تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,113 |
تعداد مقالات | 9,524 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,172,655 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,023,198 |
Using SEM to Analyze challenges and mechanisms to Empowering the Instructors in Iran’s TVET | ||
Quarterly of Iranian Distance Education Journal | ||
دوره 6، شماره 1، تیر 2024، صفحه 95-108 اصل مقاله (473.38 K) | ||
نوع مقاله: scientific-research | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/idej.2024.71415.1202 | ||
نویسندگان | ||
Zahra Etemad1؛ Siamak Noori2؛ Ali Khatibi* 3 | ||
1MSc Graduated in Industrial Engineering, Iran University of Science and Technology | ||
2Associate Professor, Faculty of Industrial Engineering, Iran University of Science and Technology | ||
3Assistant Professor, Faculty of Mechanical Engineering, Tafresh University, Tafresh 39518-79611, Iran | ||
چکیده | ||
Due to importance of instructor empowering of Technical and Vocational Education and Training (TVET) in Iran, this paper discussed effective challenges and mechanisms. Therefore, by investigating other studies and collecting data from a questionnaire from instructors of Iran’s TVET, key factors of challenges and mechanisms were identified and confirmed by using expert’s opinion. In the next step, the correlation and effectiveness of each factor were analyzed by Structural Equation Modeling (SEM). In the SEM, the Standardized Root Mean Square Residual (SRMR) test was used to assess the fit of the proposed model to the investigated data. The obtained results showed that all identified challenges and mechanisms are significant in the 95% level and have the SRMR values 0.095 and 0.048, respectively. Also, the results represented that the most challenges faced to the instructors were limited internet access, software issues, and limited accessibility features. The findings also suggest several mechanisms for strengthening the teacher empowerment system in the context of online education. These mechanisms include training for all, flexible learning options, and development of virtual content. In conclusion, providing training courses for online teachers, creating specific frameworks for online education processes, strategic planning and allocating the required financial resources are among the most important suggestions that can be deduced from this research. | ||
کلیدواژهها | ||
E-learning؛ Instructor Empowering؛ Challenges؛ Mechanisms؛ Technical and Vocational Education and Training (TVET) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
استفاده از مدل معادلات ساختاری برای تحلیل چالش ها و مکانیسم های توانمندسازی مدرسان در آموزش فنی و حرفه ای ایران | ||
نویسندگان [English] | ||
زهرا اعتماد1؛ سیامک نوری2؛ علی خطیبی3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت | ||
2دانشیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
3استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تفرش، تفرش 39518-79611، ایران | ||
چکیده [English] | ||
با توجه به اهمیت توانمندسازی مربیان آموزش و آموزش فنی و حرفه ای (TVET) در ایران، این مقاله به چالش ها و سازوکارهای موثر پرداخته است. به این ترتیب، با بررسی سایر مطالعات و جمعآوری دادهها از پرسشنامه توسط مربیان آموزش فنی و حرفهای ایران، عوامل کلیدی چالشها و مکانیسمها شناسایی و با استفاده از نظر متخصصان تأیید شد. در مرحله بعد، همبستگی و اثربخشی هر یک از عوامل شناسایی شده با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در SEM، آزمون ریشه استاندارد شده میانگین مربع باقیمانده (SRMR) برای ارزیابی تناسب مدل پیشنهادی با دادههای مورد بررسی استفاده گردید. نتایج بهدستآمده نشان داد که تمامی چالشها و مکانیسمهای شناساییشده در سطح 95 درصد معنادار بوده و دارای مقادیر SRMR به ترتیب برابر با 0.095 و 0.048 هستند. همچنین، نتایج نشان داد که بیشترین چالش های پیش روی مدرسان دسترسی محدود به اینترنت، مشکلات نرم افزاری و محدودیت های دسترسی بود. یافتهها همچنین مکانیسمهای متعددی را برای تقویت سیستم توانمندسازی معلمان در زمینه آموزش آنلاین پیشنهاد میکنند. این مکانیسم ها شامل آموزش برای همه، راهکارهای یادگیری انعطاف پذیر و توسعه محتوای مجازی است. در نهایت، ارائه دورههای آموزشی برای معلمان آنلاین، ایجاد چارچوبهای مشخص برای فرآیندهای آموزش آنلاین، برنامهریزی استراتژیک و تخصیص منابع مالی مورد نیاز از مهمترین پیشنهادهایی است که از این تحقیق استنباط میشود. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
آموزش الکترونیکی, توانمندسازی مربیان, چالش ها, مکانیسم ها, آموزش فنی و حرفه ای | ||
مراجع | ||
References
Yeap, C. F., Suhaimi, N., & Nasir, M. K. M. (2021). Issues, challenges, and suggestions for empowering technical vocational education and training education during the COVID-19 Pandemic in Malaysia. Creative Education, 12(8), 1818–1839 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 124 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 39 |