
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,171 |
تعداد مقالات | 10,090 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,914,415 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,124,079 |
شناسایی چالشهای آموزش کتاب کار و فناوری از دیدگاه معلمان پایه ششم ابتدایی شهر شوش به منظور ارائه راهکار مناسب | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 11، خرداد 1403، صفحه 27-40 اصل مقاله (472.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2024.70687.1132 | ||
نویسندگان | ||
پریسا زارع* 1؛ ناهید اوجاقی1؛ پروانه دیناروند2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای آموزش کتاب کار و فناوری از دیدگاه معلمان پایه ششم ابتدایی شهر شوش به منظور ارائه راهکار مناسب انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش، روش کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه آماری شامل معلمان پایه ششم شهر شوش با تجربه 10 سال تدریس در درس کار و فناوری بودند. مصاحبه شوندگان از میان معلمان پایه ششم شهر شوش به صورت هدفمند انتخاب گردید که در نهایت در این بخش با 13 نفر از این معلمان با استفاده از معیار اشباع نظری، مصاحبه بعمل آمد. دادههای حاصل با روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس یافتههای این پژوهش، 14 چالش و مانع کلی که شامل: مشکلات مربوط به محتوای کتاب آموزشی، نبود کارگاه و فضای فیزیکی مناسب برای انجام کارهای عملی، کمبود امکانات کارگاهی مناسب، عدم همکاری مدیر با دبیر کار و فناوری، واگذاری درس کار و فناوری به دبیران غیر تخصصی، کمبود وقت، عدم گردش و بازدیدهای علمی، عدم عمکاری والدین، کمبود منابع مالی، ضعف دانش و مهارتهای معلمان، عدم تناسب محتوای آموزشی با نیاز دانش آموزان، ضعف در اجرای ارزشیابی، عدم وجود زمینه فرهنگی، پایین بودن جایگاه و ارزش کار و فناوری در بین مسئولین، شناسایی شد و در ادامه 11 راهکار مناسب برای رفع این چالشها در آموزش کتاب کار و فناوری استخراج گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
چالشها و موانع؛ کتاب کار و فناوری؛ آموزش؛ معلمان پایه ششم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the Challenges of Teaching Workbook and Technology from the Point of View of Sixth Grade Teachers in Shush City in Order to Provide a Suitable Solution | ||
نویسندگان [English] | ||
parisa zare1؛ nahid ojaghi1؛ parvaneh Dinarvand2 | ||
1Assistant Professor of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
2Masters of student in Curriculum Planning, Payam Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The current research was conducted to identify the challenges of teaching workbooks and technology from the point of view of the sixth-grade teachers of Shush City to provide a suitable solution. The research method of this study was a qualitative method of phenomenology. The statistical population included 6th-grade teachers of Shush City with 10 years of teaching experience in work and technology subjects. The interviewees were purposefully selected from among the sixth-grade teachers in Shush, and finally, in this section, interviews were conducted with 13 of these teachers using the theoretical saturation criterion. The resulting data were analyzed using the content analysis method. Based on the findings of this research, 14 general challenges and obstacles which include: problems related to the content of educational books, lack of workshop and suitable physical space for doing practical work, lack of suitable workshop facilities, non-cooperation of the manager with the secretary of labor and technology, assigning work lessons and Technology to non-specialist teachers, lack of time, lack of scientific tours and visits, lack of cooperation of parents, lack of financial resources, weak knowledge and skills of teachers, lack of appropriateness of educational content with the needs of students, weak implementation of evaluation, lack of cultural background, low The position and value of work and technology among the officials was identified, and then 11 appropriate solutions to solve these challenges in teaching work and technology books were extracted based on the findings. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Challenges and Obstacles, Workbook and Technology, Education, Sixth Grade Teachers | ||
مراجع | ||
ابوالحسنی، زهرا و همکاران. (1400). کاوشی پدیدارشناسانه بر تعییین نقاط قوت و ضعف اجرای برنامه درسی کار و فناوری و راهکارهای بهبود وضعیت اجرای آن. علوم تربیتی، 28(1)، 67-88.
اسفندیاری، الهام. (1392)، بررسی مسائل و مشکلات اجرایی پایه ششم از دیدگاه معلمان و دانشآموزان، پایان نامه کارشناسیارشد. دانشگاه کاشان.
ایزدی یزدان آبادی، احمد. (١٣٩٣). طرح آسیب شناسی مدیریت آموزش و پرورش و ارائه راهبردها و راهکارهای مطلوب. دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
پیری، موسی، اسدیان، سیروس، محمدزاده، مرتضی. (1396). ارزیابی وضعیت اجرای برنامه درسی کار و فناوری پایه هفتم دوره اول متوسطه. مطالعات برنامه درسی، 12(45)، 119-142.
