing pictures in the verses can be understood by a creative mind and a divine blessing. All images in the Quran possess a criterion the base of which relies on their harmony with the guidance objective of Quran. To understand these images better, we must consider the words and their literal and spiritual implications, the musical tone of the sentences, and the forms and the shades of the words with the same harmony. One of the most beautiful imagery and depicting in the Holy Quran is manifested in Musabbihat suras (Isra, Hadid, Hashr, Saf, Jumu`ah, Taghabun, and A’la). It should be noted that the unity of thought is dominated on the images of these suras and while having an individual indepe-ndency, each of these images has an inner relationship with the other images. This paper considered some parts of the Holy Quran miracles regarding the function of artistic image in the Musabbihat. All creatures, Praising towards God Almighty is clear in the imagery of the Musabbihat suras, and the honor and wisdom, on the other hand the dominant feature of these images. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Musabbihat Suras, imagery, Inimitability of Quran, Prophet, Ahl-albeyt, Mighty, Wise, Infāg | ||
مراجع | ||
ابن منظور، محمد بن مکرم (1414ق)، لسان العرب، بیروت: دار صادر، چاپ سوم. ابن هشام، ابومحمد عبدالملک (1375ق)، السیرة النبویة، بیروت: دارالوفاق. ابوالفتوح رازی، حسین بن علی (1408ق)، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامیآستان قدس رضوی. آلوسی، سید محمود (1415ق)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دارالکتب العلمیه، چاپ اول. پیری سبزواری، حسین (1380ش)، از دیدگاه سید قطب: جلوهای از اعجاز هنری قرآن، نشریه: گلستان قرآن، شماره 105، (صص18-20). تجلیل، جلیل (1365ش)، آشنایی با تصویر فنی: نمایش هنری در قرآن، نشریه مشکوه، ش12 و13، ص 16. جعفری، یعقوب (1381ش)، سیمای امام علی(ع) در قرآن، تهران: انتشارات اسوه، چاپ اول. حجتی، سید محمد باقر (1368ش)، پژوهشی در تاریخ قرآن کریم، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. خاتون قدمی، هاجر (1389ش)، کارکرد تصویر هنری در قرآن، نشریه کتاب ماه دین، ش150، ص51. راغب، عبدالسلام احمد (1387ش)، کارکرد تصویر هنری درقرآن کریم، ترجمه سید حسین سیدی، تهران: انتشارات سخن. رافعی، مصطفی صادق (1361ش)، اعجاز قرآن و بلاغت محمد»، ترجمه عبدالحسین ابن الدین، تهران: بنیاد قرآن، چاپ دوم. زمخشری خوارزمی، ابو القاسم محمود بن عمر (1421ق)، الکشاف عن حقائق التنزیل وعیون الأقاویل فی وجوه التأویل، بیروت: دار احیاء التراث العربی. سامرائی، فاضل صالح (1431ق)، من اسرار البیان القرآنی، عمان: دارالفکر. سامرائی، فاضل صالح (1431ق)، لمسات بیانیة فی نصوص من التنزیل، اردن: دار عمار للنشر والتوزیع. سعدی، محمد جواد (1388ش)، نقش ذوق در اعجاز موسیقیایی و هنری قرآن، پژوهشنامه علوم و معارف قرآن کریم (پیام جاویدان)، شماره 2. سیّد رضی (1407ق)، تلخیص البیان فی مجازات القرآن، بیروت: دارالاضواء، چاپ اول. سیّدی، سیدحسین (1387ش)، مؤلّفههای تصویر هنری در قرآن، فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، شماره 27. طباطبایی، سیّدمحمّدحسین (1417ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ پنجم. طریحی، فخرالدین (1362ش)، مجمع البحرین، تهران: نشر مرتضوی، چاپ دوم. عظم، یوسف (1400ق)، رائد الفکر الاسلامی المعاصر الشهید سید قطب؛ حیاته و مدرسه و آثاره، بیروت: دارالقلم. قشیری، عبدالکریم بن هوازن (بی تا)، لطائف الاشارات، مصر: الهیئة المصریة العامة للکتاب. قطب، سیّد (1389 ش)، تصویر سازی هنری در قرآن، ترجمه زاهد ویسی، سنندج: انتشارات آراس. گلجانی امیرخیز، ایرج (1379ش)، هر سوره بسان مجموعهای منظم، نشریه دانشکده الهیات مشهد، شماره 49 و 50. مکارم شیرازی، ناصر (1374ش)، تفسیر نمونه، تهران: انتشارات دار الکتب الاسلامیه، چاپ اول. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,812 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,802 |