تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,656 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,565,695 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,266,528 |
مقایسه ادراک از نحوه فرزندپروری، طرحوارههای ناسازگار اولیه و هوش معنوی در دختران با و بدون والدین مطلقه | ||
شناخت اجتماعی | ||
دوره 12، شماره 24، آذر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/sc.2024.69600.2935 | ||
نویسندگان | ||
سید مجتبی عقیلی* 1؛ عاصمه مهینی2؛ انسیه بابایی3؛ میترا نمازی4 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه پیام نور، گلستان، ایران. | ||
3استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
4کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، واحد شاهرود، دانشگاه علوم و تحقیقات، شاهرود، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: خانواده کوچکترین واحد اجتماعی است ثبات یا ناپایداری آن بر اعضای خانواده و جامعه اثر میگذارد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه ادراک از نحوه فرزندپروری، طرحوارههای ناسازگار اولیه و هوش معنوی در دختران با و بدون والدین مطلقه شهر گرگان بود. روش: این مطالعه، یک پژوهش توصیفی از نوع علّی_مقایسهای بود. جامعهآماری کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر گرگان در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. تعداد 150 دانشآموز (75 دانشآموز با والدین مطلقه و 75 دانشآموز دیگر) با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای ادراک از نحوه فرزندپروری بامریند (1972)، طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ (1998) و هوش معنوی کینگ (2008) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیری و نرمافزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین دختران با و بدون والدین مطلقه از لحاظ ادراک از نحوه فرزندپروری، طرحوارههای ناسازگار اولیه و هوش معنوی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که دانشآموزان با والدین مطلقه در طرحوارههای حوزه بریدگی و طرد، محدودیتهای مختل و گوش به زنگی مفرط؛ سبک فرزندپروری سهلگیرانه و مستبدانه و هوش معنوی کمتری نسبت به سایر دانش آموزان داشتند و توجه به اصلاح آنها بایستی مدنظر متخصصین رواندرمانی قرارگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک از نحوه فرزندپروری؛ طرحوارههای ناسازگار اولیه؛ هوش معنوی؛ والدین مطلقه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of Perceptions of Parenting Style, Early Maladaptive Schemas and Spiritual Intelligence in Girls with and Without Divorced Parents | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojtaba Aghili1؛ Asemeh Mahini2؛ Ensiyeh Babaee3؛ Mitra Namazi4 | ||
1Assistant Professor, Department of Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran. | ||
2Master of Psychology, Payame Noor University, Golestan, Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
4Master of Clinical Psychology, Shahrood Branch, University of Science and Research, Shahrood, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: Family is the smallest social unit, its stability or instability affects family members and society. The purpose of this research was to compare the perception of parenting style, early maladaptive schemas and spiritual intelligence in girls with and without divorced parents in Gorgan city. Method: This study was a causal-comparative descriptive research. The socio-statistics were all female students of the second year of secondary school in Gorgan in the academic year 2022-2023. 150 students (75 students with divorced parents and 75 other students) were selected by purposive sampling method. The research tools were Baumrind's (1972) parenting perception questionnaires, Yang's (1998) early maladaptive schemas, and King's spiritual intelligence (2008). To analyze the data, the statistical method of multivariate variance analysis and SPSS version 24 software were used. Findings: The results showed that there is a significant difference between girls with and without divorced parents in terms of perception of parenting style, primary incompatible schemas and spiritual intelligence (P<0.05). Conclusion: Based on the findings of the research, it can be concluded that students with divorced parents in the schemas of cut and rejection, impaired limits and listening to excessive noise; They had permissive and authoritarian parenting style and less spiritual intelligence than other students, and attention to their correction should be taken into consideration by psychotherapy specialists. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
perception of parenting style, primary maladaptive schemas, spiritual intelligence, divorced parents | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 100 |