حسنی، محمد، بابازاده، سوسن. (1393). تبیین نقش ویژگیهای محیط شغلی و ساختار سازمانی مدارس بر تعهد سازمانی و تعهد حرفهای دبیران، روانشناسی مدرسه، دوره 3، شماره 2، ص 47-27.
خادمی، نیما ، بابازاده، پریسا. (1399). تحلیل محتوای کتاب کار و فناوری پایه ششم دبستان بر اساس الگوی آموزش خلاقیت پلسک، دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی و علوم انسانی.
رضایی، لیلا و نامجومنش، مهدی. (1397). تدریس، چالشها و راههای رفع آن، دومین کنفرانس دانش و فناوری روانشناسی، علومتربیتی و جامعه شناسی ایران، تهران.
سند برنامه درسی ملی. (1391). وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی.
سیف، علیاکبر. (1395). روانشناسی پرورشی: روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش ششم). تهران: انتشارات آگاه.
شاهواری، معصومه. (1394). تبیین تجارب زیسته معلمان از اجرای برنامه درسی کار و فناوری (دوره اول متوسطه)، دانشگاه تربیت معلم تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی.
طهماسبیزاده، زهرا، رحیمی دوست، غلامحسین، خلیفه، قدرت الله. (1399). ساخت و اعتباریابی آزمون شایستگیهای فناورانهی معلمان دورهی ابتدایی، مجلهی علومتربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، دورهی ششم، سال 27، شمارهی 1 262.-241.
عبدالخانی، علی و عبدالخانی، سکینه. (1393). بررسی مشکلات آموزشی درس کار و فناوری دوره اول متوسطه از نظر سرگروههای آموزشی استان خوزستان، اولین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران.
عرب پشتکوهی، مهدی، زمانی مقدم، افسانه، رجب زاده قطری، علی. (1398). شناسایی معیارهای اثربخشی برنامههای آموزش الکترونیکی درس کار و فناوری از دیدگاه صاحبنظران. فناوری آموزش، 13(4)، 891-900.
عزتی، محمدرضا، واحدی، شهرام. (1396). درک و نگرش معلمانِ سرگروه نسبت به درس «کار و فناوری» (مطالعه موردی). مطالعات برنامه درسی، 12(45)، 95-118.
کاهنی، زینب ، مؤمنی مهموئی، حسین.(1394). بررسی تحلیل محتوا درس کار و فناوری پایه ششم با تأکید بر کارآفرینی، دومین همایش علمی پژوهشی یافتههای نوین علوم مدیریت، کارآفرینی و آموزش ایران،تهران.
کریمی، زهره و کشتی آرای، نرگس. (1396). تحلیل محتوای کتاب کاروفناوری پایه نهم در سال تحصیلی95-96 از منظر توجه به مولفههای کارآفرینی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
وقورکاشانی،مهدیه السادات و همکاران.(1398). طراحی و اعتباریابی مدل مفهومی ارزشیابی صلاحیت های حرفه معلمی در ایران، نشریه علوم تربیتی، دوره 6 (26)، شماره 2، 50-27.
Black, P & Wiliam, W. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21, 5–31.
Braun, V & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Creswell, J. (2007). Differing perspectives on mixed method research. Journal of Mixed Methods Research, 1 (4), 303308.
Elliott, B. L. S. (2010). Effective teacher characteristics: A Two Nation Causal Comparative Study. Ph.D. Walden University.
Gholam, A. (2018). A Mentoring Experience: From the Perspective of a Novice Teacher. International Journal of Progressive Education, 14(2), 1-12.
Lamb, A. J & Weiner, J. M. (2018). Extending the Research on 1: 1 Technology Integration in Middle Schools: A Call for Using Institutional Theory in Educational Technology Research. Middle Grades Review, 4(1), 3.
Lomask, M. Crismond, D & Hacker, M. (2018). Using Teaching Portfolios to Revise Curriculum and Explore Instructional Practices of Technology and Engineering Education Teachers. Journal of Technology Education, 29(2), 54-72.
Moyenga, M., & Usta, E. (2019). Burkina Faso Secondary School Pre-Service Teachers Technology Skills. Online Submission, 4(1).
Özden, C & Atasoy, R. (2019). Determination of Educational Needs of Technology and Design Courses in Secondary School Students. International Online Journal of Education and Teaching, 6(3), 511-523.
Ramrathan, L & Mzimela, J.(2016). Teaching reding in a multi-grade class: Teachers’ adaptive skill and teacher agency in teaching across grade R Education, 6(2), 1-8. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 395 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 235 |