تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,113 |
تعداد مقالات | 9,524 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,182,635 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,027,893 |
تشویق و تنبیه در آموزش مجازی از دیدگاه معلمان نمونه دوره ابتدایی شهرستان نیریز | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 11، تیر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2024.70388.1121 | ||
نویسندگان | ||
حجت افتخاری* 1؛ عرفان شمسی2؛ جابر افتخاری3؛ عاطفه شمسی4 | ||
1استادیار ،گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، تحقیقات آموزشی، دانشگاه پیام نور شیراز، ایرانی | ||
3دانشجوی دکتری، فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه اصفهان، ایران | ||
4دانشجوی کارشناسی، علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، داراب، ایران | ||
چکیده | ||
در تعلیم و تربیت دانش آموزان همواره باید از روشها و ابزارهای تربیتی فراوانی بهره گرفت و در این بین تشویق کردن و تنبیه کردن از مهمترین ابزارهای سیستم آموزش برای تربیت صحیح دانش آموزان در مدارس است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی با روش پدیدارشناسی، شیوه-های انجام تشویق و تنبیه در آموزشهای مجازی را مورد بررسی قرار داد. قلمرو پژوهش شامل معلمان نمونه شهرستان نیریز بود و مشارکت کنندگان با استفاده از نمونه گیری هدفمند (موارد مطلوب) انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد. بدین صورت که پس از مصاحبه با 10 معلم، اشباع دادهها حاصل شد. دادههای به دست آمده مطابق کدگذاری اشتراوس و کوربین تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد استفاده از شیوههای متنوع تشویق و تنبیه، رعایت اعتدال، استفاده از شیوههای بدیع، استفاده از چارچوب رفتاری درست در کلاس مجازی از مضامین اصلی به شمار میآید. همچنین به منظور غنای آموزش مجازی، ساخت استیکر از مخاطبان و توجه خاص به تفاوتهای فردی آنان از سوی مشارکت کنندگان طرح شد. جهت حفظ انگیزه یادگیری فراگیران و جلوگیری از کجرویها در آموزشهای مجازی استفاده از تشویق و تنبیه ضرورتی انکارناپذیر است. | ||
کلیدواژهها | ||
تشویق؛ تنبیه؛ دانش آموز؛ کلاس مجازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Encouragement and punishment in virtual education from the point of view of elementary school teachers of Neyriz city | ||
نویسندگان [English] | ||
hojjat eftekhari1؛ erfan shamsi2؛ jaber eftekhari3؛ atefe shamsi4 | ||
1Assistant Professor, Educational Sciences Department, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran | ||
2Master's student, educational research, Payam Noor University, Shiraz, Iran | ||
3PhD student, philosophy of education, Isfahan University, Iran | ||
4Bachelor student, Educational Sciences, Payam Noor University, Darab, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In the education and training of students, many methods and educational tools should always be used, and in the meantime, encouraging and punishing is one of the most important tools of the education system for the correct education of students in schools. The present study investigated the ways of encouraging and punishing in virtual education with a qualitative approach using the phenomenological method. The scope of the research included the sample teachers of Niriz city and the participants were selected using purposeful sampling (desirable cases). A semi-structured interview was used to collect data. Thus, after interviewing 10 teachers, data saturation was achieved. The obtained data were analyzed according to Strauss and Corbin coding. The results showed that the use of various methods of encouragement and punishment, moderation, the use of innovative methods, and the use of the correct behavioral framework in the virtual classroom are among the main themes. Also, in order to enrich the virtual education, making stickers from the audience and paying special attention to their individual differences was planned by the participants. In order to maintain the learning motivation of learners and prevent deviations in virtual education, the use of encouragement and punishment is an undeniable necessity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Encouragement, punishment, student, virtual class | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 44 |