تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,114 |
تعداد مقالات | 9,532 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,206,605 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,040,805 |
شناسایی چالشهای آموزش کتاب کار و فناوری از دیدگاه معلمان پایه ششم ابتدایی شهر شوش به منظور ارائه راهکار مناسب | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 11، تیر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2024.70687.1132 | ||
نویسندگان | ||
پریسا زارع* 1؛ ناهید اوجاقی2؛ پروانه دیناروند3 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای آموزش کتاب کار و فناوری از دیدگاه معلمان پایه ششم ابتدایی شهر شوش به منظور ارائه راهکار مناسب انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش، روش کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه آماری شامل معلمان پایه ششم شهر شوش با تجربه 10 سال تدریس در درس کار و فناوری بودند. مصاحبه شوندگان از میان معلمان پایه ششم شهر شوش به صورت هدفمند انتخاب گردید که در نهایت در این بخش با 13 نفر از این معلمان با استفاده از معیار اشباع نظری، مصاحبه بعمل آمد. دادههای حاصل با روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس یافتههای این پژوهش، 14 چالش و مانع کلی که شامل: مشکلات مربوط به محتوای کتاب آموزشی، نبود کارگاه و فضای فیزیکی مناسب برای انجام کارهای عملی، کمبود امکانات کارگاهی مناسب، عدم همکاری مدیر با دبیر کار و فناوری، واگذاری درس کار و فناوری به دبیران غیر تخصصی، کمبود وقت، عدم گردش و بازدیدهای علمی، عدم عمکاری والدین، کمبود منابع مالی، ضعف دانش و مهارتهای معلمان، عدم تناسب محتوای آموزشی با نیاز دانش آموزان، ضعف در اجرای ارزشیابی، عدم وجود زمینه فرهنگی، پایین بودن جایگاه و ارزش کار و فناوری در بین مسئولین، شناسایی شد و در ادامه 11 راهکار مناسب برای رفع این چالشها در آموزش کتاب کار و فناوری استخراج گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
چالشها و موانع؛ کتاب کار و فناوری؛ آموزش؛ معلمان پایه ششم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the challenges of teaching workbook and technology from the point of view of sixth grade teachers in Shush city in order to provide a suitable solution | ||
نویسندگان [English] | ||
parisa zare1؛ nahid ojaghi2؛ parvaneh Dinarvand3 | ||
1Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2Department of Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran. Iran | ||
3Masters of student in Curriculum Planning, Payam Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The current research was conducted with the aim of identifying the challenges of teaching workbooks and technology from the point of view of the sixth grade teachers of Shush city in order to provide a suitable solution. The research method of this study was a qualitative method of phenomenology. The statistical population included 6th grade teachers of Shush city with 10 years of teaching experience in work and technology subjects. The interviewees were purposefully selected from among the sixth grade teachers in Shush, and finally, in this section, interviews were conducted with 13 of these teachers using the theoretical saturation criterion. The resulting data were analyzed by content analysis method. Based on the findings of this research, 14 general challenges and obstacles which include: problems related to the content of educational books, lack of workshop and suitable physical space for doing practical work, lack of suitable workshop facilities, non-cooperation of the manager with the secretary of labor and technology, assigning work lessons and Technology to non-specialist teachers, lack of time, lack of scientific tours and visits, lack of cooperation of parents, lack of financial resources, weak knowledge and skills of teachers, lack of appropriateness of educational content with the needs of students, weak implementation of evaluation, lack of cultural background, low The position and value of work and technology among the officials was identified, and then 11 appropriate solutions to solve these challenges in teaching work and technology books were extracted based on the findings. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
challenges and obstacles, workbook and technology, education, sixth grade teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 45 |